Historia sztuki z elementami metodologii WH-MU-I-1-HisSzt-Cw
Kurs prezentuje studentom wybrane zagadnienia mające na celu przybliżenie globalnego kontekstu historii sztuki najnowszej. Zakres treściowy obejmuje genezę zjawisk od końca wieku XIX, ujmując syntetycznie kwestie związane z impresjonizmem i postimpresjonizmem oraz ich szeroko rozumiane oddziaływanie na symbolizm i neoimpresjonizm. Studentom zostaje zaprezetnowana sztuka i jej przemiany w okresie do 1945 roku, obejmując kubizm, modernizm (Bauhaus i De Stijl), ekspresjonizm, futuryzm i dadaizm. Następnie omówiane są zagadnienia surrealizmu i ich wpływ na rozwój sztuki. Kolejne tematy obejmują konstruktywizm i socrealizm. Kurs przybliża również zagadnienia ekspresjonizmu abstrakcyjnego, pop-artu, minimalizmu i hiperrealizmu. Omówione są zjawiska takie jak performance i konceptualizm oraz przekrojowo zagadnienia historii fotografii i rzeźby. Blok tematów zamykają nowe media i cyber-art.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
1ECTS = 30h
10h czytanie literatury i przygotowanie do zajęć
10h przygotowanie pracy pisemnej i prezentacji
10h samodzielne zapoznanie się z materiałem wizualnym
Po odbytym kursie student zna podstawową terminologię używaną w historii sztuki XX wieku i oraz potrafi ją odpowiednio zastosować w obrębie historii sztuki oraz pokrewnych dyscyplin naukowych. Posiada uporządkowaną wiedzę o chronologii i rozwoju sztuki najnowszej metodach badawczych stosowanych w historii sztuki XX wieku. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii historii sztuki na inne dziedziny humanistyki, w tym muzeologię oraz potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii sztuki XX wieku w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum. Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat sztuki XX w. wykorzystując zdobytą wiedzę i ma świadomość interdyscyplinarności historii sztuki; rozumie konieczność ciągłego samokształcenia
Kryteria oceniania
Student jest oceniany w trybie ciągłym poprzez:
Obecność i aktywność na zajęciach
Przygotowanie prezentacji zadanego zagadnienia
Przygotowanie krótkiej pracy pisemnej
Zaliczenie olokwium z rozpoznawania dzieł sztuki
na ocenę BDB - student zna świetnie zagadnienia dotyczące historii sztuki XX wieku, ma uporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi rozpoznać i nazwać przedstawicieli poszczególnych prądów w sztuce na podstawie materiału wizualnego.
na ocenę DB - student zna dobrze zagadnienia dotyczące historii sztuki XX wieku, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi częściowo rozpoznać i nazwać artystów i architektów na podstawie materiału wizualnego.
na ocenę DST - student podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu historii sztuki XX wieku, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, ma problemy z rozpoznaniem i nazwaniem artystów i przyporządkowaniem ich do tendencji w sztuce na podstawie materiału wizualnego.
na ocenę NDST - student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu historii i chronologii, brakuje mu podstaw by określić style i szkoły XX-wiecznej historii sztuki oraz wymienić najważniejszych twórców.
Literatura
Sztuka Świata, t. 10, Arkady: Warszawa 2004.
Ch. Baumgarth, Futuryzm, WAiF: Warszawa 1978.
U. Czartoryska, Od Pop-artu do sztuki konceptualnej, WAiF: Warszawa.
A. Kotula, P. Krakowski, Sztuka abstrakcyjna, WAiF: Warszawa 1973.
A. Kotula, P. Krakowski, Rzeźba współczesna, WaiF: Warszawa 1980.
E. Kuryluk, Hiperrealizm - Nowy realizm, WAiF: Warszawa 1979.
G. Naylor, Bauhaus, WAiF: Warszawa 1977.
P. Overy, De Stijl, WAiF: Warszawa 1979.
M. Porębski, Kubizm, WAiF: Warszawa 1980.
H. Richter, Dadaizm, WAiF: Warszawa 1983.
A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, WAiF: Warszawa 1979.
J. Willett, Ekspresjonizm, WAiF: Warszawa 1976.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: