Ikonografia nowożytna WNHS-HS-IKONNOW
W czasie wykładów zostaną poruszone zagadnienia z ikonografii nowożytnej świeckiej i sakralnej. Ta druga będzie rozpatrywana pod kątem wpływu postanowień soboru trydenckiego na sceny i tematy chrystologiczne, mariologiczne, przedstawienia sakramentów oraz czyśćca. Zostaną poddane analizie protestanckie redakcje niektórych z ww. tematów. Omówione zostanie obrazowanie pojęć abstrakcyjnych takich jak żywioły, zmysły, pory dnia i roku, grzechy główne, cnoty teologalne i kardynalne, a także personifikacje kontynentów i planet. Ponadto osobne zajęcia zostaną poświęcone emblematyce oraz symbolice martwej natury.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia, które nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:
wiedzy: uporządkowana znajomość głównych nowożytnych tematów i motywów ikonograficznych, świeckich oraz sakralnych; zrozumienie procesów powstawania, rozpowszechniania się oraz przekształcania wzorów ikonograficznych; świadomość relacji pomiędzy historią sztuki a innymi dziedzinami nauk humanistycznych (np. wiedza o literaturze, kulturze, historia, filozofia, historia religii); wiedza o znaczeniu badań ikonograficznych w historii sztuki oraz ich odrębności metodologicznej
umiejętności: rozpoznawanie oraz analiza najważniejszych tematów obecnych w nowożytnej ikonografii europejskiej; wskazywanie źródeł poszczególnych typów ikonograficznych
kompetencji: jest przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki poprzez selektywne korzystanie ze specjalistycznej literatury i zasobów Internetu
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w zajęciach: 30 godz.
samodzielna lektura: 20 godz.
przygotowanie do egzaminu: 10 godz.
suma godzin: 60 [60/50(25)=2]
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Egzamin w formie pisemnej polegający na rozpoznaniu tematów, postaci oraz personifikacji na zaprezentowanych dziełach sztuki z XVI-XVIII w. Obowiązuje materiał z wykładu oraz ćwiczeń.
Podstawą dopuszczenia do egzaminu z ikonografii nowożytnej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń.
bardzo dobry – student posiada uporządkowaną znajomość najważniejszych tematów i motywów występujących w sztuce nowożytnej; potrafi prawidłowo je określać, dokonując pogłębionej analizy i interpretacji, wraz z podaniem źródeł pochodzenia danego tematu/motywu
dobry – student posiada znajomość najważniejszych tematów i motywów występujących w sztuce nowożytnej; potrafi prawidłowo je określać, dokonując częściowej analizy i interpretacji, wraz z podaniem źródeł pochodzenia danego tematu/motywu
dostateczny – student posiada znajomość najważniejszych tematów i motywów występujących w sztuce nowożytnej; potrafi prawidłowo je określać
niedostateczny – student nie posiada znajomości najważniejszych tematów i motywów występujących w sztuce nowożytnej; nie potrafi prawidłowo ich określać, nie dokonuje ich analizy i interpretacji, nie zna źródeł pochodzenia danego tematu/motywu
Literatura
Z. Michalczyk, W lustrzanym odbiciu. Grafika europejska a malarstwo Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem późnego baroku, Warszawa 2016 (wybrane rozdziały)
K. Moisan-Jabłońska, Obrazowanie walki dobra ze złem, Kraków 2002(wybrane rozdziały)
J. Pelc, Słowo i obraz na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002 (wybrane rozdziały)
C. Ripa, Ikonologia, tłum. I. Kania, Kraków 1998 (wybrane personifikacje)
A. Ziemba, Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580-1660, Warszawa 2005.
W cyklu 2021/22_L:
Z. Michalczyk, W lustrzanym odbiciu. Grafika europejska a malarstwo Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem późnego baroku, Warszawa 2016 (wybrane rozdziały) |
W cyklu 2022/23_L:
Z. Michalczyk, W lustrzanym odbiciu. Grafika europejska a malarstwo Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem późnego baroku, Warszawa 2016 (wybrane rozdziały) |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: