Poetyka cz.1 WH-FPZ-I-1-Poet1
1. Zagadnienia stylistyki – podsumowanie.
2. Czynniki prozodyczne jako różnicujące znaczenie wypowiedzi. Pojęcia wersyfikacji, symbolika wersyfikacyjna (wers, klauzula, średniówka, rymy, strofa).
3. Wiersz średniowieczny i sylabiczny
4. Wiersz sylabotoniczy i toniczny.
5. Wiersz wolny.
6. Semantyka form wierszowych.
W cyklu 2022/23_L:
SEMESTR I (ZIMOWY) SEMESTR II (LETNI): STYLISTYKA |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: OPIS ECTS - 2 punkty:
Udział w ćwiczeniach: 15 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń: 35 godz.
Przygotowanie do kolokwiów: 10 godz.
Liczba godzin łącznie: 60 | W cyklu 2022/23_L: OPIS ECTS - 2 punkty:
Udział w ćwiczeniach: 15 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń: 35 godz.
Przygotowanie do kolokwiów: 10 godz.
Liczba godzin łącznie: 60 | W cyklu 2023/24_L: OPIS ECTS - 2 punkty:
Udział w ćwiczeniach: 15 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń: 35 godz.
Przygotowanie do kolokwiów: 10 godz.
Liczba godzin łącznie: 60 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
OPIS ECTS - 2 punkty:
Udział w ćwiczeniach: 15 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń: 35 godz.
Przygotowanie do kolokwiów: 10 godz.
Liczba godzin łącznie: 60
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA:
Student jest oceniany na podstawie uczestnictwa w zajęciach, które są skoncentrowane na studiowaniu problemów z zakresu wersologii, poprzez krytyczne zapoznawanie odpowiedniej literatury przedmiotu i ćwiczenie zdobytej wiedzy w praktyce analityczno-interpretacyjnej.
Na ocenę dostateczną Student
- wie, czym jest poetyka;
- zna wybrane terminy poetologiczne z zakresu wersologii (sem. I) i stylistyki (sem. II);
- potrafi zreferować wybrane artykuły poetologiczne z powyższego zakresu;
- zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w praktyce analityczno-interpretacyjnej w ograniczonym stopniu.
Na ocenę dobrą Student
- wie, czym jest poetyka;
- potrafi zdefiniować podstawowe terminy poetologiczne z zakresu wersologii (I semestr) i stylistyki (II semestr);
- dobrze referuje artykuły poetologiczne w powyższego zakresu;
- zdobytą wiedzę potrafi dobrze wykorzystać w praktyce analityczno-interpretacyjnej.
Na ocenę bardzo dobrą Student
- wie, czym jest poetyka;
- bardzo dobrze definiuje terminy poetologiczne w zakresu wersologii (I semestr) i stylistyki (II semestr);
- bardzo dobrze i ze zrozumieniem referuje literaturę przedmiotu z powyższego zakresu;
- zdobytą wiedzę potrafi dobrze wykorzystać w praktyce analityczno-interpretacyjnej.
Ocenę niedostateczną uzyskuje Student, który nie opanował efektów kształcenia.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność w semestrze), pozytywna ocena z z racy zaliczeniowej i terminowe oraz rzetelne przygotowywanie bieżących prac domowych.
Literatura
Podręczniki:
Dorota Korwin Piotrowska, Poetyka: przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011.
Ewa Miodońska-Brookes, Adam Kulawik, Marian Tatara, Zarys poetyki, Warszawa1980 (i wyd. nast.)
T. Kostkiewiczowa, Poetyka dawniej i dziś, „Tematy i Konteksty” 2013, nr 3, s. 35-44.
LITERATURA (semestr zimowy):
D. Korwin-Piotrowska, Życie pośmiertne poetyki, tamże, s. 20-34.
M. Dłuska, Wiersz. W: Studia i rozprawy. T. 1. Kraków 1970.
M. Dłuska: System wersyfikacyjny. W: taż: Próba teorii wiersza polskiego. Wyd. 2 poszerz. Kraków 1980, Wydawnictwo Literackie, s. 221-286
M. R. Mayenowa, Wiersz. W zb.: Wiersz. Podstawowe kategorie opisu. Cz. I Rytmika. Red. J. Woronczak. W serii Poetyka. Zarys encyklopedyczny. Red. M. R. Mayenowa. Wrocław 1963.
D. Urbańska, Wiersz wolny. Próba charakterystyki systemowej. Wprowadzenie, Warszawa 1995.
S. Sawicki, Wokół opozycji: wiersz–proza. W: Problemy teorii literatury. Red. H. Markiewicz. Seria 2. Wrocław 1976 (i następne)
LITERATURA (semestr letni:)
M. R. Mayenowa, Pojęcie języka poetyckiego i pojęcie stylu, w: Problemy teorii literatury, seria 3, red. H. Markiewicz, Wrocław 1988, s. 7-11.
S. Knisplówna, Instrumentacja głoskowa w "Pomniku" Tuwima, w: Stylistyka polska. Wybór tekstów, wybór, opracc. i wst. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Warszawa 1973, s. 141-150.
K. Wyka, Słowa-klucze, w: Stylistyka polska. Wybór tekstów, wybór, oprac. i wst. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Warszawa 1973.
W. Górny, O stylistycznej interpretacji składni, W: Stylistyka polska. Wybór tekstów, wybór, oprac. i wst. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Warszawa 1973.
A. Okopień-Sławińska, Granice metafory, "Teksty" 1980, nr 6.
D. Sayers, O pisaniu i czytaniu utworów alegorycznych, tłum. P. Graff, "Pamiętnik Literacki" 1975, z. 3, s. 195-216 lub w: Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów "Pamiętnika Literackiego", red. K. Bartoszyński, M. Głowiński, H. Markiewicz, Wrocław 1988, t. II, s. 313-332.
M. Podraza-Kwiatkowska, Pojęcie symbolu, w: tejże, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1994, s. 15-45.
M. Głowiński, O stylizacji, w: Stylistyka polska. Wybór tekstów, dz. cyt., s. 249-263 lub w: tenże, Intertekstualność, groteska, parabola. Szkice ogólne i interpretacje, Kraków 2000, s. 53-72.
D.S. Muecke, Ironia - podstawowe klasyfikacje, "Pamiętnik Literacki" 1986, z. 1.
A. Stankowska, Ironia, [w:] tejże, Poezji nie pisze się bezkarnie. Z teorii i historii tropu poetyckiego, Poznań 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: