Aksjologiczne problemy współczesnego wychowania i kształcenia WNP-PE-AKS
Materiał
1. Jednostka, grupa społeczna; człowiek istota społeczna;
2. Socjalizacja / indywidualizacja;
3. Integracja - alienacja;
4. Płceć jako problem
- spór, walka, sprzeciw
- konflikty, siła, agresja;
- płeć jako źródło cierpienia
- kwestia wolności wyboru płci
- bunt, prowokacja
- proponowane wzorce
- modele społęczne - społeczeństwo konsumpcuyjne i utylitarne
- zabawa, rozrywka
- ambicje osobiste, sukces, kariera zawodowa
- seks bez tabu, brak kulturowych ograniczeń;
- różnorodność i pluralizm
5. Płeć jako źródło dynamizmu, integracji społęcznej i osobowej
- "dobre różnice"
- komunikacja, dialog
- tolerancja
6. Społeczeństwo "bez płci"
- wzorce kobiecości - typy feminizmu
- "społeczeństwo przyszłości"
- konsekwecnje społeczne ideologii gender (queer)
7. Wzorce pozytywne
- nowy feminizm
- męska duchowść: publikacje, ruchy, stowarzyszenia
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student:
1. ma podstawową wiedzę na temat wartości i norm oraz ich uwarunkowań kulturowych
2. wskazuje powiązania kwestii dotyczących płci z rozwojem jednostkowym i spolecznym - integracja/alienacja
3.określa konsekwencje wychowawcze związane z problemami tożsamości płciowej
4. Wskazuje znaczenie wzorców kulturowych dotyczących płci i rodziny dla dojrzalości jednostki oraz ładu i spójności życia społecznego
5. potrafi ocenić wartość proponowanych rozwiązań;
6. rozumie potrzebę stosowania wartości i norm w działaniach wychowawczych;
7. dba o przestrzeganie zasad profesjonalinych i standardy zachowań moralnych.
liczba ECTS 3
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
suma godz. 75 [75/30(25) = 3]
udział w zajęciach - 15 godz.
konsultacje - 5
przygotowanie do zajęć, lektury - 20 godz.
przygotowanie do kolkwium - 25 godz.
przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godz.
Kryteria oceniania
Kryteria ogólne:
- aktywność na zajęciach;
- umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji;
- zdolność krytycznej lektury tekstów;
- prezentacja przygotowanych tematów
Kolokwium
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii; nie rozumie specyfiki problemów;
dostateczna (3) - zna terminologię; charakteryzuje czynniki i trudności związane z problematyką
dobra (4) - dobrze analizuje główne problemy w teorii i praktyce;
bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specvyfikę i uwarunkowania problemów; potrafi myśleć krytycznie i oceniać kontrowersyjne problemy.
Literatura
Literatura
Arterburn S. Mężczyźni i ich sekrety, Wydawnictwo W drodze, Poznań 2007
Augustyn J. SJ, Ojcostwo. Aspekty pedagogiczne i duchowe, Wydawnictwo WAM, Kraków 2003
Bly Robert, Żelazny Jan, Zysk i S-ka, Poznań 2004
Eldredge J. Dzikie serce. Tęsknoty męskiej duszy, Wyd. „W drodze”, Poznań 2003
Eldredge J, Eldredge S., Urzekająca. Odkrywanie tajemnicy kobiecej duszy, Logos, Warszawa 2011
Etyka w medycynie. Ujęcie interdyscyplinarne, red. M. A. Monge, Medipage, Warszawa 2012; (zaburzenia w dziedzinie seksualnej s. 343-351; różnice płciowe s. 394-410);
Guitton J., Kobieta, miłość, rodzina, IW Pax, Warszawa 1994
Forward S., Toksyczni rodzice, Czarna Owca, Warszawa 2011
From E., O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007; Praktyka miłości, s. 109-132
Gray, Mężczyźni są z Marsa, Kobiety z Wenus, Rebis, Poznań 2010
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastę stworzył. O Jana Pawła II teologii ciała, RW KUL, Lublin 1981
Kornas-Biela D. (red.), Ojcostwo wobec wyzwań współczesności, Fundacja Cyryla i Metodego Lublin 2006
Lewis C. S., Cztery miłości, IW Pax Warszawa 1962
Lewis R., Warto być rycerzem. Rola ojca w prowadzeniu syna ku męskości, Instytut Edukacji Narodowej, Lublin 2009
Miłować ludzką miłość. Dziedzictwo myśli Jana Pawła II o małżeństwie i rodzinie, red. L. Melina, S. Grygiel, tłum. K. Halat, J. Skoczylas, Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawa 2010
Moir A., Jessel D., Płeć mózgu PIW, Warszawa 2010
Pieper Josef, O miłości, IW Pax, Warszawa 1983
Pospiszyl K. Ojciec a wychowanie dziecka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007
Richard L., Być mężczyzną. Strategia duchowego rozwoju, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań 2010
Rybicki A., Lew i baranek. O duchowości mężczyzny, Gaudium, Lublin 2012
Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008; zaufanie 525-559
Sosnowski T., Ojciec we współczesnej rodzinie, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011
Sujak E., Rozważania o ludzkim rozwoju, Wydawnictwo Znak, Kraków 1978
Verlinde J.-M., Tajemnica ojcostwa, Wydawnictwo M, Kraków 1997
Weber S. Wrażliwy wojownik, Vocatio, Warszawa 2007
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, red. T. Styczeń i in., TN KUL, Lublin 1994
Zdrowie psychiczne, red. K. Dąbrowski, PWN, Warszawa 1979
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: