Diagnozowanie i orzecznictwo zaburzeń rozwoju uczniów i niepowodzeń szkolnych WNP-PE-DI
Aktualny stan legislacyjny określający funkcjonowanie i zakres kompetencji poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego. Elementy dobrej diagnozy, rodzaje diagnozy i jej znaczenie w orzecznictwie.
Zaburzenia osobowośiowe, środowiskowe,psychoosobowościowe i ich związek , wpływ z na niepowodzenia szkolne. Diagnoza psychologiczna, diagnoza pedagogiczna. Badania przesiewowe logopedyczne gotowości szkolnej umiejętności na kolejnych poziomach edukacyjnych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
P_TW2_01 Zna terminologię używaną w terapii pedagogicznej, edukacji włączającej.
P_TW2_02 Charakteryzuje teorie dotyczące rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
P_TW2_03 Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu orzecznictwa, diagnozy i terapii pedagogicznej
P_TW2_04 Dysponuje uporządkowaną wiedzą pozwalającą profesjonalnie diagnozowac zaburzenia i przyczny oraz charakterniepowodzeń szkolnych i orzekać o ich zakresie i formach przeciwdziałania lub minimalizowania skutków pedagogicznych i społecznych.
P_TW2_05 Posiada i potrafi zastosować wiedzę w zakresie organizacji i zasad udzielania pomocy pedagogicznej dzieciom z deficytami parcjalnymi i mającymi niepowodzenia szkolne.
P_TW2_06 Zna koncepcje rehabilitacji, edukacji włączającej, terapii dzieci z niepowodzeniami szkolnymi.
P_TW2_07 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą komunikowania interpersonalnego.
Umiejętności:
P_TU2_01 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu terapii pedagogiczne, edukacji włączającej i pedagogiki twórczości w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych wobec dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
P_TU2_02 Potrafi samodzielnie projektować działania zapobiegające powstawaniau trudności rozwojowych, niwelujące lub zmniejszające zaburzenia w funkcjonowaniu szkolnym dziecka.
P_TU2_03 Jest wnikliwym obserwatorem działań, trafnie diagnozuje i racjonalnie ocenia złożone sytuacje edukacyjne, wychowawcze i terapeutyczne.
P_TU2_04 Samodzielnie konstruuje poprawne programy terapeutyczne dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
P_TU2_06 Potrafi samodzielnie zaprojektować i przeprowadzić zajęcia z dziećmi z róznymi dysfunkcjami.
Kompetencje społeczne:
P_TK2_01 Ma pogłębioną wiedzę, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych na różnym poziomie kształcenia.
P_TK2_02 Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w zakresie terapii pedagogicznej i edukacji włączającej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych.
Kryteria oceniania
Sytuacyjna analiza, ocena i wnioski w oparciu o anonimowe rzeczywiste arkusze. Problemowo - ćwiczeniowa; budowa i opinia PPP i ćwiczeniowo-praktyczna.
Ocena: obecność na zajęciach, aktywny w nich udział, test ze znajomości literatury przedmiotu.
Literatura
Bogdanowicz M., Specyficzne trudności w opanowaniu mowy czytanej
Guzik Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice
Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2011
Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy
Ustawa z 1991 roku o systemie oświaty, z późniejszymi zmianami
Uzupełniana o najnowsze publikacje.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: