Postępowanie sądowe w ogólności WK-K-POS
Treści merytoryczne:
WPROWADZENIE: 1. Uwagi ogólne na temat kanonicznego prawa procesowego.
2. Pozytywny i negatywny charakter procesu. 3. Sądowa ochrona praw w Kościele.
I. PRZEDMIOT PROCESU I ZAKRES WŁADZY SĄDOWNICZNEJ W KOŚCIELE: 1. Pojęcie kościelnego postępowania sądowego. 2. Elementy postępowania sądowego. 3. Rodzaje procesów sądowych. 4. Obowiązywanie kanonicznych norm procesowych. 5. Zakres kościelnej władzy sądowej. 6. Źródła kanonicznego prawa procesowego.
II. STRUKTURA SĄDOWNICTWA KOŚCIELNEGO: 1. Pojęcia wstępne (trybunał, instancja, stopień). 2. Hierarchia trybunałów kościelnych (Trybunały pierwszej instancji, Trybunały drugiej instancji, Trybunały trzeciej i dalszej instancji, Trybunał Najwyższy). 3. Nadrzędna rola Papieża. 4. Wzajemne relacje trybunałów.
III. KOMPETENCJE SĄDÓW KOŚCIELNYCH: 1. Pojęcie sądu właściwego.
2. Podstawowe zasady właściwości sądu. 3. Sądowa nietykalność Papieża.
4. Właściwość trybunałów uprzywilejowanych. 5. Tytuły właściwości trybunałów wspólnych (pierwszej instancji). 6. Konflikty kompetencyjne.
IV. ORGANIZACJA SĄDÓW KOŚCIELNYCH: 1. Trybunał pierwszej instancji.
2. Trybunał drugiej instancji. 3. Trybunały Stolicy Apostolskiej.
V. ZASADY FUNKCJONOWANIA SĄDÓW: 1. Obowiązki sędziów i urzędników sądowych. 2. Porządek rozpoznawania spraw. 3.Terminy i odroczenia. 4. Miejsce sądu. 5. Dopuszczanie osób na rozprawę. 6. Sporządzanie i przechowywanie akt.
VI. STRONY PROCESOWE:1. Powód i strona pozwana. 2. Pełnomocnicy procesowi i adwokaci.
VII. ŚRODKI SĄDOWEJ OCHRONY PRAW: 1. Skargi. 2. Zarzuty. 3. Sekwestr.
Metody oceny:
Udział w zajęciach i wiedza pozytywna wykazana w egzaminie ustnym.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student ma pogłębioną wiedzę o źródłach powstawania prawa kanonicznego i jego interpretacji, podmiocie prawa i czynnościach prawnych, władzy rządzenia i urzędzie kościelnym
EK 2 - student ma pogłębioną wiedzę o wiernych chrześcijanach, hierarchicznej strukturze Kościoła;
EK 3 - student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej kościelnej procedury, którą jest w stanie twórczo rozwijać i stosować w działalności sądowej; ma pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę prawie procesowym;
EK 4 - student ma pogłębioną wiedzę w zakresie obowiązującego prawa pozakodeksowego (CIC 1983);
Umiejętności:
EK 5 - student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania problemów pojawiających się w Kościele w zakresie sporów sądowych oraz ocenić skuteczność i przydatność stosowanej wiedzy; potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazać w tym zakresie odpowiednie procedury prowadzące do podjęcia odpowiednich rozstrzygnięć
Kompetencje społeczne:
EK 6 - dostrzega i formułuje nowe problemy w zakresie prawa procesowego i potrafi o nich dyskutować oraz samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania
ECTS:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz.
przygotowanie do egzaminu: 15 godz.
suma godzin: 90
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-4)
ocena 2 (ndst): student nie zna terminologii nauk prawnych na poziomie rozszerzonym oraz nie ma wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej kościelnej procedury, której nie jest w stanie twórczo rozwijać i stosować w działalności sądowej
ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu terminologię nauk prawnych na poziomie rozszerzonym oraz ma ograniczoną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej kościelnej procedury sądowej
ocena 4 (db): student zna w pełnym stopniu terminologię nauk prawnych na poziomie rozszerzonym oraz ma wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej kościelnej procedury sądowej, którą jest w stanie twórczo rozwijać i twórczo stosować w działalności sądowej; student ma wystarczającą, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu kościelnego prawa procesowego i szczegółowych rozstrzygnięć problemów związanych z procesem sądowym
ocena 5 (bdb): student zna w pełnym stopniu terminologię nauk prawnych na poziomie rozszerzonym oraz ma wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej kościelnej procedury sądowej którą jest w stanie twórczo rozwijać i twórczo stosować w działalności administracyjnej i sądowej; student ma pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu kościelnego prawa procesowego i szczegółowych rozstrzygnięć problemów związanych z procesem sądowym
Umiejętności (EK 5)
ocena 2 (ndst): student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy do rozstrzygania problemów pojawiających się w duszpasterstwie, administracji i sądownictwie kościelnym oraz ocenić skuteczność i przydatność stosowanej wiedzy
ocena 3 (dst): student potrafi w minimalnym stopniu wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania problemów pojawiających się w duszpasterstwie, administracji i sądownictwie kościelnym oraz ocenić skuteczność i przydatność stosowanej wiedzy
ocena 4 (db): student potrafi w dużym stopniu wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania problemów pojawiających się w duszpasterstwie, administracji i sądownictwie kościelnym oraz ocenić skuteczność i przydatność stosowanej wiedzy
ocena 5 (bdb): student potrafi znakomicie wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania problemów pojawiających się w duszpasterstwie, administracji i sądownictwie kościelnym oraz ocenić skuteczność i przydatność stosowanej wiedzy; student potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów sądowych i wskazać w tym zakresie odpowiednie procedury prowadzące do podjęcia odpowiednich rozstrzygnięć
Kompetencje (EK 6):
ocena 2 (ndst): student nie dostrzega i nie jest w stanie formułować nowych problemów w prawie procesowym i nie potrafi o nich dyskutować oraz samodzielnie formułować propozycji ich rozwiązania
ocena 3 (dst): student dostrzega i jest w stanie formułować nowe problemy w prawie procesowym ale nie potrafi o nich dyskutować oraz samodzielnie formułować propozycje ich rozwiązania
ocena 4 (db): student dostrzega i jest w stanie formułować nowe problemy w prawie procesowym i potrafi o nich dyskutować oraz samodzielnie formułować propozycje ich rozwiązania
ocena 5 (bdb): student dostrzega i jest w stanie formułować nowe problemy w prawie procesowym i potrafi znakomicie o nich dyskutować oraz samodzielnie formułować propozycje ich rozwiązania
Oceną końcowa jest ocena z egzaminu ustnego, po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń do wykładu.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. PAWLUK T., Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, IV, Olsztyn 1990, 159-232.
2. KRUKOWSKI J., Sądy w ogólności, w: Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, V, red. J. KRUKOWSKI, Poznań 2007, 12-122.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. DZIĘGA A., Władza sędziego kościelnego, w: Urzędy sądowe – władza i służba, red. T. ROZKRUT, Tarnów 2005, 15-33.
2. GRESZATA M., Rola i zadania notariusza sadowego, w: Urzędy sądowe – władza i służba, red. T. ROZKRUT, Tarnów 2005, 65-88.
3. MIZIŃSKI A.G., Adwokat gwarantem prawa do obrony w procesie kanonicznym, w: Urzędy sądowe – władza i służba, red. T. ROZKRUT, Tarnów 2005, 35- 64.
4. SZTYCHMILER R., Sądownictwo kościelne w służbie prawa człowieka, Olsztyn 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: