Seminarium licencjackie WH-FPZ-SL.1
Treści merytoryczne:
Wyszukiwanie informacji naukowej. Bibliografie, bazy danych, sposoby przeszukiwania baz danych , docierania do poszukiwanych tekstów, opracowywania informacji naukowej i korzystania z niej. Zasady stawiania problemu badawczego w wybranej dziedzinie wiedzy (literaturoznawstwo, językoznawstwo, edytorstwo, wiedza o teatrze lub filmoznawstwo). Określanie celów i metod podejmowanych badań w zakresie wybranej specjalizacji (takich jak m.in. literaturoznawstwo, językoznawstwo, edytorstwo, wiedza o teatrze lub filmoznawstwo) . Zasady opracowywania i wykorzystywania źródeł z wielu dyscyplin z zakresu szeroko rozumianej humanistyki. Zasady przedstawiania stanu badań humanistycznych. Kompozycja pracy naukowej. Problemy spójności tekstu. Normy językowe, zagadnienia stylistyki polskiej. Zasady edytorskie prac polonistycznych . Sposoby sporządzania przypisów w pracach różnych dyscyplin polonistycznych. Etyka naukowa - podstawowe problemy, takie jak m.in. zagadnienie własności naukowej - definicje i sposoby rozumienia. Zagadnienie plagiatu.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
- potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o literaturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych
- potrafi pozyskiwać informacje z różnorodnych źródeł zastanych i wywołanych w zakresie odpowiadającym postępowaniu badawczemu na obszarze nauk o literaturze oraz dyscyplin pokrewnych
- umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji
- samodzielnie selekcjonuje i wykorzystuje zdobyte informacje, potrafi korzystać z nich w odpowiednio dobranym kontekście
- potrafi opracować wyniki własnych badan i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie nauki o literaturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych, nauki o komunikowaniu i mediach
- potrafi przygotowując prace pisemna wykorzystywać podstawowe ujęcia teoretyczne, a także różne źródła
- umie samodzielnie zdobywać wiedze i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
- potrafi rozpoznać, wyselekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny różnego rodzaju tekstów kultury
- umie formułować wnioski badawcze, wynikające z wcześniej samodzielnie wykonanej krytycznej analizy oraz interpretacji wybranego tekstu
- ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
- zna zasady oraz rozumie potrzebę aktywnego uczestnictwa w bieżących wydarzeniach kulturalnych i społecznych
- potrafi wykonywać elementarne zadania oraz rozwiązywać problemy badawcze, współdziałając w tym zakresie z innymi studentami
- potrafi pracował w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne
- potrafi zdefiniować swoja aktywność badawcza jako celowa, określając jej kontekst społeczny i kulturowy
Kryteria oceniania
Ocena dotyczy przedłożonych rozdziałów pracy magisterskiej.
Kryteria oceny:
1. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który zrealizował w pełni zakładane efekty kształcenia.
2. Jeśli student nie w pełni nabył umiejętność zdobywania informacji naukowych i nie w pełni zna metody i narzędzia interpretacyjne, otrzymuje ocenę dobrą.
3. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który opanował jedynie podstawowe narzędzia analizy utworu, i zdobywa informacje z pomocą promotora.
4. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie ma świadomości swoich braków i konieczności doskonalenia. Nie zna metod analizy i nie umie ich stosować.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1.Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
2. Jolanta Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001.
3. Elżbieta Wierzbicka, Adam Wolański, Dorota Zdunkiewicz-Jedynak. Podstawy stylistyki i retoryki Warszawa 2008.
4. Literatura związana z problematyką poszczególnych seminariów - ustalana i podawana przez prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: