Doradztwo zawodowe w systemie szkolnym i pozaszkolnym WNP-PE-DS
Treści merytoryczne:
•Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu, roli i znaczenia informacji w życiu i pracy zawodowej doradcy.
•Podstawowe pojęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
•Etapy orientacji zawodowe w systemie szkolnym.
•Kształcenie umiejętności w szeroko rozumianym doradztwie zawodowym
•Treść informacji zawodowej, adekwatność informacji zawodowej do oczekiwań jej odbiorców
•Aktualne regulacje prawne dotyczące doradztwa zawodowego w systemie szkolnym
•Kompetencje doradców zawodowych w systemie szkolnym i rynku pracy.
Zajęcia w cyklu 2017/2018
Zakres realizowanych tematów:
1. Doradztwo zawodowe i pojęcia pokrewne. Główne cele doradztwa zawodowego - wprowadzenie w problematykę;
2. System orientacji oraz poradnictwa (doradztwa) zawodowego w Polsce;
3. Zadania, metody i narzędzia pracy szkolnego doradcy zawodowego - teoria a praktyka;
4. Funkcjonowanie doradztwa zawodowego w instytucjach działających poza systemem edukacji;
5. Doradztwo zawodowe w systemach szkolnych i pozaszkolnych innych państw UE;
6. Wyzwania dla współczesnych doradców zawodowych (doradztwo a międzykulturowość, elastyczność rynku pracy).
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK1: definiować podstawowe pojęcia z zakresu poradnictwa zawodowego
EK2: rozróżniać kolejne etapy orientacji zawodowej, opisać etapy poradnictwa zawodowego
UMIEJĘTNOŚCI:
EK1: opracowywać plany działania w zakresie orientacji zawodowej
EK2: zorganizować proces orientacji zawodowej w szkole i koordynować przebieg doradztwa zawodowego w systemie szkolnym
Kompetencje:
EK1wrażliwość na problemy młodych ludzi w zakresie poszukiwania drogi zawodowo - edukacyjnej
EK2: otwartość na nowe metody diagnostyczne w doradztwie zawodowym
ECTS [1 ECTS = 25GODZ]
udział w ćwiczeniach 15 godz.
Przygotowanie się do zajęć 25 godz.
Zajęcia w cyklu 2014/2015
Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem praktycznego ich zastosowania w pracy z klientem (planowanie, projektowanie i wdrażanie programów rozwoju kariery zawodowej przez całe życie).
Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i
funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych i pomocowych, posiada kompetencje w zakresie kierowania klientów do ośrodków szkoleniowych, współpracy z organami rentowymi, prowadzenia doradztwa na polu działalności gospodarczej, współpracy z instytucjami samorządowymi i pozarządowymi realizującymi zakres ustawicznej edukacji zawodowej.
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych.
Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; posiada umiejętność diagnozy i analizy rynku pracy w Polsce, Unii Europejskiej i globalnym.
Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji ustawicznej.
Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest przygotowany do współpracy z instytucjami rynku pracy-władzami, przedsiębiorstwami, instytucjami kształcenia, agencjami headhuntingowymi.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia, praca z książką, metoda projektów, metody aktywizujące, prezentacje multimedialne.
Godziny kontaktowe np. ćwiczenia: 30
Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15
Przygotowanie się do zaliczenia: 15
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 30
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Zajęcia w cyklu 20172018
Dyskusja plenarna, praca w zespołach problemowych oraz indywidualna analiza i interpretacja materiałów źródłowych - z zastosowaniem odpowiednich środków dydaktycznych: literatury, prezentacji multimedialnych.
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Prace domowe (P_WD1_05, P_KD1_02)
- Projekt studencki (P_WD1_07, P_UD1_04)
- Aktywny udział w zajęciach, debata (P_UD1_03, P_KD1_04)
Literatura
Bańka A., Zawodoznawstwo, pośrednictwo pracy, doradztwo zawodowe. Poznań 1995.
Baraniak B.,Edukacja zawodowa w przygotowaniu człowieka do współczesnej pracy zawodowej, Warszawa 2008
Baraniak B.,Metody badania pracy, Warszawa 2009
BaraniakB.,(red), Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej, Warszawa 2007
Kukla D., Preorientacja i orientacja zawodowa w edukacji, Warszawa 2010,
Kukla D., (red.), Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka. Wybrane obszary, Warszawa 2009,
Zajęcia w cyklu 2014/2015
Literatura zalecana:
1. Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji. Pracy i badań, Warszawa 2013.
2. Bogaj A., Kwiatkowski S. M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Warszawa 2006.
3. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2005.
4. Paszkowska - Rogacz A. i in., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa 2006.
5. Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodu. Aspekty pedagogiczno - psychologiczne, Warszawa 1997.
Literatura dodatkowa:
1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007.
2. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008.
3. Paszkowska - Rogacz A., Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Warszawa 2009.
4. Podoska - Filipowicz E., Zarys zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Częstochowa 2008.
5. Siarkiewicz E., Wojtasik B. (red.), Być doradcą! Doświadczenia i refleksje, Wrocław 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: