Lectio-disputatio-praedicatio. Czego i jak uczono na średniowiecznych uniwerytetach WH-FK-II-LectioDis
Powstające od połowy XII wieku uniwersytety na stałe wpisały się w krajobraz europejskiej, nie tylko średniowiecznej kultury. Wiele elementów ich funkcjonowania, wypracowanych u zarania ich istnienia do dziś jest obecna uniwersyteckiej praktyce. Celem kursu jest zapoznanie studentów z przebiegiem i metodami nauczania na średniowiecznych uniwersytetach. Zdobyta na kursie wiedza pozwoli im na świadomą i pogłębioną lekturę spuścizny twórców związanych z kręgiem średniowiecznych uniwersytetów oraz lepsze zrozumienie jednego z najważniejszych i najbardziej żywotnych elementów europejskiego dziedzictwa kulturowego, jakim są uniwersytety.
Kurs będzie składał się z dwóch części. Teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna obejmowała będzie wprowadzenie w tematykę związaną z powstaniem i działalnością średniowiecznych uniwersytetów. Uczestnicy kursu będę mieli okazję zapoznać się z przebiegiem studiów, metodami pracy średniowiecznych uczonych oraz zajmującą ich tematyką. W części praktycznej podejmiemy próbę lektury tekstów powstałych w kręgu średniowiecznych uniwersytetów: komentarzy, kwestii dyskutowanych, mów i kazań. Teoretyczne wprowadzenie do tej lektury dostarczy studentom narzędzi do przeprowadzenia analizy formy i treści wybranych tekstów.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii literatury starożytnej Grecji i Rzymu, od okresu
archaicznego do późnego Cesarstwa, a także podstawową wiedzę o dziejach literatury chrześcijańskiej,
bizantyjskiej i neołacińskiej.
Posiada umiejętność jasnego i poprawnego formułowania myśli, budowania argumentacji, którą potrafi ująć w
przypisane do dyskursu naukowego formy pisemne tak w języku polskim, jak i obcym; formy te i ich styl
potrafi też rozpoznawać i rozróżniać.
Ma pogłębioną świadomość przynależności do europejskiego kręgu kulturowego
Kryteria oceniania
Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą oceny będzie kolokwium składające się z dwóch części: otwartego testu oraz analizy formalnej krótkiego fragmentu tekstu powstałego w kręgu średniowiecznych uniwersytetów.
Ocena końcowa będzie wystawiana według następującej zasady:
0-59,5%: ndst
60-67%: dst
67,5-74,5%: dst +
75-83%: db
83,5-91,5%: db+
92-100%: bdb
Literatura
Literatura podstawowa:
1. L. Moulin, Średniowieczni szkolarze i ich mistrzowie, Gdańsk, Warszawa 2002.
2. M.-D. Chenu, Wstęp do filozofii św. Tomasza z Akwinu, Kety 2001.
3. W. Seńko, Jak rozumieć filozofię średniowieczną, Kęty 2001.
Literatura uzupełniająca:
1. J. Verger, Les universités au Moyen Age, Paris 1973.
2. O. Weijers, Le maniement du savoir : pratiques intellectuelles à l'époque des premières universités (XIIIe-XIVe siècles), Turnhout 1993.
3. H. Rashdall, Universities of Europe in the Middle Ages, vol. 1-3, London 1969.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: