Pedagogika ogólna WH-FPZ-SP-II-1-PedOg
Treści merytoryczne: w czasie zajęć omawiana jest podstawowa terminologia pedagogiczna, zjawiska przemian w wychowaniu, rozwój naukowy pedagogiki jako nauki, metody badań pedagogicznych, nauki współpracujące z pedagogiką, działy pedagogiki i powstałe subdyscypliny pedagogiczne, struktury pedagogiki koncepcje człowieka. Przedstawia się także główne systemy pedagogiczne powstałe i powstające aktualnie. Pedagogika koncyliacyjna i miejsce pedagogiki w epoce postmodernizmu stanowią zagadnienia końcowe.
Metody oceny: egzamin pisemny.
W cyklu 2021/22_Z:
Ewolucja tożsamości pedagogiki. Charakterystyka pedagogiki jako nauki. Rozwój naukowy pedagogiki. Terminologia/język pedagogiki. Inter/sub/trans-dyscyplinarność pedagogiki. Mapa podstawowych pojęć pedagogicznych. Pedagogika jako nauka pogranicza. Metodologia pedagogiki i badań pedagogicznych: Wkład poszczególnych nauk dla rozwoju wiedzy pedagogicznej. Specyfika badań własnych pedagogiki i ich etapy. Podział metod badawczych pedagogiki ze względu na ich strukturę. Ontologiczne podstawy wychowania. Wychowanie - definicje, znaczenie, funkcje, cele, zasady, formy, metody. Wychowanie w kontekście założeń aksjologicznych w życiu człowieka i społeczności. Wychowanie, nauczanie i kształcenie. Antropologiczne podstawy wychowania. Osoba ludzka podmiotem działalności wychowawczej. Statyczne i dynamiczne rozumienie osoby w pedagogice. Błędne koncepcje wychowania wynikające z jednostronnych sposobów rozumienia osoby. Integralna koncepcja człowieka i wychowania. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2021/22_Z: obowiązkowy | W cyklu 2022/23_Z: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
W_01 potrafi omówić genezę i źródła filozoficzne głównych pojęć pedagogiki jako dyscypliny naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji pedagogiki ogólnej i teorii wychowania; wskazuje powiązania pedagogiki z innymi, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych;
W_02 potrafi omówić założenia określonych nurtów i systemów pedagogicznych istotnych dla współczesnej pedagogiki;
W_04 potrafi scharakteryzować podejścia badawcze w zakresie pedagogiki;
Umiejętności:
U_01 potrafi dostrzegać i interpretować aktualne zjawiska społeczne w kontekstach wychowania;
U_02 posiada umiejętność tworzenia własnych typów uzasadnień i argumentacji w odniesieniu do określonych rozwiązań i wdrożeń działań pedagogicznych;
Kompetencje społeczne:
K_01 ma pogłębioną świadomość konieczności poszerzania swojej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i nauk z nią powiązanych
K_02 wyraża przekonanie o własnej odpowiedzialności za działania w ramach zakładanych/pełnionych ról zawodowych
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z testu.
Kryteria oceniania:
5.0 (bardzo dobry) Student:
- ma pogłębioną wiedzę na temat historii pedagogiki
- porównuje teorie wyjaśniające zależności między doświadczeniem-wiedzą-nauką, a uczeniem się-nauczaniem-pracą dydaktyczną na poziomie edukacji wczesnoszkolnej
- rozwiązuje problemy dydaktyczne,
- inicjuje współpracę w grupie,
- uczestniczył w co najmniej 90% wykładów.
4.0 (dobry) Student:
- ma ugruntowaną historii pedagogiki,
- charakteryzuje cele i efekty nauczania i uczenia się,
- projektuje własne działanie dydaktyczne,
- uczestniczył w co najmniej 70% wykładów.
3,0 (dostateczny) Student:
- zna podstawowe pojęcia i teorie wyjaśniające zagadnienia związane z pedagogiką,
- właściwie dobiera metody, formy i środki dydaktyczne do treści kształcenia,
- projektuje własne działanie dydaktyczne,
- uczestniczył w co najmniej 50% wykładów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: