Literatura współczesna wobec literatury dawnej WH-FPZ-II-1-LitWsC-L
Celem konwersatorium jest przedstawienie wielopoziomowych związków polskiej literatury współczesnej z literatura i kultura dawną. W trakcie zajęć prowadzona jest lektura i analiza różnych gatunkowo tekstów nawiązujących bezpośrednio lub pośrednio do tekstów z epok wcześniejszych. Wykazywanie powinowactw służy rozpoznawaniu linii rozwojowych polskiej literatury oraz odsłania jej wewnętrzne związki, które tworzą jedność obszaru literackiego. Uczestnicy konwersatorium zdobywają i poszerzają wiedzę historycznoliteracką a także doskonalą umiejętności analityczno-interpretacyjne.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Studenci mają pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej
w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, znają jej aksjologiczny horyzont; znają na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa; mają uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich z poszczególnych epok oraz ich kontekstach kulturowych; mają uporządkowaną wiedzę szczegółową, potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne; posiadają pogłębione umiejętności w zakresie samodzielnego formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej; potrafią integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki, potrafią przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego (w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym), wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem; z zakresu współczesnego literaturoznawstwa; mają świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumieją potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby; potrafią odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; aktywnie uczestniczą w działaniu na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
Kryteria oceniania
Dwie nieobecności bez konieczności zaliczania w semestrze
Zaliczenie w semestrze letnim na ocenę
Literatura
M. Białoszewski, Stara pieśń na Binnarową (Obroty rzeczy)
S. Grochowiak, Świety Szymon Słupnik (Ballada rycerska)
T. Parnicki,Srebrne orły
J. Przyboś – cykl wierszy „katedralnych” (Widzenie katedry w Chartres)
Z. Herbert, Kamień z katedry(barbarzyńca w ogrodzie0
B. Leśmian,Urszula Kochanowska (Napój cienisty)
S. Grochowiak,Lekcja anatomii
J. Przyboś, Oda do turpistów
B. Maj, Oda do młodego poety
M. Pawlikowska-Jasnorzewska, Laura i Filon
J. Błoński, Ciężar tradycji
P. Dakowicz, Obcowanie. Manifesty i eseje
P. Dakowicz, Afazja polska
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: