Diagnoza środowiska wychowawczego z elementami psychopedagogizacji rodziców WNP-PE-DIAE
1. Rodzina oraz placówki oświatowe jako środowiska wychowawcze. Przejawy zaburzeń i dysfunkcji.
2. Pojęcie diagnozy oraz wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego.
3. Współpraca rodziny z placówkami światowymi i opiekuńczo - wychowawczymi.
4. Pedagogizacja rodziców.
5. Podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
6. Ryzyko dysleksji.
7. Dziecko z ADHD z perspektywy szkolnej.
8. Inne wybrane problemy w funkcjonowaniu dziecka i pedagogizacji rodziców.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student dysponuje uporządkowaną wiedzą o różnych środowiskach wychowawczych, jako stymulatorach i inhibitorach rozwoju dziecka.
Prezentuje wiedzę dotyczącą organizacji i zasad udzielania pomocy pedagogicznej dzieciom w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych.
Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych
zakresach.
Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych.
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złoonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a take diagnozowania i projektowania działań praktycznych Potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i edukacyjnych w stosunku do różnych uczestników procesu edukacji elementarnej.
Posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne; potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej.
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się
odpowiedzialny wobec dziecka.
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne wobec dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i
osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i
odznacza się wytrwałością w podejmowaniu
indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w
zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę.
Kryteria oceniania
Ocenianie na podstawie przygotowanej pracy pisemnej.
3,0 - student charakteryzuje w podstawowym stopniu rolę środowisk wychowawczych, przejawy ich dysfunkcji, podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, zasady współpracy placówek z rodziną, podstawy procesu pedagogizacji oraz przejawy trudności w funkcjonowaniu dziecka
3,5 - student dostatecznie opisuje rolę środowisk wychowawczych, wskazuje możliwe przejawy ich dysfunkcjonalności, podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, współpracy ze placówkami i pedagogizacji rodziców
4,0 - student w dobrym stopniu rozpoznaje przejawy dysfunkcjonalności w środowisku wychowawczym rodziny, wskazuje na zasady prawidłowej współpracy z placówkami oświatowymi, zna podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, wskazuje obszary pedagogizacji rodziców.
4,5 - student dokonuje wstępnej diagnozy środowiska wychowawczego rodziny, określa plan współpracy z rodziną, dobrze orientuje się w podstawach pomocy psychologiczno - pedagogicznej, rozpoznaje problemy w funkcjonowaniu dziecka, dokonuje ich wstępnej diagnozy i wskazuje na dalsze postępowanie wobec dziecka i rodziny
5,0 - student bardzo dobrze zna podstawowe metody wstępnej diagnozy środowiska wychowawczego rodziny, określa zasady i plan współpracy z rodziną, dobrze zna podstawy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, problemy w funkcjonowaniu dziecka, jest przygotowany do prowadzenia pedagogizacji rodziców.
Literatura
E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna, Warszawa 1996; E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2005;B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2013, Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość. Teraźniejszość. Przyszłość, pod red. E. Jundziłł, R. Pawłowskiej, Gdańsk 2008; A. Seweryńska, Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju, Zielona Góra 2009; M. Sałasiński, B. Badziukiewicz, Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003; M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2004; M. Mendel, Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Gdańsk 2007; Opieka, wychowanie, kształcenie. Moduły edukacyjne, pod red. W. Woronowicz, D. Apanel, Kraków 2010; Rodzina i szkoła wobec realiów i wyzwań XXI wieku, pod red. D. Kocurek, Cieszyn - Katowice - Kraków 2010; Opieka i wychowanie. Tradycja i problemy współczesne, pod red. D. Apanel, Kraków 2009; B. Krajewska, Pedagogizacja rodziców jako ważny element wspomagania procesu wychowania, Wychowanie na co Dzień 2011, nr 7 - 8; B. Kozieł, współdziałanie szkoły z rodzicami - opinie nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (w:) Rodzina i szkoła wobec realiów i wyzwań XXI wieku, pod red. D. Kocurek, Cieszyn -Katowice - Kraków 2010; A. Studenska, Rola nauczyciela w kształtowaniu autonomii ucznia (w:) Rodzina i szkoła wobec realiów i wyzwań XXI wieku, pod red. D. Kocurek, Cieszyn -Katowice - Kraków 2010; J. Miko - Giedyk, Współpraca szkoły z rodziną w procesie wychowania (w:) Opieka i wychowanie - tradycja i problemy współczesne, pod red. A. Apanel, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: