Wprowadzenie do współczesności (Historia literatury polskiej XX/XXI wieku) WH-FP-W-WDW(XX/XXIW)
Treści merytoryczne: Kulturowe i cywilizacyjne aspekty przełomu 1989. Rozpad i powrót centrali. Przełom pokoleniowy. Klasycyści i barbarzyńcy. Krytycy i jurorzy. Spór o kształt życia literackiego. Główne nurty prozy 1989-2009. Poezja - juwenilia i senilia. Poeci, których nie ma (o rocznikach 50.). Eksplozja intymistyki. Krótka historia form granicznych. Esej, reportaż, felieton. Co się stało z dramatem? Spełnienia i niespełnienia literatury najnowszej.
Metody oceny:egzamin ustny
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA
FP2_W01; FP2_W11
Student ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont. Ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach Periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach z zakresu historii literatury polskiej lat 1989-2009 oraz ich kontekstach kulturowych.
FP2_U01; FP2_U07; FP2_U11
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie samodzielnego formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami. Student posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych.
FP2_K01
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.
OPIS ECTS:
- udział w zajęciach – 30 godzin
- przygotowanie do zajęć – 30 godzin
- przygotowanie prezentacji – 8 godzin
- przygotowanie pracy pisemnej – 7 godzin osoby.
Kryteria oceniania
Metodą sprawdzania osiągniętych efektów kształcenia jest egzamin ustny.
Kryteria oceniania:
1. Aby osiągnąć ocenę bardzo dobrą, student powinien w pełni opanować wszystkie zakładane efekty kształcenia.
2. Jeśli ma kłopoty z formułowaniem krytycznych sądów, popełnia błędy językowe lub ma drobne luki w opanowaniu materiału - otrzymuje ocenę dobrą.
3. Ocenę dostateczną otrzymuje, gdy nie potrafi myśleć krytycznie, nie w pełni opanował materiał literacki, ma kłopoty z formułowaniem myśli.
4. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie rozumie potrzeby uczenia się i rzeczywiście się nie uczy - ujawniając ogromne braki dotyczące zakładanych elementów wiedzy i umiejętności.
Literatura
Literatura
I. Debiuty poetyckie:
1. Marcin Świetlicki, Nieoczywiste. Wiersze religijne według Wojciecha Bonowicza, Kraków 2007
2. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, Kamień pełen pokarmu. Księga wierszy z lat 1987-1999 , New York, 1999
3. Wojciech Wencel, Wiersze zebrane, Warszawa 2003, Imago mundi, Warszawa 2005
4. Janusz Szuber, Pianie kogutów, Kraków 2008
Do wyboru trzy tomy poetyckie:
Wojciech Bonowicz, Pełne morze (2006)
Tadeusz Dąbrowski, Czarny kwadrat (2009).
Jacek Dehnel, Żywoty równoległe (2004)
Krzysztof Koehler, Trzecia część (2003)
Jacek Podsiadło, I ja pobiegłem w tę mgłę. Wiersze wybrane (2002).
Tomasz Różycki, Kolonie (2006)
Andrzej Sosnowski, Po tęczy (2007)
Dariusz Suska, Czysta ziemia (2008).
Artur Szlosarek, Pod obcym niebem (2005)
II. Kontynuacje poetyckie:
5. Stanisław Barańczak, Chirurgiczna precyzja, Kraków 1998.
6. Julia Hartwig, To wróci, Warszawa 2007;
7. Zbigniew Herbert, Elegia na odejście, Wrocław 1990; Rovigo Wrocław 1992 ; Epilog burzy, Wrocław 1998,
8. Ewa Lipska, Drzazga, Kraków 2006,
9. Czesław Miłosz, Druga przestrzeń, Kraków 2002.
11. Tadeusz Różewicz, Matka odchodzi Wrocław 1999; Szara strefa Wrocław 2002; Wyjście, Wrocław 2004,
12. Jarosław Marek Rymkiewicz, Zachód słońca w Milanówku, Warszawa 2002
13. Wisława Szymborska, Dwukropek, Kraków 2005
14. Adam Zagajewski, Anteny, Kraków 2005;
Do wyboru trzy tomy różnych autorów:
Zbigniew Jankowski, Wielkie tło (2001)
Urszula Kozioł, Supliki (2005); Przelotem (2007)
Ryszard Krynicki, Kamień, szron (2005)
Joanna Pollakówna, Skąpa jasność(1999)
Piotr Sommer, Piosenka pasterska (1999); Dni i noce (2009)
Adam Zagajewski, Ziemia ognista (1994); Płótno (2002); Powrót (2003)
III. Proza, dramat, esej. Debiuty:
15. Tomasz Różycki, Dwanaście stacji, Kraków 2005
16. Andrzej Stasiuk, Jadąc do Babadag, Wołowiec 2004
17. Olga Tokarczuk, Prawiek i inne czasy, Kraków 2005
18. Magalena Tulli, Sny i kamienie, Warszawa 1995
19. Jerzy Sosnowski, Ach , Kraków 2005
Do wyboru dwie książki różnych autorów:
Stefan Chwin, Hanemann, (1995), Złoty pelikan (2003)
Jacek Dukaj, Lód (2007)
Paweł Huelle, Castorp (2004); Ostatnia Wieczerza (2007)
Antoni Libera, Madame (1998)
Olga Tokarczuk, Bieguni (2007)
Magdalena Tulli, Skaza (2006)
IV Proza, dramat, esej kontynuacje:
20. Gustaw Herling-Grudziński, Gorący oddech pustyni, Warszawa 1997
21. Zbigniew Herbert, Labirynt nad morzem, Warszawa 2000
22. Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005
22. Ryszard Kapuściński, Imperium, Warszawa 1993
23. Czesław Miłosz, O podróżach w czasie, Kraków 2004
24. Sławomir Mrożek, Miłość na Krymie wyd. II Kraków 2000
20. Wiesław Myśliwski, Widnokrąg, Kraków 2007
21. Stanisław Lem, Okamgnienie Kraków 2000
Do wyboru trzy książki różnych autorów:
Henryk Grynberg, Memorbuch (2000)
Hanna Krall, To ty jesteś Daniel (2001)
Janusz Krasiński, Twarzą do ściany (1996)
Zygmunt Kubiak, Brewiarz Europejczyka (1999)
Marek Nowakowski, Nekropolis (2005)
Włodzimierz Odojewski, Czas odwrócony (2002)
Kazimierz Orłoś, Dziewczyna z ganku (2006)
Opracowania:
1. Tomasz Burek, Dziennik kwarantanny, Kraków 2001
2. Literatura Polska 1990-2000, t.1-2, red. T. Cieślak, K. Pietrych, Kraków 2002
3. Przemysław Czapliński, Piotr Śliwiński, Literatura polska 1976-1998, wyd. II poprawione, Kraków 2000
4. Jerzy Jarzębski, Apetyt na przemianę. Notatki o prozie współczesnej, Kraków 1997
5. Teresa Walas, Zrozumieć swój czas. Kultura polska po komunizmie – rekonesans, Kraków 2003.
6. Sporne sprawy polskiej literatury współczesnej, red. A. Brodzka, L. Burska, Warszawa 1998.
7. Polska proza i poezja po 1989 wobec tradycji, pod red. A. Główczewskiego i M. Wróblewskiego, Toruń 2007.
8. Maciej Urbanowski, Dezerterzy i żołnierze, Kraków 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: