Wstęp do nauki o literaturze WH-F-FW-I-1-WstNauk
Treści merytoryczne:
I
Zagadnienia ogólne, dotyczące literaturoznawstwa jako nauki i jej przedmiotu.
II
Zagadnienia szczegółowe: dzieło literackie jako przedmiot nauki o literaturze.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
FP1_W01; FP1_W02; F1_W16; F1_U07; F1_K01; F1_K04.
Wiedza:
FP1_W01: Dysponuje podstawową wiedzą o miejscu i znaczeniu nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych, orientuje się w specyfice metodologicznej przedmiotu badań.
FP1_W02: Zna terminologię podstawową tak dla dyscypliny studiów, jak i dla całego obszaru studiów humanistycznych.
F1_W16: Orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym.
Umiejętności:
F1_U07: Posługuje się poprawną terminologią naukową.
Kompetencje społeczne:
F1_K01: Rozumie potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy.
F1_K04: Rozpoznaje i rozstrzyga dylematy naukowe i etyczne związane z wykonywaniem pracy filologa.
Z przedmiotu student otrzymuje 3 pkt. ECTS, z czego:
2 pkt. ECTS: znajomość problemów omawianych podczas wykładów;
1 pkt ECTS: frekwencja na zajęciach; ew. dyskusja na temat podejmowanych zagadnień.
Kryteria oceniania
Wiedza:
Na ocenę 2 (niedostateczny): brak znajomości tekstów podanych jako lektura obowiązkowa; brak umiejętności poprawnego zreferowania, w mowie i w piśmie, treści wykładu i przeczytanych lektur; nieznajomość tytułów tekstów teoretycznych i nazwisk badaczy-literaturoznawców.
Na ocenę 3 (dostateczny): hasłowa znajomość wykładanych treści; ogólnikowa znajomość tekstów podanych jako lektura obowiązkowa, bez umiejętności poprawnego merytorycznie ich zreferowania; nieznajomość nazwisk badaczy-literaturoznawców ani tytułów ich prac.
Na ocenę 4 (dobry): dobra znajomość lektury obowiązkowej wraz z poprawnością rozumienia głównych tez przy ew. próbach dyskusji; dobra znajomość nazwisk badaczy, historyków i teoretyków literatury, a także ich osiągnięć; poprawne zrozumienie treści przekazanych podczas wykładu; sprawne posługiwanie się językiem polskim, poprawność ortograficzna, stylistyczna i interpunkcyjna.
Na ocenę 5 (bardzo dobry): pogłębiona znajomość treści lektur obowiązkowych i treści podawanych podczas wykładu; umiejętność porównania teoretycznych stanowisk badaczy; samodzielna (krytyczna) interpretacja nadrzędnych w danym tekście tez teoretycznych.
Umiejętności:
Na ocenę 2 (niedostateczny): brak umiejętności pisemnego (lub ustnego) zreferowania głównych tez rozwijanych w tekstach obowiązkowych; nieznajomość nazwisk badaczy, historyków, teoretyków literatury i ich osiągnięć; nieumiejętność zredagowania pisemnej pracy lub ustnej wypowiedzi egzaminacyjnej; w pracy pisemnej niedostateczna znajomość języka polskiego, błędy w pisowni nazwisk polskich i obcych, błędy ortograficzne, stylistyczne i interpunkcyjne.
Na ocenę 3 (dostateczny): słaba znajomość literatury obowiązkowej; referowanie tekstów w miarę poprawne, ale bez zrozumienia sensu podanych tez; względna poprawność w redagowaniu pisemnej pracy lub ustnej wypowiedzi egzaminacyjnej; ograniczona znajomość języka polskiego: błędy w pisowni nazwisk polskich i obcych, błędy ortograficzne (dopuszcza się 2-3 błędy ortograficzne), stylistyczne i interpunkcyjne.
Na ocenę 4 (dobry): umiejętność poprawnej lektury obowiązkowej i treści przekazywanych podczas wykładu z możliwością ew. dyskusji o omawianych problemach; poprawność ortograficzna (dopuszcza się 1 błąd ortograficzny), stylistyczna i interpunkcyjna pracy egzaminacyjnej.
Na ocenę 5 (bardzo dobry): samodzielna i krytyczna lektura tekstów teoretycznych, ew. umiejętność krytycznej oceny tez stawianych przez autorów, umiejętność uargumentowania własnego stanowiska; pełna poprawność ortograficzna, stylistyczna i interpunkcyjna pracy egzaminacyjnej; samodzielność (oryginalność) w ujęciu tematów, dyskusja (czy polemika) z przedłożonymi problemami.
Cykl wykładów kończy się egzaminem na ocenę, przeprowadzanym w sesji zimowej.
Literatura
I Podręczniki
1. A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1990 lub 1997.
2. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Zarys poetyki, Warszawa 1978 (i wyd. n.).
3. D. Korwin-Piotrowska, Poetyka – przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011.
4. J. Culler, Teoria literatury, tłum. M. Bassaj, Warszawa 1998.
5. U. Eco, O literaturze, tłum. J. Ugniewska, A. Wasilewska, Warszawa 2003.
II Słowniki
1. M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Słownik terminów literackich, Wrocław 1998 i wyd. następne.
2. P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, tłum., oprac. i uzupełnieniami opatrzył S. Swiontek, wstęp A. Ubersfeld, Wrocław 1998.
3. Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, S. Tynecka-Makowska, Kraków 2006.
4. K. Wyrwas, K. Sujkowska-Sobisz, Mały słownik terminów teorii tekstu, Kraków 2005 i in.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: