Logika i metodologia nauk WF-ZPS-LMN-2
1. Podziały i klasyfikacje
2. Elementy teorii definicji
3. Błędy w definicjach
4. Wynikanie logiczne
5. Klasyczny rachunek zdań - metoda 0-1
6. Elementy klasycznego rachunku predykatów i Arystotelesowskiej logiki nazw
7. Elementy ogólnej metodologii nauk – rodzaje naukowego uzasadniania zdań;
8. Uzasadnianie bezpośrednie: intuicja, doświadczenie, autorytet
9. Uzasadnianie pośrednie – wybrane rodzaje rozumowań i warunki ich poprawności.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Kurs logiki i metodologii nauk ma na celu wyposażenie studenta w wiedzę na temat tego, jaka jest specyfika psychologii: jej przedmiot materialny, formalny, metoda (KW01). Student ma posiadać zdolność tworzenia opinii na temat zasadności różnych podejść i interpretacji psychologicznych pod względem ich logicznej niezawodności (KU1). Celem zajeć jest nauczenie studenta dokonywania formalnej oceny niektórych narzędzi badawczych (KU8) oraz umiejętności planowania własnych zadań zmierzających do rozwiązywania konkretnych problemów badawczych (KK02). Kurs ma na celu wskazanie metod
samodzielnego pogłębiania wiedzy, wyposażenie studenta w metody krytycznej analizy tekstów pod względem ich przydatności do swojej pracy akademickiej (KK03).
Kalkulacja ECTS:
- udział w ćwiczeniach - 16 h
- udział w wykładzie - 16 h
- konsultacje - 28
- przygotowanie do egzaminu - 100 h
16+16+28+100 =150 (150/30) - 5 ECTS
Kryteria oceniania
Przystąpienie do zaliczenia jest warunkowane zaliczeniem poprzedniego semestru.
W trakcie zajęć studenci piszą dwa kolokwia cząstkowe (każde punktowane maksymalnie: 10p)
Aby zaliczyć kurs, należy:
1. być obecnym na zajęciach (maksymalna liczba nieobecności w semestrze: 3)
2. uzyskać min. 14 punktów z obu kolokwiów.
Literatura
Lektura podstawowa:
Nieznański E., Logika. Podstawy – język - uzasadnianie, C.H.Beck, 2.wydanie, Warszawa 2006
Lektura uzupełniająca:
Stanosz B., Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów, PWN, Warszawa 1999;
Wójcicki R., Wykłady z logiki z elementami teorii wiedzy, Scholar, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: