Historia literatury polskiej - romantyzm WH-FP-C-HLP-R.1
Treści merytoryczne:
1. Romantyczny przełom. Wprowadzenie do problematyki polskiego romantyzmu.
2. Poznawanie twórczości m.in. Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego, Cypriana Norwida, Antoniego Malczewskiego, Aleksandra Fredry.
3. Szczegółowa analiza utworów wyżej wymienionych autorów.
4. Omówienie:
- ważniejszych prac literaturoznawczych dotyczących literatury pierwszej połowy XIX wieku
- gatunków literackich polskiego romantyzmu (ballada, dramat romantyczny, powieść poetycka, poemat dygresyjny, gawęda, epistolografia romantyczna)
- sposobów poetyckiego poznania świata
- cech stylu i języka poetyckiego pisarzy XIX wiecznych
Metody oceny:
Student zostanie oceniony na podstawie:
- obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach
- znajomości tekstów źródłowych i pomocniczych
- pozytywnych wyników kolokwium i pracy rocznej
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy
Student:
- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;
- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;
- ma dobrą znajomość literatury przedmiotu
Efekty kształcenia z zakresu umiejętności:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów
tradycyjnych i elektronicznych;
- posiada podstawowe umiejętności w zakresie formułowania
problemów badawczych, doboru metod i narzędzi
badawczych oraz prezentowania wyników
przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami
języka polskiego
- potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego;
- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych;
posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu,
merytorycznego argumentowania i formułowania
wniosków
Efekty kształcenia z zakresu kompetencji społecznych:
Student ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Punktacja ECTS
Uczestnicząc w zajęciach Student mam możliwość uzyskania 4 punktów ECTS, na które składają się:
60 godzin - uczestniczenie w zajęciach;
60 godzin - przygotowywanie się do zajęć;
30 godzin - pisanie pracy zaliczeniowej;
20 godzin - przygotowywanie się do sprawdzianów i kolokwiów;
7 godzin - przygotowywanie się do wygłaszania referatów.
Kryteria oceniania
Student zostanie oceniony na podstawie:
- obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach
- znajomości tekstów źródłowych i pomocniczych
- pozytywnych wyników kolokwium i pracy rocznej
Literatura
dr Joanna Trzcionka - lista lektur:
http://www.polonistyka.uksw.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=285:hlp-romantyzm-mgr-joanna-trzcionka&catid=68:opis-przedmiot&Itemid=177
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: