Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne WMCM-PG-PiPP-1
Przygotowanie studenta poprzez przekazanie wiedzy, dotyczącej dziecka w różnym okresie życia: jego rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego. Wykształcenie umiejętności rozpoznawania problemów pielęgnacyjnych, planowania oraz sprawowania opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym z uwzględnieniem jego potrzeb biologicznych, społecznych i psychicznych. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za podejmowane działania oraz współpracy z rodziną, szkołą oraz innymi instytucjami, sprawującymi opiekę nad dziećmi.
W cyklu 2021/22_Z:
Przygotowanie studenta poprzez przekazanie wiedzy, dotyczącej dziecka w różnym okresie życia: jego rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego. Wykształcenie umiejętności rozpoznawania problemów pielęgnacyjnych, planowania oraz sprawowania opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym z uwzględnieniem jego potrzeb biologicznych, społecznych i psychicznych. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za podejmowane działania oraz współpracy z rodziną, szkołą oraz innymi instytucjami, sprawującymi opiekę nad dziećmi. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
D.W1
D.W2
D.W3
D.W4
D.W5
D.W6
D.W6
D.W7
D.W8
D.W10
D.W13
D.W14
D.W18
D.W31
D.W33
D.U1
D.U2
D.U3
D.U5
D.U9
D.U12
D.U15
D.U16
D.U17
D.U18
D.U20
D.U22
D.U23
D.U24
D.U25
D.U27
D.U29
D.U31
D.K1
D.K2
D.K3
D.K4
D.K5
D.K6
D.K7
D.K8
D.K9
D.K10
Kryteria oceniania
Warunek zaliczenia przedmiotu:
Wykład:
egzamin pisemny w formie pytań testowych jednokrotnego wyboru (50 pytań) z zagadnień programowych wykładów, ćwiczeń, seminariów oraz samokształcenia. Student otrzymuje ocenę z egzaminu wg następujących progów punktowych:
51-60% - dostateczny
61 – 70 % - dostateczny plus
71 – 80 % - dobry
81 – 90 % - dobry plus
91 – 100 % - bardzo dobry
Warunki zaliczenie praktyki zawodowej:
• obowiązkowa obecność na wszystkich zajęciach (w przypadku nieobecności usprawiedliwionej praktyka zawodowa musi być zrealizowana w innym terminie (ustalonym z koordynatorem przedmiotu))
• punktualne uczęszczanie na zajęcia
• przestrzeganie regulaminu praktyki zawodowej
• zaliczenie umiejętności według indeksu (dziennika) umiejętności
• prowadzenie indywidualnego dokumentowania pielęgnowania chorego
• kultura osobista, staranne umundurowanie
Praktyki zawodowe
Warunki zaliczenie praktyki zawodowej:
• obowiązkowa obecność na wszystkich zajęciach (w przypadku nieobecności usprawiedliwionej praktyka zawodowa musi być zrealizowana w innym terminie (ustalonym z koordynatorem przedmiotu))
• punktualne uczęszczanie na zajęcia
• przestrzeganie regulaminu praktyki zawodowej
• zaliczenie umiejętności według indeksu (dziennika) umiejętności
• prowadzenie indywidualnego dokumentowania pielęgnowania chorego
• kultura osobista, staranne umundurowanie
• niebudzący zastrzeżeń wygląd osobisty - nie będący podstawą do negatywnego wizerunku uczelni
Literatura
Górnicki B, Dębiec B., Baszczyński J. (red.): Pediatria, tom 1i 2. PZWL, Warszawa 2005.
Obuchowicz A.: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL, Warszawa 2010.
Barczykowska E., R.Ślusarz, M.Szewczyk: Pielęgniarstwo w pediatrii. Borgis, Warszawa 2006.
Cepach G., Krzeszowska B., Perek M., Twarduś K.: Modele pielęgnowania dziecka przewlekle chorego. PZWL, Warszawa 2011.
Kawalec W., Kubicka K. (red.): Repetytorium z pediatrii. PZWL, Warszawa 2005.
Krawczyński M. (red.): Norma kliniczna w pediatrii. PZWL, Warszawa 2005.
Krawczyński M.: Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa 2002.
Kubicka K., Kawalec W. (red.): Pediatria , PZWL, Warszawa 2005.
Luxner K.L. : Pielęgniarstwo pediatryczne Delmara. Elservier Urban &Partner, Wrocław 2006.
Pawlaczyk B. (red.): Pediatria dla studentów pielęgniarstwa. PZWL, Warszawa 2005.
Pietrzyk J, H.Szajewska, J.Mrukowicz.: ABC zabiegów w pediatrii. Medycyna Praktyczna Warszawa 2010.
Szczapa J.(red.): Podstawy neonatologii. PZWL, Warszawa2008.
Muscart M.: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Czelej Lublin 2005.
Essential Pediatrics for Nurses Paperback – 2014by Meharban Singh (Author). CBS; 3rd edition (2014). ISBN-13: 978-8123924489
Wong's Essentials of Pediatric Nursing / Edition 10. by Marilyn J. Hockenberry, David Wilson, Cheryl C Rodgers . Elsevier Health Sciences 10/10/2016. ISBN-13: 9780323353168
Oxford Handbook of Clinical Skills for Children's and Young People's Nursing Dawson, Paula.OUP Premium 2012. A Handbook for Student Nurses, 2016–17 Edition Benbow, Wendy-Jordan, Gill Lantern Publishing 2016
Nursing care plans: transitional patient & family centered care Seventh edition. Carpenito, Lynda Juall Wolters Kluwer Health 2017
Pediatria. T. 1 / redakcja Jacek Józef Pietrzyk, Przemko Kwinta
Pediatria. T. 2 / redakcja Jacek Józef Pietrzyk, Przemko Kwinta
Pediatria. T. 3 / redakcja Jacek Józef Pietrzyk, Przemko Kwinta
Literatura uzupełniająca:
Publikacje naukowe, polecane podczas zajęć przez prowadzącego, a dodatkowo:
Bożkowa K., Kamieńska E.: Dawkowanie leków u noworodków, dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2010
Dobrzańska A., Ryżko J.: Pediatria do LEP. Elsevier Urban &Partner, Wrocław 2004.
Kawalec W., Milanowski A. (red.): Diagnostyka różnicowa najczęstszych objawów w praktyce pediatrycznej. PZWL, Warszawa 2005.
Kornacka M., K. (red.): Noworodek przedwcześnie urodzony – pierwsze lata życia. PZWL, Warszawa 2005.
Krawczyński M.: Farmakoterapia dzieci i młodzieży. Wyd.Lek. PZWL, Warszawa 2009.
Rudkowski Z.: Choroby zakaźne i pasożytnicze u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.
Ryżka J., Socha J. (red.): Zaburzenia czynnościowe układu pokarmowego u dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2005.
Strange, W.Ahrens G.: Medycyna ratunkowa wieku dziecięcego. Elsevier 2003.
Nursing Case Studies in Caring Barry, Charlotte D.-Gordon, Shirley C.-King, Beth 10. Professional Practice Models in Nursing Duffy, Joanne R. Springer Publishing Company, Inc. 2016
Nursing Diagnosis Carpenito-Moyet, Lynda Juall. Lippincott Williams & Wilkins 2012 Theresa A. HCPro
Nursing practice : knowledge and care Second edition. Peate, Ian Wiley Blackwell 2017
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: