Asertywność i radzenie sobie ze stresem WNP-PE-AS
1. Asertywność – wyjaśnienia terminologiczne, istota asertywności
2. Zachowania asertywne, nieasertywne i agresywne
3. Złość a asertywność
4. Prawa asertywności
5. Podstawowe umiejętności asertywne
6. Techniki asertywne
7. Definicja stresu
8. Rodzaje i formy stresu
9. Przyczyny stresu i czynniki stresowe
10. Zespół stresu pourazowego PTSD
11. Reakcje psychosomatyczne na stres
12. Zapobieganie i radzenie sobie z wypaleniem zawodowym
13. Umiejętność radzenia sobie z emocjami
14. Sposoby i style radzenia sobie ze stresem
15. Techniki i metody redukcji stresu na poziomie emocjonalnym, poznawczym, fizycznym
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_01 Student opisuje terminologię, istotę, prawa, umiejętności i techniki zachowań asertywnych
EK_02 Student charakteryzuje definicję, rodzaje, formy, przyczyny i konsekwencje stresu oraz techniki, metody i sposoby radzenia sobie ze stresem
Umiejętności:
EK_01 Student posiada umiejętność stosowania zachowań asertywnych
EK_02 Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia działalności poradniczej w zakresie sposób i metod radzenia sobie ze stresem oraz stosowania zachowań asertywnych
Kompetencje:
EK_01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie asertywności i radzenia sobie ze stresem oraz rozwoju osobistego
EK_02 Student jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
Opis ECTS
- udział w ćwiczeniach: 30 godz.;
- przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, przygotowanie wypowiedzi ustnej) – 30 godz.
- przygotowanie projektu (program profilaktyczny dotyczący metod radzenia ze stresem): 40 godz.;
- przygotowanie do kolokwium pisemnego: 20 godz.
30+30+40+20=120 godz./4 ECTS
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Jędrzejko M., Stres – rozpoznawanie, przeciwdziałanie, kontrolowanie, Dowództwo Wojsk Lądowych 1997;
2. Kitaev-Smyk L. A., Klonowicz T., Psychologia stresu, Wrocław 1989;
3. Korczyński S., Stres w pracy zawodowej nauczyciela, Kraków 2014;
4. Mastalerz-Migas A., Steciwko A., Stres a wypalenie zawodowe: jak rozpoznawać, zapobiegać i leczyć, Wrocław 2012;
5. Schenk Ch., Borowiec H., Relaksacja: sposób na stres, Warszawa 1996;
6. Sołdek, D., Bielan, J., Agresja - przemoc - asertywność, Nadarzyn 2010
Literatura dodatkowa:
1. Clayton M., Zarządzanie stresem, czyli jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, Edgard 2012;
2. Lindenfield G., Asertywność, czyli jak być otwartym, skutecznym i naturalnym, Łódź 1999;
3. Wróbel A., Asertywność na co dzień, czyli jak żyć w zgodzie ze sobą i innymi, Samo Sedno, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: