Historia literatury polskiej - oświecenie WH-FP-C-HLP-O
Treści merytoryczne:
1) Czytajmy Kitowicza. Bo nie wolno utracić pamięci o tym, jak wyrodnieją obyczaje, jak krótkowzroczność i bezkarność uprzywilejowanych biorą górę nad prawem, a przed sądem stają kupieni za talar świadkowie (M. Dernałowicz, Cudze życie) – Jędrzeja Kitowicza Opis obyczajów za panowania Augusta III.
J. Kitowicz, Opis obyczajów za panowania Augusta III.
2) Publicystyka czasów stanisławowskich – wybrane teksty publicystyczne Stanisława Konarskiego, Stanisława Staszica, Hugona Kołłątaja oraz Franciszka Salezego Jezierskiego.
3) Krytyka literacka doby oświecenia
I. Krasicki, Pan Podstoli
M. D. Krajewski, Wojciech Zdarzyński życie i przypadki swoje opisujący.
4) Pieśni sobie śpiewane Konstancji Benisławskiej – "najdziwniejsza może książka w literaturze polskiej XVIII wieku" (W. Borowy).
K. Benisławska, Pieśni sobie śpiewane.
5) Żółta szlafmyca albo kolędna na Nowy Rok – największe osiągnięcie Zabłockiego jako autora librett, może w ogóle tego gatunku w Polsce XVIII wieku (M. Klimowicz)
Franciszek Zabłocki, Żółta szlafmyca.
6) Sentymentalizm w literaturze polskiego oświecenia – Pieśni i Sielanki Franciszka Karpińskiego.
F. Karpiński, Sielanki.
F. Karpiński, Pieśni.
7) Gałązki – jedna z jesionu, / A druga z pięknego klonu – / Rzucone jakąś przygodą, / Płynęły wodą (F. D. Kniaźnin, Dwie gałązki) – liryka osobista Franciszka Dionizego Kniaźnina.
F. D. Kniaźnin, Wiersze wybrane.
8) Nie potrzebuje prawdziwa wymowa jadowitych wyrazów: narzędzia to są słabości (I. Krasicki, Rozmowy zmarłych) – Rozmowy zmarłych – testament Ignacego Krasickiego.
I. Krasicki, Rozmowy zmarłych, wstęp i komentarze Z. Libera, Warszawa 1987.
9) Precz ode mnie, przeklęte bestyje, / Figury, tropy, sylogizmy, chryje... / Niech was diabli porwą i z teką / Precz i ty, panie Seneko, / Precz Demostenesie i panie Platonie, I ty, wyszczekany Cyceronie... / A najbardziej wy, gałgańskie dusze: / Owidiusze, Wergiliusze – polska opera narodowa – Cud albo Krakowiaki i Górale Wojciecha Bogusławskiego.
W. Bogusławski, Cud albo Krakowiaki i Górale.
10) Nie zagrzebie waszego rodu ta mogiła: / Troja na to upadła, aby Rzym zrodziła – Jan Paweł Woronicz, Świątynia Sybilli
Jan Paweł Woronicz, Świątynia Sybilli.
11) Rękopis znaleziony w Saragossie Jana Potockiego – powieść, w której każdy znajdzie materiał dla swych upodobań i gustów, intelektualnych postaw i narzędzi, filozoficznych przekonań i wyborów, fantazji, oczekiwań, pożądań (F. Rosset, D. Triare Z Warszawy do Saragossy).
Jan Potocki, Rękopis znaleziony w Saragossie.
12) Sofiówka Stanisław Trembeckiego – utwór, który uważać można za arcydzieło, stawające obok najcelniejszych poematów tego rodzaju w jakiejkolwiek literaturze (A. Mickiewicz, Objaśnienia do „Zofijówki”).
S. Trembecki, Sofiówka.
13) Malwina, czyli domyślność serca Marii Wirtemberskiej – odejście od stanisławowskiego modelu pojmowania zadań literatury.
Maria Wirtemberska, Malwina, czyli domyślność serca.
14) W tragediach potrzeba nie tylko szczególne zdarzenie uzupełnić, nie tylko dać ideał szczególnego charakteru i namiętności, ale ideał narodu i wieku w jednej osobie, w jednym zdarzeniu zebrany i uzupełniony (K. Brodziński, Kurs estetyki) – Barbara Radziwiłłówna, tragedia neoklasycystyczna Alojzego Felińskiego.
Alojzy Feliński, Barbara Radziwiłłówna
15) Kolokwium pisemne
Metody oceny:
na ocenę końcową składają się oceny cząstkowe (referat, pisemne kolokwium). Pod uwagę brana jest także aktywność podczas zajęć oraz frekwencja.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu literatury polskiego oświecenia. Ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach jej periodyzacji oraz kanonicznych dziełach literackich z epoki i ich kontekstach kulturowych. Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego. Student ma pełną świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
ECTS:
udział w ćwiczeniach = 30
przygotowanie do ćwiczeń = 30
60 godz./25-30 ≈ 2
Kryteria oceniania
Ocena formująca:
Efekt FP1_W14
Na ocenę niedostateczną (2): student nie ma uporządkowanej wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich z poszczególnych epok oraz nie zna zasad analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.
Na ocenę dostateczną (3): student ma ogólnie uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich z poszczególnych epok. Podstawowo zna zasad analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.
Na ocenę dobrą (4): student ma dobrze uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich z poszczególnych epok. Dobrze zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.
Na ocenę bardzo dobrą (5): student ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich z poszczególnych epok. Bardzo dobrze zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.
Efekt FP1_U04
Na ocenę niedostateczną (2): student nie potrafi w sposób samodzielny posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa. Nie umie samodzielnie przeprowadzić analizy i interpretacji dzieła literackiego.
Na ocenę dostateczną (3): student posiada niepełną umiejętność posługiwania się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa. W stopniu dostatecznym potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego.
Na ocenę dobrą (4): student posiada dobrą umiejętność posługiwania się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa. W stopniu dobrym opanował umiejętność samodzielnego przeprowadzania analizy i interpretacji dzieła literackiego.
Na ocenę dobrą (5): student posiada pełną umiejętność posługiwania się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa. W stopniu bardzo dobrym opanował umiejętność samodzielnego przeprowadzania analizy i interpretacji dzieła literackiego.
Efekt FP1_K06
Na ocenę niedostateczną (2): student nie ma świadomości roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
Na ocenę dostateczną (3): student ma dostateczną świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
Na ocenę dobrą (4): student ma niepełną świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
Na ocenę dobrą (5): student ma pełną świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
Ocena końcowa:
Na ocenę końcową składają się: oceny ze sprawdzianów pisemnych, oceny za aktywność na zajęciach oraz pisemne kolokwium końcowe.
Literatura
1) Jędrzej Kitowicz, Opis obyczajów za panownia Augusta III, wstęp Maria Dernałowicz, red. naukowa, komentarze i wybór ilustracji Zbigniew Goliński, opracowanie tekstu Anna Skarżyńska, Warszawa 1985.
2) Abyśmy o ojczyźnie naszej radzili. Antologia publicystyki doby stanisławowskiej, oprac. Z. Goliński, Warszawa 1984.
3) Ignacy Krasicki, Pan Podstoli, [w:] Dzieła wybrane, oprac. Z. Goliński, Warszawa 1989, t. II, s. 369-469.
4) Michał Dymitr Krajewski, Wojciech Zdarzyński życie i przypadki swoje opisujący, Kraków 2002.
5) Konstancja Benisławska, Pieśni sobie śpiewane, wyd. T Chachulski, Warszawa 2000.
6) Franciszek Zabłocki, Żółta szlafmyca, [w:] Teatr Franciszka Zabłockiego, oprac. J. Pawłowiczowa, Wrocław 1996, t. 4, s. 93-151.
7) Franciszek Karpiński, Wiersze zebrane, wyd. T. Chachulski, t. 1, Warszawa 2005.
8) Franciszek Dionizy Kniaźnin, Wiersze wybrane, oprac. A.K. Guzek, Warszawa 1981.
9) Ignacy Krasicki, Rozmowy zmarłych, wstęp i komentarze Z. Libera, Warszawa 1987.
10) Wojciech Bogusławski, Cud albo Krakowiaki i Górale, oprac. M. Klimowicz, Wrocław 2005.
11) Jan Paweł Woronicz., Świątynia Sybilli, [w:] Pisma wybrane, oprac. M. Nesteruk., Z. Rejman, Wrocław 2002.
12) Jan Potocki, Rękopis znaleziony w Saragossie, przeł. E. Chojecki, tekst przygotował, wstępem i przypisami opatrzył L. Kukulski, Warszawa 1965 (lub wydanie następne).
13) Stanisław Trembecki, Sofiówka, wyd. J. Snopek, Warszawa 2000.
14) Maria Wirtemberska, Malwina, czyli domyślność serca, Kraków 2002.
15) Alojzy Feliński, Barbara Radziwiłłówna, [w:] Polska tragedia neoklasycystyczna, oprac. D. Ratajczak, Wrocław 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: