Diagnostyka, terapia i profilaktyka społeczna WNP-PE-DTP
1. Diagnoza, terapia, profilaktyka - znaczenie pojęć. 2.Diagnoza społeczna. Podstawowe metody diagnozowania.3. Kwestie społeczne - charakterystyka, konsekwencje i zagrożenie ekskluzją. 4. Sytuacje trudne, zachowania ryzykowne w życiu dzieci, młodzieży i dorosłych. Patologie społeczne. 5. Wsparcie społeczne, instytucje wsparcia społecznego, wsparcie rodziny. 6. Wykluczenie społeczne. 7. Role społeczne. Potrzeba ochrony i wsparcia macierzyństwa.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
EK 1 - Student definiuje pojęcie diagnostyki, terapii, profilaktyki społecznej, wsparcia społecznego.
EK 2 - Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat diagnostyki, terapii i profilaktyki
EK 3 - Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności diagnostycznej, pomocowej, terapeutycznej, profilaktycznej.
EK 4 - Postępuje zgodnie z zasadami zgodnie z zasadami etycznymi w diagnozie i terapii.
EK 5 - Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, nazywania, rejestrowania i monitorowania informacji na temat problemów edukacyjno – społecznych.
EK 6 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu diagnostyki, terapii i profilaktyki społecznej, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
EK - 7 Jest otwarty na nowatorskie działania diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne, wspierające.
EK 8 - Posiada pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w zakresie specjalności
Liczba punktów ECTS 3
udział w wykładach; 15 godzin - 1 pkt ECTS
Przygotowanie do egzaminu: 30 godz. - 1 pkt ECTS
Praca własna i konsultacje: 45 godzin - 1 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne - krytyczna analiza tekstu w postaci recenzji. Punktacja - 10 punktów za przygotowaną pracę.
3.0 Student ma znikomą wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z diagnozowaniem, terapią i profilaktyką społeczną, znikome umiejętności na temat obserwowania i wyszukiwania zjawisk, niską świadomość w zakresie dokształcania się i pogłębiania swojej wiedzy. Zaliczenie pisemne - kolokwium. Ocena ta odpowiada liczbie punktów 6.
3.5 Student ma dostateczną wiedzę na temat podstawowej terminologii, pobieżnie opisuje problemy i sytuacje wymagające diagnozowania, terapii i profilaktyki, rozpoznaje sytuacje osób zagrożonych wykluczeniem i konieczność podejmowania odpowiednich działań, posiada dostateczne umiejętności obserwowania i wyszukiwania zjawisk, świadomość w zakresie dokształcania się i pogłębiania swojej wiedzy. Ocena ta odpowiada liczbie punktów 7.
4.0 Student posiada podstawową wiedzę na temat diagnozowania terapii i profilaktyki społecznej, dokonuje rozpoznania problemów i sytuacji osób zagrożonych wykluczeniem, wskazuje sposoby udzielania im pomocy, zna kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych, rodzaje terapii, posiada podstawowe umiejętności na temat obserwowania i wyszukiwania zjawisk, świadomość w zakresie dokształcania się i pogłębiania swojej wiedzy.Ocena ta odpowiada liczbie punktów 8.
4.5 Student posiada wiedzę na temat diagnozowania terapii i profilaktyki społecznej, dokonuje rozpoznania problemów i sytuacji osób zagrożonych wykluczeniem, wskazuje sposoby udzielania im pomocy, zna kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych, rodzaje terapii, umiejętności na temat obserwowania i wyszukiwania zjawisk, świadomość w zakresie dokształcania się i pogłębiania swojej wiedzy. Ocena ta odpowiada liczbie punktów 9.
5.0 Student posiada całkowitą wiedzę na temat diagnozowania terapii i profilaktyki społecznej, dokonuje rozpoznania problemów i sytuacji osób zagrożonych wykluczeniem, wskazuje sposoby udzielania im pomocy, zna kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych, rodzaje terapii, umiejętności na temat obserwowania i wyszukiwania zjawisk, świadomość w zakresie dokształcania się i pogłębiania swojej wiedzy. Ocena ta odpowiada liczbie punktów 10.
Literatura
S. Kawula: Warunki życia w społeczeństwie transformacji. Globalizacja a rozwarstwienie społeczne. W: Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro. Toruń 2012, Akapit.
U. Beck: Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa 2004, Scholar.
A. Radziewicz-Winnicki: Pedagogika społeczna w Polsce w obliczu realiów codzienności. Warszawa 2008, WAiP.
red. J. Czapiński,T. Panek: Diagnoza społeczna.Warunki i jakość życia Polaków. Warszawa 2011, Rada Monitoringu Społecznego.
K. Szafraniec: Młodzi 2011. Raport dla KPRM. Warszawa 2011.
red. E. Giermanowska, M. Racław-Markowska: Społeczności lokalne wobec problemu bezrobocia młodzieży. Warszawa 2003, ISP.
S. Kwiatkowski: Przeciwdziałanie wykluczeniu społęcznemu młodzieży. OHP, EFS.Warszawa 2008.
I. Białecki: Wykształcenie i rynek. Warszawa 1997, IBE.
M. Geise: Ekonomia a polityka w rynkowej hiperprzestrzeni. Przypadek Polski. W: 20 lat po ... Stan i perspektywy polskiej demokracji., pod red J. Golinowskiego i in. Bydgoszcz 2011, UKW.
M. Marody: Trzy Polski. W: Wymiary życia społecznego. Warszawa 2002, Scholar.
red. K. Zagórski: Życie po zmianie. Warszawa 2009, Scholar.
A. Janowski: Pedagogika praktyczna. Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: