Diagnostyka, terapia i profilaktyka społeczna WNP-PE-DTPC
1. Mobbing (stalking) - rozpoznawanie, terapia, profilaktyka. 2 Diagnoza, terapia i profilaktyka przemocy. 3. Uzależnienie jako problem społeczny. 4. Diagnozowanie oraz możliwości profilaktyki w zakresie ubóstwa i niedostatku. 5. Kondycja fizyczna i psychiczna społeczeństwa. 6. Zachowania zdrowotne dzieci i dorosłych - rozpoznawanie, profilaktyka. 7. Rynek pracy - charakterystyka, wyzwania. Różne grupy zawodowe na rynku pracy.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
EK 1 - Student definiuje pojęcie diagnostyki, terapii, profilaktyki społecznej w odniesieniu do wybranych problemów społecznych.
EK 2 - Wskazuje programy profilaktycznych w odniesieniu do wybranych problemów społecznych.
EK 3 - Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat wybranych problemów społecznych
EK 4 - Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności diagnostycznej, terapeutycznej, profilaktycznej.
EK 5 - Postępuje zgodnie z zasadami zgodnie z zasadami etycznymi w diagnozie i terapii i profilaktyce.
EK 6 - Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, rozpoznawania wybranych zjawisk i kwestii społecznych.
EK 7 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu diagnostyki, terapii i profilaktyki społecznej, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
EK 8 - Jest otwarty na nowatorskie działania diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne w zakresie mobbingu, przemocy, uzależnień, zdrowia itp.
udział w ćwiczeniach; 15 godzin - 1 pkt ECTS
Praca własna i konsultacje: 45 godzin - 1 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie pracy pisemnej - referat, prezentacja - na wybrany temat. Kryteria oceniania zostały wskazane poniżej; punktacja - maksymalna liczba punktów 10.
3.0 Student ma znikomą wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z diagnozowaniem, terapią i profilaktyką społeczną, znikome umiejętności obserwowania zjawisk, niski poziom świadomości w zakresie potrzeby diagnostyki, terapii i profilaktyki społecznej, nie poszukuje wiedzy i możliwości zdobywania kompetencji w zakresie diagnozy terapii i profilaktyki wybranych problemów społecznych. Ocena ta odpowiada liczbie punktów uzysaknych za prezentację 6.
3.5 Student ma dostateczną wiedzę na temat podstawowej terminologii, pobieżnie opisuje problemy i sytuacje wymagające diagnozowania, terapii i profilaktyki, rozpoznaje sytuacje osób zagrożonych wykluczeniem i konieczność podejmowania odpowiednich działań, znikome umiejętności obserwowania zjawisk, niski poziom świadomości w zakresie potrzeby diagnostyki, terapii i profilaktyki społecznej, nie poszukuje wiedzy i możliwości zdobywania kompetencji w zakresie diagnozy terapii i profilaktyki wybranych problemów społecznych. Ocena ta odpowiada liczbie punktów uzyskanych za prezentację 7.
4.0 Student posiada podstawową wiedzę na temat diagnozowania terapii i profilaktyki społecznej, dokonuje rozpoznania problemów i sytuacji osób zagrożonych wykluczeniem, wskazuje sposoby udzielania im pomocy, zna kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych, rodzaje terapii, posiada podstawowe umiejętności obserwowania zjawisk, świadomość w zakresie potrzeby diagnostyki, terapii i profilaktyki społecznej, poszukuje wiedzy i możliwości zdobywania kompetencji w zakresie diagnozy terapii i profilaktyki wybranych problemów społecznych. Ocena ta odpowiada liczbie punktów uzyskanych za prezentację 8.
4.5 Student posiada wiedzę na temat diagnozowania terapii i profilaktyki społecznej, dokonuje rozpoznania problemów i sytuacji osób zagrożonych wykluczeniem, wskazuje sposoby udzielania im pomocy, zna kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych, rodzaje terapii, posiada umiejętności obserwowania zjawisk, świadomość w zakresie potrzeby diagnostyki, terapii i profilaktyki społecznej, wzbogaca swoją wiedzę i kompetencje w zakresie diagnozy terapii i profilaktyki wybranych problemów społecznych. Ocena ta odpowiada liczbie punktów uzyskanych za prezentację 9.
5.0 Student posiada całkowitą wiedzę na temat diagnozowania terapii i profilaktyki społecznej, dokonuje rozpoznania problemów i sytuacji osób zagrożonych wykluczeniem, wskazuje sposoby udzielania im pomocy, zna kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych, rodzaje terapii, umiejętności obserwowania zjawisk i ich opisywania są bardzo dobre, wysoki poziom świadomości w zakresie potrzeby diagnostyki, terapii i profilaktyki społecznej, rozumie konieczność zdobywania wiedzy i kompetencji w zakresie diagnozy terapii i profilaktyki wybranych problemów społecznych. Ocena ta odpowiada liczbie punktów uzyskanych za prezentację 10.
Literatura
Literatura podstawowa:
B. Boćwińska - Kiluk, Wychowanie jako szansa minimalizacji zjawiska marginalizacji i wykluczenia (w:) Wykluczenie i marginalizacja społeczna, pod red. K. Białobrzeskiej, S. Kawuli, Toruń 2006; J. A. Malinowski, Marginalizacja społeczna i wykluczenie - zjawiska wpisane w oblicze edukacji szkolnej (w:) Wykluczenie i marginalizacja społeczna, pod red. K. Białobrzeskiej, S. Kawuli, Toruń 2006; O włączającej i wykluczającej funkcji edukacji (w:) Edukacja a włączenie społeczne, pod red. T. Biernat, J. A. Malinowski, Toruń 2013; A. Frąckowiak, Asystent osoby starszej - praca socjalna w perspektywie gerontologicznej (w:) Praca socjalna w służbie ludziom, pod red. A. Żukiewicza, Toruń 2012; A. Skuza, Mobbing - przemoc psychiczna w miejscu pracy (w:) Wybrane aspekty przemocy. Diagnoza i profilaktyka, pod red. R. M. Ilnicka, J. Cichla, Toruń 2009; D. Łuczak, A. Skuza, Program profilaktyczny dla osób dotkniętych przemocą psychiczną w miejscu pracy (w:) Wybrane aspekty przemocy. Diagnoza i profilaktyka, pod red. R. M. Ilnicka, J. Cichla, Toruń 2009; E. Lisowska, Przemoc wobec dzieci. rozpoznawanie i przeciwdziałanie, Kielce 2005; J. Auleytner, K. Głąbicka, Polskie kwestie socjalne na przełomie wieków, Warszawa 2001;
Literatura uzupełniająca:
S. Kawula, Warunki życia w społeczeństwie transformacji. Globalizacja a rozwarstwienie społeczne (w:) Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro. Toruń 2012; U. Beck: Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2004; A. Radziewicz-Winnicki, Pedagogika społeczna w Polsce w obliczu realiów codzienności. Warszawa 2008; Diagnoza społeczna.Warunki i jakość życia Polaków, pod red. J. Czapiński,T. Panek, Warszawa 2011; S. Kwiatkowski, Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu młodzieży, Warszawa 2008;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: