Doradztwo w problemach zdrowia, rekreacji i wypoczynku WNP-PE-DPRW
1. Rola doradztwa w całożyciowym rozwoju jednostki. Wprowadzenie w problematykę zajęć - 2 godz.
2. Design Thinking - istota, etapy procesu, wybrane techniki i narzędzia, przykłady zastosowania- 4 godz.
3. Poradnictwo zawodowe w edukacji pozaszkolnej - od teorii do dobrej praktyki - 4 godz.
4. Działalność kulturalno – oświatowa. Problematyka czasu wolnego oraz wypoczynku - współczesne wyzwania i potencjalne zagrożenia. Prezentacja projektów - 8 godz.
5. Psychospołeczne koszty elastycznej pracy. Wybrane problemy edukacyjne - 4 godz.
6. Promocja zdrowego stylu życia, dobrego zarządzania czasem osób pracujących oraz łączenia pracy zawodowej z aktywnością pozazawodową. Prezentacja projektów - 8 godz.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem praktycznego ich zastosowania w pracy z klientem (planowanie, projektowanie i wdrażanie programów rozwoju kariery przez całe życie).
Student ma podstawową wiedzę o organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych i pomocowych, posiada kompetencje w zakresie kierowania klientów do ośrodków szkoleniowych, współpracy z organami rentowymi, z instytucjami samorządowymi i pozarządowymi realizującymi zakres ustawicznej edukacji zawodowej i ogólnokształcącej.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi dokonać analizy problemów środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych i praktyki społeczno – kulturalnej.
Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się, w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień realizowanych podczas zajęć; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku andragogiki, jak i innych subdyscyplin pedagogicznych.
KOMPETENCJE:
Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest przygotowany do współpracy z instytucjami kulturalno - oświatowymi.
Planowany godzinowy nakład pracy (rozliczenie punktów ECTS): 4 punkty ECTS razy 25 godzin pracy
- godziny kontaktowe - konwersatoria -30h
- przygotowanie się do zajęć, lektury - 30h
- przygotowanie projektu - 35h
- udział w konsultacjach (także zdalnych) - 5h
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Projekt studencki zespoowy (P_WD1_05, P_WD1_07, P_UD1_01, P_UD1_03),
z wykorzystaniem elementów Design Thinking;
- Obecność i aktywny udział w zajęciach, debata (P_WD1_05, P_UD1_03);
- Indywidualna analiza źródeł (P_UD1_01, P_UD1_03, P_KD1_04 ).
Na ocenę 3,0 - Student posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka, szczególnie działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych sytuacjach życiowych; potrafi generować rozwiązania (także wspólnie z grupą) w zakresie aktywizowania młodzieży i dorosłych w dziedzinie zdrowia, rekreacji oraz wypoczynku; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu współczesnego doradcy zawodowego, wykorzystującego także techniki i narzędzia charakterystyczne dla myślenia projektowego.
Na ocenę 3,5 - Student posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka, szczególnie działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych sytuacjach życiowych; potrafi generować rozwiązania (także wspólnie z grupą) w zakresie aktywizowania młodzieży i dorosłych w dziedzinie zdrowia, rekreacji oraz wypoczynku; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu współczesnego doradcy zawodowego, wykorzystującego także techniki i narzędzia charakterystyczne dla myślenia projektowego. Wzmocnienie oceny dostatecznej - dzięki przygotowaniu na zajęcia (i zaprezentowaniu) dodatkowych materiałów źródłowych na temat realizowanych zagadnień.
Na ocenę 4,0 - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, szczególnie działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych sytuacjach życiowych; potrafi generować oryginalne rozwiązania (także wspólnie z grupą) w zakresie aktywizowania młodzieży i dorosłych w zakresie zdrowia, rekreacji oraz wypoczynku; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu współczesnego doradcy zawodowego,
wykorzystującego także techniki i narzędzia charakterystyczne dla myślenia projektowego.
Na ocenę 4,5 - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, szczególnie działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych sytuacjach życiowych; potrafi generować oryginalne rozwiązania (także wspólnie z grupą) w zakresie aktywizowania młodzieży i dorosłych w zakresie zdrowia, rekreacji oraz wypoczynku; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu współczesnego doradcy zawodowego,
wykorzystującego także techniki i narzędzia charakterystyczne dla myślenia projektowego. Wzmocnienie oceny dobrej - wyjątkowo aktywnym udziałem (np. lider grupy, przygotowanie dodatkowych materiałów uzupełniających wystąpienie grupy) w projekcie studenckim.
Na ocenę bardzo dobrą (5,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, szczególnie działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych sytuacjach życiowych; potrafi generować oryginalne rozwiązania (także wspólnie z grupą) w zakresie aktywizowania młodzieży i dorosłych w dziedzinie zdrowia, rekreacji oraz wypoczynku, a także wskazywać i poddawać ocenie różne możliwości rozwiązania problemów; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu współczesnego doradcy zawodowego (wykorzystującego także techniki i narzędzia charakterystyczne dla myślenia projektowego), współpracując m.in. ze specjalistami/praktykami z tego obszaru. Wzmocnienie oceny dobrej plus szczególnie czynnym uczestnictwem w debacie (pełnienie roli moderatora, eksperta, zdobycie tytułu najlepszego mówcy) poświęconej dotychczasowym, rodzimym rozwiązaniom z zakresu analizowanej problematyki.
Literatura
1. Baraniak B. i in., Poradnictwo zawodowe w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa, Warszawa 2016.
2. Bulska J., Środowisko rodzinne w trosce o zdrowie dziecka, Toruń 2012.
3. Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Warszawa 2012.
4. Mróz J., Kaleta K., Umiejętności psychologiczno - pedagogiczne w pracy nauczyciela, Kielce 2012.
5. Sobierajski T., Doradztwo zawodowe: uniwersalizm i konceptualizacja, Warszawa 2013.
Proponowana literatura dodatkowa:
1. AleksanderT., Andragogika, Radom – Kraków 2009.
2. Horbowski A., Potoczny J. (red). Edukacja i animacja społeczno -kulturalna dorosłych. Diagnoza – potrzeby – prognozy, Rzeszów 2007.
3. Karney J. E., Psychopedagogika pracy, Warszawa 2007.
4. Pichalski R., Psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osób w podeszłym wieku, Toruń 2014.
5. Zawada A., Aspiracje życiowe młodzieży w środowisku kulturowo zróżnicowanym, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: