Pedagogika wczesnoszkolna z warsztatem metodycznym WNP-P-PWCZ
Tematyka wykładów:
1. Miejsce i znaczenie pedagogiki wczesnoszkolnej wśród dyscyplin pedagogicznych.
2. Cele kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej
3. Przedmiot, funkcje i zadania pedagogiki wczesnoszkolnej.
4. Zmiana paradygmatu kształcenia na etapie wczesnoszkolnym.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1: Student zna terminologię i podstawy teoretyczne pedagogiki wczesnoszkolnej.
EK2: Wskazuje jej miejsce wśród nauk pedagogicznych analizując jej cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne.
EK 3: Charakteryzuje psychologiczne i konstruktywistyczne podstawy uczenia się dziecka.
Umiejętności:
EK 4: Potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w edukacji wczesnoszkolnej.
EK 5: Przewiduje konsekwencje rozwojowe przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy.
Kompetencje:
EK 6: Jest wrażliwy na problemy rozwojowe i edukacyjne
dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Kryteria oceniania
ocena dostateczna (3,0): student w stopniu dostatecznym zna terminologię i podstawy teoretyczne pedagogiki wczesnoszkolnej, wskazuje jej miejsce wśród nauk pedagogicznych analizując jej cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne; potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w edukacji wczesnoszkolnej; przewiduje konsekwencje rozwojowe przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy; jest wrażliwy na problemy rozwojowe i edukacyjne
dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
ocena dobra (4,0): student w dobrym stopniu zna terminologię i podstawy teoretyczne pedagogiki wczesnoszkolnej, wskazuje jej miejsce wśród nauk pedagogicznych analizując jej cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne; potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w edukacji wczesnoszkolnej; przewiduje konsekwencje rozwojowe przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy; jest wrażliwy na problemy rozwojowe i edukacyjne
dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
ocena bardzo dobra (5,0): student w bardzo dobrym stopniu zna terminologię i podstawy teoretyczne pedagogiki wczesnoszkolnej, wskazuje jej miejsce wśród nauk pedagogicznych analizując jej cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne; potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w edukacji wczesnoszkolnej; przewiduje konsekwencje rozwojowe przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy; jest wrażliwy na problemy rozwojowe i edukacyjne
dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, egzamin ustny.
Literatura
Klus-Stańska, D., Szczepska-Pustkowska M.(red). Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania. WAiP, Warszawa, 2009;
Kusiak K.,Nowakowska-Buryła I., Stawinoga R.(red.) Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Wyd.UMCS, Lublin 2009;
Sowińska H. (red). Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wyd. Naukowe UAM, Poznań, 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: