Komunikacja lekarz-pacjent WMCM-LEN-KLP
Celem przedmiotu jest wykształcenie umiejętności komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem w różnych sytuacjach występujących w opiece zdrowotnej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie zasady i metody komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które służą budowaniu empatycznej, opartej na zaufaniu relacji;
znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem;
Student/ka potrafi uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych; budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego, leczenia i profilaktyki; przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej;
informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań; angażować pacjenta w proces terapeutyczny; przekazać pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu; udzielać porad w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia; przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym, dzieckiem i jego rodziną.
Student/ka potrafi nawiązać i utrzymać głęboki oraz pełen szacunku kontakt z
pacjentem, a także okazać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych; kierować się dobrem pacjenta; przestrzegać tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta; podejmować działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby.
Kryteria oceniania
Obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa i stanowi jedno z kryteriów zaliczających przedmiot. Punktualność i odpowiedzialność to cechy bez których nie ma możliwości pracy w żadnym z medycznych zawodów.
Podczas seminariów studenci prezentują przygotowane wcześniej scenki na zadany temat, występując w rolach lekarza lub pacjenta . Scenki są podstawą dyskusji w grupie. Aktywnośc w czasie wszystkich zajęć jest oceniana przez prowadzącego na stopnie, które są podstawą końcowej oceny na zaliczeniu przedmiotu. Osoby nieaktywne lub wykonujące zadania na zbyt niskim do zaliczenia przedniotu poziomie (ponizej oceny dostatecznej) będą proszone o zaprezentowanie swojej wiedzy, postawy i umiejętności w scenkach odgrywanych z prowadzącym zajęcia w ostanim ich cyklu.
Uczestniczenie w zajęciach wymaga skupienia i ciszy, niezależnie od tego czy są prowadzone stacjonarnie czy też metodą nauczania zdalnego. Dlatego w czasie zajęć wykluczone jest przemieszczanie się lub przebywanie w gwarnych miejscach lub innych warunkach utrudniających skupienie i nie zapewniających ciszy.
W czasie nauczania zdalnego osoba poproszona o zabranie głosu lub sama zgłaszająca się do wypowiedzi ma obowiązek właczenia kamery, aby wszyscy uczestnicy wykładu lub seminarium ją widzieli.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: