Alternatywne metody pracy terapeutycznej: terapia baśnią, muzykoterapia, kreatywne myślenie, ćwiczenia relaksacyjne WNP-PE-ABR
Przedmiot Alternatywne metody pracy terapeutycznej: poświęcony jest głównie zagadnieniom praktycznym.
Tematyka zajęć porusza następujące zagadnienia:
1. myślenie twórcze - eksploracja, kombinacja i transformacja. Poczynając od rozgrzewki twórczej przez twórcze widzenie świata, twórcze przekształcanie dochodząc do metod twórczego rozwiązywania problemów;
2. muzykę - metody odreagowująco-wyobrażeniowe, aktywizujące emocjonalnie, komunikatywne, kreatywne, relakasacyjne;
3. plastykę - twórcze aspekty formalno-przedstawieniowe i aksjologiczne;
4. bajkę - tworzenie książek artystycznych, graficzne obrazowanie bajek;
5. dramę i teatr - techniki Teatru Forum;
6. techniki relaksacyjne;
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
P_TW2_06 - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej;
Umiejętności:
P_TU2_06 - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem;
Kompetencje społeczne:
P_TK2_02 - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w pracy terapeutycznej z dzieckiem;
50h. [50 : 30(25)=2], 2ECTS
- udział w ćwiczeniach: 30h.
- przygotowanie do ćwiczeń: 5h.
- przygotowanie projektu: 15h.
Kryteria oceniania
Wiedza:
P_TW2_06 - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej;
- na ocenę 3 (dst.) - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej; wyjaśnia je posługując się literaturą przedmiotu;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej; wyjaśnia je posługując się literaturą przedmiotu; samodzielnie rozróżnia cele alternatywnych metod pracy terapeutycznej;
- na ocenę 4 (db.) - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej; wyjaśnia je posługując się literaturą przedmiotu oraz innymi materiałami źródłowymi; samodzielnie rozróżnia cele alternatywnych metod pracy terapeutycznej;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej; wyjaśnia je posługując się literaturą przedmiotu oraz innymi materiałami źródłowymi; samodzielnie rozróżnia cele alternatywnych metod pracy terapeutycznej; podaje stosowne przykłady, odwołując się do potrzeb podmiotu pracy terapeutycznej;
- na ocenę 5 (bdb.) - student zna koncepcje alternatywnych metod pracy terapeutycznej; wyjaśnia je posługując się literaturą przedmiotu oraz innymi materiałami źródłowymi; samodzielnie rozróżnia cele alternatywnych metod pracy terapeutycznej; podaje stosowne przykłady, odwołując się do potrzeb podmiotu pracy terapeutycznej; dokonuje ciekawych porównań wyjaśniając zastosowane w teorii rozróżnienia;
Umiejętności:
P_TU2_06 - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem;
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić podstawowe działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem na niskim poziomie aktywności własnej;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić podstawowe działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem na wysokim poziomie aktywności własnej;
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić złożone, twórcze działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem na wysokim poziomie aktywności własnej;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić złożone, twórcze działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem na wysokim poziomie aktywności własnej; samodzielnie konstruuje narzędzia pracy; dokonuje ewaluacji przeprowadzonych działań terapeutycznych;
- na ocenę 5 ( bdb.) - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić złożone, twórcze działania oparte na alternatywnych metodach pracy terapeutycznej z dzieckiem na wysokim poziomie aktywności własnej; samodzielnie konstruuje narzędzia pracy; dokonując ewaluacji przeprowadzonych działań terapeutycznych wprowadza ich modyfikacje;
Kompetencje społeczne:
P_TK2_02 - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w pracy terapeutycznej z dzieckiem;
- na ocenę 3 (dst.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i niskim poziomem zaangażowania w pracy terapeutycznej z dzieckiem;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem zaangażowania w pracy terapeutycznej z dzieckiem;
- na ocenę 4 (db.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem zaangażowania w projektowanie, organizowanie i prowadzenie pracy terapeutycznej z dzieckiem;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem zaangażowania w projektowanie, organizowanie i prowadzenie pracy terapeutycznej z dzieckiem; samodzielnie inicjuje pracę terapeutyczną z dzieckiem;
- na ocenę 5 (bdb.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem zaangażowania w projektowanie, organizowanie i prowadzenie pracy terapeutycznej z dzieckiem; samodzielnie inicjuje pracę terapeutyczną z dzieckiem, będąc świadomym jej edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych walorów;
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
2. skonstruowanie i zaprezentowanie narzędzia pracy dydaktycznej, terapeutycznej;
3. przygotowanie projektu zajęć dydaktyczno-terapeutycznych i jego realizacja;
4. przygotowanie do poszczególnych zajęć oraz aktywność podczas zajęć;
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dorance S.: "Zajęcia twórcze w przedszkolu. Przedmioty i obrazy", Wydawnictwo Cyklady, warszawa 1997;
2. Gloton R., Clero C.: "Twórcza aktywność dziecka", WSiP, Warszawa 1976;
3. Wimmer A.: "Pedagogika zabawy - wyzwalanie aktywności", Wydawnictwo Klanza, Lublin 1996.
Literatura uzupełniająca:
1. Kataryńczuk-Mania L. (red.): "Wybrane elementy terapii w procesie edukacji artystycznej", Wydawnictwo UZ, Zielona Góra 2002;
2. Lewandowska K.: "Muzykoterapia dziecięca", Wydawnictwo Opotima, Gdańsk 2001;
3. Molicka M.: "Bajki terapeutyczne", Wydawnictwo Media Rodzina, Warszawa 1999;
4. Molicka M.: "Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie", Wydawnictwo Media Rodzina, Warszawa 2011;
5. Stadnicka J.: "Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową", WSiP, Warszawa 1998;
6. Szmidt K. J. (red.): "Dydaktyka twórczości. Koncepcje - problemy - rozwiązania", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: