Seminarium licencjackie WH-FPZ-I-2-SemLi
Cykl zajęć seminarium licencjackiego pt. „Motywy fantastyczne w literaturze współczesnej” oscyluje wokół zapoznania studentów z zasadami pisania prac licencjackich, jej strukturą, sposobami gromadzenia informacji i zapisów bibliograficznych. Na zajęciach studenci uczą się również jak analizować i interpretować tekst literacki. Poznają teksty dotyczące fantastyki i fantastyczności w literaturze współczesnej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia i opis ECTS:
FP2_W01
ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont
FP2_W03
zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa
FP2_W10
ma pogłębioną wiedzę o związkach współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską
FP2_W16 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu współczesnego literaturoznawstwa
FP2_U01
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne
FP2_U05
potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalnościami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem
FP2_K07
systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, odpowiedzialnie korzystając z mediów tradycyjnych i elektronicznych ze świadomością wartości tradycji literackiej i językowej jako dobra wspólnego i nieustannej ewolucji całego obszaru kulturowego
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Metoda podająca, dyskusja
Na ocenę końcową składają się:
a) obecność i czynny udział w zajęciach,
b) napisanie referatu lub na wybrany z listy zaprezentowanej przez prowadzącego temat
Literatura
Literatura:
1. T. Majkowski, „W cieniu białego drzewa. Powieść fantasy w XX wieku, Kraków 2013
2. P. Stasiewicz, „Między światami. Intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy, Białystok 2016
3. G. Trębicki, Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2009
4. A. Smuszkiewicz, Droga do cyberpunku, „Postscriptum”, nr 1, 2006
5. A. Mazurkiewicz, Z problematyki cyberpunku. Literatura-Sztuka-Kultura, Kraków 2014
6. P. Żołądź, Potworność i krytyka. Studia o cyklu wiedźmińskim Andrzeja Sapkowskiego, Kraków 2018
7. J. Jarzębski, Wszechświat Lema, Kraków 2003
8. T. Pindel, Realizm magiczny. Przewodnik (praktyczny), Kraków 2014
9. U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007
Przydatne podręczniki, słowniki i opracowania:
1. G. Gazda, Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku, Warszawa 2000.
2. Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in., Wrocław 1992.
3. J. Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2000. (lub inne wydania).
4. J. Święch, Literatura polska w latach II wojny światowej, War¬szawa 1997. (lub inne wydania)
5. Lektury polonistyczne. Dwudziestolecie międzywojenne. II woj¬na światowa, pod red. R. Nycza i J. Jarzębskiego, t. I, Kraków 1997.
6. M. P Markowski, Polska literatura nowoczesna. Leśmian. Schulz. Witkacy, Kraków 2007.
7. A. Nasiłowska, Trzydziestolecie 1914-1944, Warszawa 2013. (lub inne wydania)
8. Z. Jarosiński, Literatura lat 1945-1975, Warszawa 1996.
9. A. Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego 1975-1996, Warszawa 2006.
10. E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1965, cz. 1-2, Warszawa 1982-1988.
11. Literatura polska 1918-1975; t. 1: 1918-1932, t. 2: 1933-1944, Warszawa 1993, t. 3: 1945-1975, pod red. A. Brodzkiej i T. Bujnickiego, Warszawa 1975-1996.
12. K. Dybciak, Panorama literatury na obczyźnie, Kraków 1990.
13. E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1965, cz. 1-2, Warszawa 1982-1988.
14. P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998, wyd. II poprawione, Kraków 2000.
15. K. Dybciak, Panorama literatury na obczyźnie, Kraków 1990.
16. M. Danilewicz-Zielińska, Szkice o literaturze emigracyjnej, Warszawa 1992.
17. Literatura Polska 1990-2000, t.1-2, red. T. Cieślak, K. Pietrych, Kraków 2002.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura: Przydatne podręczniki, słowniki i opracowania: 1. G. Gazda, Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku, Warszawa 2000. 2. Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in., Wrocław 1992. 3. J. Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2000. (lub inne wydania). 4. J. Święch, Literatura polska w latach II wojny światowej, War¬szawa 1997. (lub inne wydania) 5. Lektury polonistyczne. Dwudziestolecie międzywojenne. II woj¬na światowa, pod red. R. Nycza i J. Jarzębskiego, t. I, Kraków 1997. 6. M. P Markowski, Polska literatura nowoczesna. Leśmian. Schulz. Witkacy, Kraków 2007. 7. A. Nasiłowska, Trzydziestolecie 1914-1944, Warszawa 2013. (lub inne wydania) 8. Z. Jarosiński, Literatura lat 1945-1975, Warszawa 1996. 9. A. Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego 1975-1996, Warszawa 2006. 10. E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1965, cz. 1-2, Warszawa 1982-1988. 11. Literatura polska 1918-1975; t. 1: 1918-1932, t. 2: 1933-1944, Warszawa 1993, t. 3: 1945-1975, pod red. A. Brodzkiej i T. Bujnickiego, Warszawa 1975-1996. 12. K. Dybciak, Panorama literatury na obczyźnie, Kraków 1990. 13. E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1965, cz. 1-2, Warszawa 1982-1988. 14. P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998, wyd. II poprawione, Kraków 2000. 15. K. Dybciak, Panorama literatury na obczyźnie, Kraków 1990. 16. M. Danilewicz-Zielińska, Szkice o literaturze emigracyjnej, Warszawa 1992. 17. Literatura Polska 1990-2000, t.1-2, red. T. Cieślak, K. Pietrych, Kraków 2002. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: