Aktywizacja zawodowa i społeczna WNP-PE-AKTW
Zakres realizowanych tematów:
1. Człowiek dorosły w różnych sytuacjach życia i pracy - wprowadzenie w problematykę zajęć.
2. Aktywizacja społeczno - zawodowa: istota, programy, główni realizatorzy działań.
3. Udział doradcy zawodowego w rozwiązywaniu problemów społeczno - zawodowych osób z tzw. "grup ryzyka" (absolwentów, długotrwale bezrobotnych, osób 50+, osób niepełnosprawnych, mieszkańców wsi).
4. Problematyka teleedukacji oraz telepracy jako szansy na aktywne uczestnictwo w życiu zawodowym.
5. Wybrane rozwiązania z zakresu aktywizacji społeczno-zawodowej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student posiada pogłębiona wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego.
Student potrafi generować oryginalne rozwiązania w zakresie aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia i w sferze pracy.
Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole.
Student ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu specjalności i budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego oraz animatora pracy społecznej.
Student jest wrażliwy na potrzeby i gotowy do komunikowania oraz współpracy z osobami potrzebującymi wsparcia w podejmowaniu decyzji zawodowych, poszukujących pracy, aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia.
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Projekt studencki grupowy (P_UD2_04, P_UD2_06)
- Obecność i aktywny udział w zajęciach, debata (P_WD2_01, P_KD2_03)
- Indywidualna analiza źródeł (P_WD2_01, P_KD2_02)
Na ocenę 3,0 - Student posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka, szczególnie działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych; potrafi generować rozwiązania (także wspólnie z grupą) w zakresie aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia i w sferze pracy; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu animatora pracy społecznej.
Na ocenę 3,5 - Student posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka, szczególnie działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych; potrafi generować rozwiązania (także wspólnie z grupą) w zakresie aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia i w sferze pracy; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu animatora pracy społecznej.
Wzmocnienie oceny dostatecznej - dzięki przygotowaniu na zajęcia (i zaprezentowaniu) dodatkowych materiałów źródłowych na temat realizowanych zagadnień.
Na ocenę 4,0 - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, szczególnie działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych; potrafi generować oryginalne rozwiązania (także wspólnie z grupą) w zakresie aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia i w sferze pracy; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu animatora pracy społecznej.
Na ocenę 4,5 - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, szczególnie działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych; potrafi generować oryginalne rozwiązania (także wspólnie z grupą) w zakresie aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia i w sferze pracy; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu animatora pracy społecznej.
Wzmocnienie oceny dobrej - wyjątkowo aktywnym udziałem (np. lider grupy, przygotowanie dodatkowych materiałów wzbogacających wystąpienie grupy) w projekcie studenckim: Rola i zadania doradcy zawodowego w rozwiązywaniu problemów społeczno - zawodowych osób z tzw. "grup ryzyka".
Na ocenę bardzo dobrą (5,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, szczególnie działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych; potrafi generować oryginalne rozwiązania (także wspólnie z grupą) w zakresie aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia i w sferze pracy oraz wskazywać i poddawać ocenie różne możliwości rozwiązania problemów; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu animatora pracy społecznej, współpracując m.in. ze specjalistami/praktykami z tego obszaru.
Wzmocnienie oceny dobrej plus szczególnie czynnym uczestnictwem w debacie (pełnienie roli moderatora, eksperta, zdobycie tytułu najlepszego mówcy) poświęconej dotychczasowym, rodzimym rozwiązaniom z zakresu aktywizacji społeczno - zawodowej.
Planowany godzinowy nakład pracy Studenta (rozliczenie punktów ECTS): 4 punkty ECTS razy 25 godzin pracy Studenta
- godziny kontaktowe - konwersatoria - 30h
- przygotowanie się do zajeć, lektury - 25h
- przygotowanie się do zaliczenia - 25h
- przygotowanie projektu - 15h
- udział w konsultacjach - 5h
Literatura
1. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008.
2. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., B. Baraniak, Pedagogika pracy, Warszawa 2007.
3. Kwiatkowski S.M., Żurek M., Aktywizacja zawodowa studentów w akademickich biurach karier, Warszawa 2008.
4. Marynowicz - Hetka E., Pedagogika społeczna: podręcznik akademicki, tom 1 i 2, Warszawa 2007.
5. Włodarczyk E., Cytlak I. (red.), Człowiek wobec krytycznych sytuacji życiowych: z teorii i praktyki pracy socjalnej, Poznań 2011.
Proponowana literatura dodatkowa:
1. Filipowicz G., Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Warszawa 2004.
2. Kawula S. (red.), Pedagogika społeczna: dokonania, aktualność, perspektywy: podręcznik akademicki dla pedagogów, Toruń 2001.
3. Kościelska M., Aouil B. (red.), Człowiek niepełnosprawny. Rodzina i praca, Bydgoszcz 2004.
4. Ratyński W., Problemy i dylematy polityki społecznej w Polsce, Warszawa 2003.
5. Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: