Aksjologia w wychowaniu resocjalizacyjnym WNP-PE-ARES
Treści merytoryczne:
1. Jednostka, grupa społeczna
2. Socjalizacja i indywidualizacja;
3. Integracja - alieniacja;
4. Resocjalizacja - przystosowanie - nieprzystosowanie społeczne;
5. Złe oddzialywania społeczne - indoktrynacja, manipulacja, wyklucznie, przesladowanie;
6. Dobre oddziałwania społeczne - wspólny język, kody kulturowe, wzmacnianie, motywowanie, pomoc, solidarność;
7. Komunikacja społeczna
8. Dialog, role społeczne;
9. Spór, walka, sprzeciw, nonkomformizm, konfomizm;
10. Konflikt, rozwiązywanie konfliktów - mediacje;
11. Siła, agresja, przemoc;
12. "Bez płci" - różnorodność, "pluralizm"
13. Media, internet
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student:
1. ma podstawową wiedzę na temat wartości i norm w działaniach resocjalizacyjnych;
2. wskazuje powiązania resocjalizacji z innymi dziedzinami pedagogiki i nauki;
3.określa konsekwencje wychowawcze związane ze stsowaniem norm i wartości;
4. potrafi wykorzystać odpowiednie wartości w działaniach wychowawczych;
5. potrafi ocenić wartośc proponowanych rozwiązań;
6. rozumie potrzebę stosowania wartości w pracy resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej;
7. dba o przestrzeganie zasad profesjonalinych i standardy zachowań moralnych.
liczba ECTS 3
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
suma godz. 75 [75/30(25) = 3]
udział w zajęciach - 30 godz.
konsultacje - 5
przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz.
przygotowanie się do egzaminu - 15 godz.
przygotowanie referatu, prezentacji - 15 godz.
Kryteria oceniania
Kryteria ogólne:
- aktywność na zajęciach;
- umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji;
- zdolność krytycznej lektury tekstów;
- prezentacja tematów
Kolokwium
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii; nie rozumie specyfiki problemów;
dostateczna (3) - zna terminologię; charakteryzuje czynniki i trudności związane z problematyką wartości w resocjalizacji;
dobra (4) - dobrze analizuje główne problemy w teorii i praktyce;
bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specvyfikę i uwarunkowania problemów; potrafi myśleć krytycznie i oceniać kontrowersyjne problemy.
Literatura
Literatura
Aronson E., Człowiek – istota społeczna, PWN Warszawa 2014
Arystoteles, Etyka nikomachejska, Księga VIII (o przyjaźni), s. 282-320, Księga IX s. 321-356 (fragmenty)
Bloom A., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 2012; Największa cnota naszych czasów (28-53); Egocentryzm (s. 103-111).
Chudy W., Społeczeństwo zakłamane, Oficyna Naukowa N, Warszawa 2007
Etyka w medycynie. Ujęcie interdyscyplinarne, red. M. A. Monge, Medipage, Warszawa 2012; From E., O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007; Praktyka miłości, s. 109-132
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Aletheia, Warszawa 2011
Forward S., Toksyczni rodzice, Jacek Santorski & Co, Warszawa 1992
Marshal McLuhan, Zrozumieć media. Wyd. Naukowo Techniczne, Warszawa 2004
Moir A., Jessel D., Płeć mózgu PIW, Warszawa 2010
O etyce służb społecznych, red. W. Kaczyńska, IPSiR, Warszawa 2010
Riesman D., Samotny tłum, Vis-a-vis Etiuda, Karków 2011
Platon, Prawa (fragmenty)
Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008;
Sujak E., Rozważania o ludzkim rozwoju, Wydawnictwo Znak, Kraków 1978
Vopel, Umiejętność współpracy w grupach, Część 1 i 2, Jedność, Kielce 2002
Wojciszke B., Psychologia społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011.
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, red. T. Styczeń i in., TN KUL, Lublin 1994
Zdrowie psychiczne, red. K. Dąbrowski, PWN, Warszawa 1979
Zwoliński A., Grzechy cudze, WAM, Kraków 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: