Pediatria WMCM-LE-PED-5
Celem nauczania przedmiotu jest przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych dotyczących chorób wieku rozwojowego z uwzględnieniem ich: epidemiologii, przyczyn, objawów klinicznych, diagnostyki, różnicowania, leczenia, działań profilaktycznych
i rehabilitacyjnych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Odniesienie do efektów uczenia się określonych w załączniku nr 1 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz.U. 2019 poz. 1573).
Kryteria oceniania
WMKL_E.W1
zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób;
WMKL_E.W2 zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych w tym karmienia naturalnego, szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka;
WMKL_E.W3 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci:
1) krzywicy, tężyczki, drgawek,
2) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń,
3) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęk naczynioworuchowego,
4) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego,
5) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby oraz innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego,
6) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej,
7) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości, zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad,
8) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych,
9) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego,
10) zespołów genetycznych,
11) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, tocznia
układowego, zapalenia skórno-mięśniowego;
WMKL_E.W4 zna zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci;
WMKL_E.W6 zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci oraz zasady postępowania w tych stanach;
WMKL_E.W34 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w najczęstszych chorobach bakteryjnych, wirusowych, pasożytniczych i grzybicach, w tym zakażeniach pneumokokowych, wirusowym zapaleniu wątroby, zespole nabytego niedoboru odporności AIDS, sepsie i zakażeniach szpitalnych;
WMKL_E.W37 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach dziedzicznych;
Umiejętności
WMKL_E.U2, Przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną;
WMKL_E.U24 przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku;
WMKL_E.U7 ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta;
WMKL_E.U8 Ocenia stan noworodka w skali Agar oraz ocenia jego dojrzałość, bada odruchy noworodkowe;
WMKL_E.U9 zestawia pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych;
WMKL_E.U10 potrafi ocenić stopień zaawansowania dojrzewania płciowego;
WMKL_E.U11 przeprowadza badania bilansowe;
WMKL_E.U12 przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci;
WMKL_E.U13 ocenia i opisuje stan somatyczny pacjenta;
WMKL_E.U14 rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia;
WMKL_E.U16 planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;
WMKL_E.U17 przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi;
WMKL_E.U18 proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej;
WMKL_E.U21, potrafi rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi;
WMKL_E.U25, potrafi stosować leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego);
WMKL_E.U27, potrafi zakwalifikować pacjenta do szczepień;
WMKL_E.U29 potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:
1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,
5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych,
6) pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
7) cewnikowanie pęcherza moczowego u dziecka, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca
9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;
WMKL_E.U30, asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, nakłuciu lędźwiowym, biopsji cienkoigłowej, testach naskórkowych, próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretuje ich wyniki;
WMKL_E.U32, potrafi planować konsultacje specjalistyczne;
WMKL_E.U38 potrafi prowadzi dokumentację medyczną pacjenta;
Kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
• nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu
z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych
i kulturowych;
• kierowania się dobrem pacjenta;
przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;
Szczegółowe formy weryfikacji
WMKL_E.W1 - E.W4, WMKL_E.W6, WMKL_E.W34, WMKL_E.W37, WMKL_E.U2, WMKL_E.U4,
Metody podsumowujące np.:- egzamin ustny, egzamin pisemny (test, egzamin opisowy –esej, raport, SSQ itp.),
Metody formujące np.:- obserwacja pracy studenta, - test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne
WMKL_E.U7 -E.U14, WMKL_E.U16-E.U18, WMKL_E.U21, WMKL_E.U25, WMKL_E.U27, WMKL_E.U29, WMKL_E.U29, WMKL_E.U30, WMKL_E.U32, WMKL_E.U38
Metody podsumowujące np.: egzamin praktyczny (z symulatorem, fantomem)
- realizacja określonego zadania: projekt, prezentacja
Metody formujące np.: obserwacja pracy studenta, test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne, opis przypadku
Kompetencje społeczne - Obserwacja zachowań i formułowanych przez studentów opinii podczas zajęć
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Wprowadzenie do pediatrii red. Obrycki Ł, Dobrzańska A, Standardy Medyczne Warszawa 2022
2. Pediatria w praktyce lekarza POZ Dobrzańska A, Obrycki Ł, Socha P. Standardy Medyczne Warszawa 2022 (LEK)
3. Poradnik dyżuranta – pediatria, Standardy Medyczne, red. Piotr Buda, Ryszard Grenda, Warszawa 2021 (strony 19-216)
4. Pediatria – poradnik kliniczny pod redakcją Piotra Albrechta, wydanie II polskie, Elsevier, 2021. (LEK)
5. Pediatria - Tom Lissauer, Will Carroll; wydanie 5, tytuł oryginalny ,,Illustrated Textbook of Paediatrics’’, redakcja wydania polskiego: prof. dr hab. n. med. Andrzej Milanowski, Wydawnictwo Edra Urban & Partner Wrocław 2019. (LEK)
6. Rekomendacje postępowania w zakażeniach bakteryjnych ośrodkowego układu nerwowego. Rekomendacje diagnostyczno – terapeutyczno – profilaktyczne, 2011. http://koroun.nil.gov.pl/wp-content/uploads/2017/10/Rekomendacje-ukl-nerwowy_2011.pdf (LEK)
7. Rekomendacje postępowania w pozaszpitalnych zakażeniach układu oddechowego, 2016. http://koroun.nil.gov.pl/wp-content/uploads/2017/10/RekomendacjeA42009.pdf (LEK)
8. Program Szczepień Ochronnych na dany (egzamin w sesji jesiennej) lub poprzedni (egzamin w sesji wiosennej) rok kalendarzowy. (LEK)
9. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Nefrologii Dziecięcej (PTNFD) dotyczące postępowania z dzieckiem z zakażeniem układu moczowego, 2021 https://ptnfd.org/site/resource/1323,zalecenia-zum_2021.pdf (LEK)
Literatura dodatkowa
1. ABC bilansów zdrowia dziecka. Anna Oblacińska, Maria Jadkowska, Piotr Sawie, Kraków, Medycyna Praktyczna, 2017 (LEK)
2. Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży. Hanna Szajewska, Kraków, Medycyna Praktyczna, 2017 (LEK)
3. Pediatria, M.Kulus, R.Grenda, W. Kawalec Wydawca: PZWL, Rok wydania: 2018, dodruk 2020
4. Dobrzańska A., Ryżko J. (red. nauk.): Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego. Edra Urban & Partner, wydanie II, Wrocław 2018r.
5. Obuchowicz A. „Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii” PZWL, Warszawa 2010
6. Krawczyński M. „Propedeutyka pediatrii” PZWL, Warszawa 2009.
7. Pediatria tom 1-3 Jacek J. Pietrzyk, Przemko Kwinta, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków 2018, wyd.1,
8. Richardn B. Goldbloom Wywiad i badanie w pediatrii. Redakcja wydania I polskiego Anna Dobrzańska 2012
9. Zitelli &Davis Badanie Kliniczne w pediatrii .Redakcja I wydania polskiego Anna Dobrzańska, 2014
10. Neonatologia: J. Szczapa; 2018 rok
11. Standardy opieki medycznej noworodkiem w Polsce 2021- wyd przez PTN
12. Neonatologia i opieka nad noworodkiem J. Świetliński 2018
13. Nefrologia: Grenda R, Litwin M. Nefrologia dziecięca w praktyce (od A do Z).
14. M. Hertl „Pediatryczna diagnostyka różnicowa”
Uwagi
W cyklu 2023/24:
Seminaria 12:25-14:50 (3 seminaria po 45 minut) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: