Historia literatury greckiej III (okres cesarstwa) WH-FK-I-3-HisLitGr
Charakterystyka literatury greckiej okresu cesarstwa. Pojęcie drugiej sofistyki.
Twórczość Plutarcha, Diona Chryzostoma, Lukiana, Filostrata, Atenajosa.
Filozofia w okresie cesarstwa. Szkoła średnioplatońska. Stoicyzm: Epiktet i Marek Aureliusz. Neoplatonizm: Plotyn, Porfiriusz, Jamblich, Proklos.
Doksografia: Arejos, Alkinoos, Diogenes Laertios.
Historiografia: Józef Flawiusz, Arrian z Nikomedii, Appian, Kasjusz Dion.
Nauka, geografia, periegeza: Pauzaniasz, Klaudiusz Ptolemeusz, Galen.
Romans grecki.
Poezja w okresie cesarstwa.
Literatura późnej starożytności. Julian. Temistiusz. Libaniusz. Literatura egzegetyczna
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat kultury i literatury okresu Cesarstwa, w tym drugiej sofistyki, eklektyzmu filozoficznego,, antykwaryzmu. Posiada wiedzę na temat historiografii przedmiotowego okresu, jej uwarunkowań kulturowych i intelektualnych, najważniejszych sporów metodologicznych epoki. Dysponuje wiedzą na temat literatury fachowej (naukowej i technicznej). Zdaje sobie sprawę ze znaczenie wielokulturowej natury imperium rzymskiego i wynikających z tejże komplikacji i uwarunkowań. Zna terminologie stosowaną w badaniach nad odnośnym okresem, a także najnowsze osiągnięcia badawcze związane m.in. z odkryciami papirologicznymi. Orientuje się w problemach metodologicznych związanych z pracą z materiałem fragmentarycznym.
Dysponuje aparatem pojęciowym pozwalającym na analizę utworów przedmiotowej epoki, wiedzą merytoryczną i biegłością logiczną pozwalającymi na selekcję materiałów źródłowych i sekundamych dostosowaną do potrzeb aktualnego zadania badawczego.
Zdaje sobie sprawę ze znaczenia epoki w dziejach kultury europejskiej. Zdaje sobie sprawę z otwartego charakteru dyscypliny powiązanej blisko z archeologią, orientalistyką oraz historią filozofii.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny (trzy pytania problemowe)
Szczegółowy opis wymagań:
Ocena niedostateczna: ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił choć jednego wymogu określonego dla oceny dostatecznej (1-3).
Ocena dostateczna:
1. FK1_W: Rudymentarna wiedza z zakresu periodyzacji i poprawność terminologiczna. Student potrafi wymienić i datować najważniejszych autorów, krótko scharakteryzować ich twórczość. Student potrafi wymienić najważniejsze gatunki uprawiane w odnośnej epoce wraz z definiującymi konstantami. Student potrafi zdefiniować zjawiska intertekstualności, mimesis, emulatio i imitatio. Student zna najważniejsze testimonia intereferencji innych kultur, motywowanych historycznie modyfikacji kulturowych i współczesnych względem omawianych zjawisk prądów intelektualnych. Potrafi wskazać najważniejsze osiągnięcia odkrycia naukowe związane z omawianym okresem.
2. FK_U: student potrafi wskazać dystynktywne cechy poetyki hellenistycznej w analizowanym tekście, skonstruowac argumenty w obronie reprezentowanej tezy, a także potrafi wskazać najważniejsze pozycje literatury sekundarnej.
3. FK_K: student ma świadomość znaczenia literatury hellenistycznej i otwartego charakteru badań.
Ocena dobra:
W dodatku do sformułowanych powyżej (w odn. do oceny dost., ie. 1-3) wymagań, student spełnia następujące warunki:
4. FK1_W: Wykazuje biegłość w periodyzacji, bez problemu datuje autorów i utwory, na przykładach wskazuje najważniejsze cechy poetyki hellenistycznej. Potrafi wypowiedzieć się na temat ewolucji gatunków, polemik teoretycznych związanych z praktyką mimesis, emulacji czy imitacji. Potrafi wskazać przykłady intertekstualności, przedstawić pogłębiona charakterystykę twórczości poszczególnych autorów z przywołaniem przykładów zaczerpnietych z kanonu lektur. W analizach posługuje się swobodnie odniesieniami do kultur niehelleńskich, wskazuje ich slady w literaturze omawianego okresu. Potrafi przywołać przykłady późniejszego znaczenia autorów omawianego okresu. W jego wypowiedzi widać zainteresowanie aktualnym stanem dyskusji naukowej, świadomość najnowszych odkryć archeologicznych, etc.
5. FK1_U: swoje poglądy przedstawia w jasny i koherentny sposób, posługując się poprawną literacką polszczyzną z niewieloma tylko kolokwializmami. Swoją wypowiedź ujmuje w poprawną formę, stosuje prawidłowe terminy fachowe. Jego wypowiedzi dowodzą umiejętności korzystania z aparatu pomocniczego filologii. Potrafi wskazać ważniejsze opracowania sekundarne, wymienić najważniejsze tematy kontrowersji badawczych.
6. K_K: Wykazuje wrażliwość na logikę wywodu i jego formę, wrażliwość na aktualność dziedzictwa antycznego i świadomość jego znaczenia dla kultury europejskiej.
Ocena bardzo dobra - w dodatku do spełnienia kryteriów sprecyzowanych w odniesieniu do oceny dobrej (1-3 oraz 4-6) student:
FK_W: odwołuje się do przykładów spoza kanonu lektur, w swoich eksploracjach wykorzystuje najnowszą literaturę badawczą, wykazuje pogłębioną znajomość genologii , teorii literatury a także omawianych autorów, ich twórczości, chęć i umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy.
Literatura
Podręczniki:
Literatura Grecji starożytnej, red. H. Podbielski I i II, Lublin 2005
K. Korus, Grecka proza poklasyczna, Kraków 2003
A. Dihle, Die griechische und lateinische Literatur der Kaiserzeit, Munchen 1989
Filostrat, Żywoty sofistów (fragm.), Żywot Apooniosa z Tyany (fragm.)
Plutarch, O zabobonności, O Izydzie i Ozyrysie
Plutarch, Żywoty sławnych mężów: Publikola, Mariusz, Solon, Aleksander Wielki
Dion Chryzostom, Czwarta mowa o królestwie (w: K. Tuszyńska, Dyskurs Diona z Prusy w mowach o królestwie, Poznań 2013)
Lukian, Prawdziwa historia, Sen, Podwójnie oskarżony, Licytacja żywotów filozoficznych
Galen: Zachęta do nauk
Arejos: Podręcnik etyki
Alkinoos: Wykład nauki platońskiej (fragm.)
Epiktet: Encheiridion
Marek Aureliusz, Rozmyślania
Porfiriusz, Grota nimf, Żywot Pitagorasa
Temistiusz: Parafraza traktatu o duszy (fragm.)
Ammonios: wstęp do Komentarza do Kategorii
Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, ks. 7
Józef Flawiusz, Wojna żydowska, ks. 6; ks. 7, rozdz. 8-9
Arrian, Wyprawa Aleksandra Wielkiego, ks. 1
Appian: Wojny domowe (fragm.)
Pauzaniasz, Wędrówki po Helladzie, ks. 1
Ksenofont z Efezu, Opowieści efeskie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: