Aksjologia WH-KUZ-I-1-Aksjolog
Podejmowana tematyka:
1) Aksjologia jako dyscyplina naukowa, teorie wartości.
2) Co to jest piękno? - pojęcie i teorie piękna.
3) Perswazyjność piękna (piękno a reklama).
4) Kicz i kamp, czyli udawanie piękna.
5) Arcydzielność. Czy współcześnie jest jeszcze miejsce na arcydzieło?
6) Artyzm i filozofia - wokół rozważań Józefa Tischnera (Myślenie w żywiole piękna).
7) Po co nam teorie Romana Ingardena, czyli wokół fenomenu dzieła sztuki.
8) Co to jest przeżycie estetyczne?
9) Budowa dzieła literackiego wg Romana Ingardena.
10) Malarstwo abstrakcyjne i jego odbiór - dlaczego widząc nie widzimy?
11) Co to jest interpretacja? Gdzie szukać sensu dzieła sztuki?
12) "Świat wyodrębniony" poezji, czyli dlaczego tylko niektórzy lubią poezję?
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
KU1_W01 - Student ma uporządkowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk o specyfice przedmiotu badań kulturoznawczych.
KU1_W03 - Student zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa.
KU1_W08 - Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych.
KU1_U01 - Student potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych.
KU1_U04 - Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
KU1_U11 - Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków.
KU1_K03 - Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
obserwacja i ocena aktywności studenta, ocena udziału w dyskusjach, referat, pisemne zaliczenie;
Kryteria oceniania:
K_W03
na ocenę 5 student zna i stosuje terminologię z dziedziny aksjologii zaprezentowaną na zajęciach; zna terminy i pojęcia filozoficzne, z dziedziny estetyki, historii, historii sztuki, komunikacji międzykulturowej;
na ocenę 4 student zna większość terminów z dziedziny aksjologii zaprezentowanych na zajęciach, także podstawowe pojęcia filozoficzne, z dziedziny estetyki, historii, historii sztuki, komunikacji międzykulturowej;
na ocenę 3 student zna niektóre terminy z dziedziny aksjologii filozofii, historii, historii sztuki i komunikacji międzykulturowej;
na ocenę 2 student nie zna podstawowej terminologii z obszaru nauk humanistycznych zaprezentowanej na zajęciach.
K_U14
na 5 - student bardzo dobrze konstruuje merytoryczne argumenty i wykorzystuje sprawnie poglądy innych autorów w sporach i dyskusjach problemowych. Potrafi bardzo dobrze formułować trafne wnioski.
na ocenę 4 - student w większości wypowiedzi wykazuje się umiejętnością merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poprawnym formułowaniem wniosków;
na ocenę 3 - student nie zawsze potrafi merytorycznie argumentować, rzadko wykorzystuje poglądy innych autorów, czasami ma kłopoty z formułowaniem trafnych wniosków;
na ocenę 2 - student nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, nie potrafi przywołać poglądów innych autorów, nie radzi sobie z formułowaniem wniosków.
K_K07
na ocenę 5 - student bardzo dobrze uzasadnia znaczenie praktycznego zastosowania wiedzy i umiejętności uzyskanych w czasie zajęć z odniesieniem do swojego życia zawodowego; dostrzega ważność etycznych zachowań.
na ocenę 4 - student nie zawsze umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego;
na ocenę 3 - student rzadko i nie w pełni umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego;
na ocenę 2 - student nie umie określić warunków oraz znaczenia praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, z uwzględnieniem wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego;
Na ocenę końcową składają się :
aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach
obecność (dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia),
pozytywny wynik pisemnego zaliczenia.
Literatura
1) H. Buczyńska-Garewicz, Uczucia i rozum w świecie wartości, Wrocław 1975.
2) R. Ingarden, Wybór pism estetycznych, wstęp, wybór i opracowanie: A. Tyszczyk, Kraków 2005.
3) W. Stróżewski, Wokół piękna, Kraków 2002.
4) W. Tatarkiewicz, Parerga, Warszawa 1978.
5) W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006.
6) J.Tischner, Myślenie w żywiole piękna [w:] O wartościowaniu w badaniach literackich, red. S. Sawicki, W. Panas, Lublin 1986, str. 7-23.
7) Wartość i sens. Aksjologiczne aspekty teorii interpretacji, pod red. A. Tyszczyka, E. Fiały, R. Zajączkowskiego, Lublin 2003.
8) Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007.
9) S. Szuman, O kunszcie i istocie poezji lirycznej, Łódź 1948.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: