Neuropsychologia WF-ZPS-PN-1
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z elementarnymi zagadnieniami z zakresu neuropsychologii. Omówienie związku między mózgiem i zachowaniem oraz znaczeniem funkcji poznawczych dla prawidłowego przebiegu złożonych procesów takich , jak podejmowanie decyzji, planowanie, analiza informacji, procesy adaptacyjne. Przedstawione będą najnowsze koncepcje organizacji funkcjonalnej mózgu. Ponadto omówione zostaną zagadnienia znaczenia dysfunkcji poznawczych w powstawaniu i obrazie klinicznym chorób psychicznych i chorób OUN, a także neuropsychologiczne wyznaczniki uszkodzeń poszczególnych obszarów mózgu. Studenci zostaną zapoznani z podstawami diagnostyki neuropsychologicznej oraz nowoczesnymi metodami badań funkcji poznawczych i rehabilitacji neuropsychologicznej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK _W07 Student posiada wiedzę o biologicznych podstawach zachowania, jest w stanie rozpoznać lub zinterpretować mechanizmy biologiczne leżące u podłoża procesów psychicznych (poznawczych, emocjonalnych, motywacyjnych, odpowiedzialnych za różnice indywidualne)
Umiejętności
EK_U04 Student jest w stanie dobrać odpowiednie techniki badawcze do diagnozy zaburzeń neuropsychologicznych, osobowości, sprawności innych funkcji psychicznych (procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne.
EK_U06 Student umie zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do interpretacji danych empirycznych oraz ocenić wartość stosowanych technik badawczych
Kompetencje
EK_K04 Student jest w stanie organizować szkolenia prezentujące problemy psychologiczne (analizować zagadnienia zaburzeń funkcji poznawczych)
Nakład pracy studenta w wymiarze rocznym
udział w wykładzie 30godz.
udział w ćwiczeniach 30 godz
konsultacje 4 godz.
czas na napisanie pracy 10 godz.
przygotowanie do egzaminu 20 godz.
suma nakładu pracy 94godz/30~3ECTS
Liczba ECTS ~3
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): Student nie wyjasnia elementarnych zagadnień z zakresu neuropsychologii. Nie zna podstaw anatomii i organizacji funkcjonalnej mózgu. Nie potrafi wymienić konsekwencji uszkodzeń poszczególnych struktur mózgu. Nie identyfikuje podstawowych chorób neurologicznych. Nie wyjasnia znaczenia dysfunkcji poznawczych w powstawaniu i obrazie klinicznym chorób psychicznych i chorób OUN. Nie orientuje się w metodach badań OUN. Nie wyjasnia specyfiki rehabilitacji neuropsychologicznej oraz pracy psychoterapeutycznej z Pacjentami i członkami ich rodzin.
- na ocenę 3 (dst.): Student wymienia podstawowe układy funkcjonalne, struktury anatomiczne i główne etapy rozwoju OUN, ale nie potrafi ich omówić. Wymienia podstawowe choroby neurologiczne bez znajomosci ich specyfiki. Wymienia niektóre konsekwencje uszkodzeń mózgu. Wylicza metody badań OUN. Pobieznie wyjasnia specyfikę rehabilitacji neuropsychologicznej i pracy psychoterapeutycznej z Pacjentami i członkami ich rodzin.
- na ocenę 4 (db.): Student krótko, poprawnie charakteryzuje układy funkcjonalne, struktury anatomiczne i etapy rozwoju OUN oraz neuropsychologiczne wyznaczniki uszkodzeń poszczególnych obszarów mózgu. Zwięźle omawia metody badań OUN. Prezentuje ogólną wiedzę z zakresu neuropsychiatrii, neurogeriatrii, chorób neurologicznych, rehabilitacji neuropsychologicznej i pracy psychoterapeutycznej z Pacjentami z uszkodzeniem mózgu i członakmi ich rodzin.
- na ocenę 5 (bdb.): Student doskonale orientuje się w wiedzy neuropsychologicznej w zakresie prezentowanego materiału podczas wykładów i wykazuje się znajomoscią dodatkowo wskazanej literatury; omawia podstawy anatomii oraz organizację funkcjonalną mózgu, wyjasnia konsekwencje uszkodzeń poszczególnych struktur mózgu. Wyjasnia wyczerpująco podstawowe zagadnienia z zakresu neuropsychiatrii, neurogeriatrii, identyfikuje i charakteryzuje rodzaje chorób neurologicznych. Proponuje i wyjasnia swoją propozycję adekwatnie dobranych metod badań OUN. Prezentuje znajomosć wiedzy z zakresu rehabilitacji neuropsychologicznej, jakosci życia osób z uszkodzeniem mózgu i pracy psychoterapeutycznej z Pacjentami i członkami ich rodzin.
Umiejętnosci:
- na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi wskazać poszczególnych struktur OUN w atlasie neuroanatomicznym ani opisać ich roli w funkcjonowaniu OUN. Nie rozpoznaje cech zachowania człowieka, które skłaniają do konsultacji neurologicznej.
- na ocenę 3 (dst.): Student potrafi wskazać tylko niektóre struktury w atlasie neuroanatomicznym i opisać ich rolę w funkcjonowaniu OUN; rozpoznaje wybrane cechy zachowania człowieka wskazujące na koniecznosć konsultacji neurologicznej.
- na ocenę 4 (db.): Student wskazuje i krótko omawia poszczególne struktury OUN w atlasie neuroanatomicznym i opisuje ich rolę w funkcjonowaniu OUN; krótko charakteryzuje cechy zachowania człowieka wskazujące na koniecznosć konsultacji neurologicznej.
- na ocenę 5 (bdb.): Student bezbłędnie wskazuje i szczegółowo omawia poszczególne struktury OUN w atlasie neuroanatomicznym i ich rolę w funkcjonowaniu OUN; wyczerpująco charakteryzuje cechy zachowań człowieka wskazujące na koniecznosć konsultacji neurologicznej i potrafi powiązać je z okreslonymi strukturami OUN. Wykazuje się znajomoscią wskazanej dodatkowej literatury.
Kompetencje:
Oceniany jest stopień podmiotowego podejscia do pacjenta; identyfikowanie i rozstrzyganie dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu neuropsychologa.
Literatura
1. Borkowska, A., Zaburzenia funkcji poznawczych w chorobach psychicznych. Kraków 2005;
2. Cummings, J.L, Mega, M.S., Neuropsychiatria. Wrocław 2005;
3. Domańska, Ł., Borkowska, A.R., Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin 2oo8;
4. Herzyk, A., Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa 2012;
5.Lezak, M.D., Neuropsychological Assessment, Oxford;
7. Pąchalska, M. , Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. Warszawa 2007;
8. Pąchalska, M., Kwiatkowska, G.E., Neuropsychologia a humanistyka. Lublin 2010;
9. Prigatano, G.P., Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa 2009;
10. Turlough FitzGerald M.J., Gruener G., Mtui, E., Neuroanatomia. Wrocław 2008;
11. Sacks, O., Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Poznań 2008;
12. Sacks, O., Antropolog na Marsie. Poznań 2008;
13. Sacks, O., Muzykofilia. Opowieści o muzyce i mózgu. Poznań 2009;
14. Walsh, K., Darby, D., Jak rozumieć uszkodzenia mózgu. Podstawy diagnozy neuropsychologicznej. Warszawa 2001;
15. Walsh, K., Neuropsychologia kliniczna. Gdańsk 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: