Historia myśli psychologicznej WF-ZPS-HMP-2
Treści merytoryczne:
1.Różnica między historią psychologi a historią myśli psychologicznej.
2.Myśl psychologiczna w filozofii starożytnej.
3.Początki psychologii nowożytnej.
4.Myśl psychologiczna w naukach społecznych.
5.Behawioryzm a tradycyjne rozumienie psychologii.
6.Psychoanaliza.
7. Psychologia humanistyczna.
8.Sytuacjonizm a psychologia osobowości.
9.Orientacja poznawcza w psychologii.
10.Znaczenie postmodernizmu dla współczesnej myśli psychologicznej.
11.Polska myśl psychologiczna.
12.Perspektywa rozwojowa współczesnej myśli psychologicznej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
W 05
student ma wiedzę o początkach/korzeniach myśli psychologicznej/psychologii, jej wewnętrznym zróżnicowaniu/nurtach, twórcach myśli psychologicznej/psychologii
student zna przydatność rozmaitych sposobów konceptualizacji dziejów myśli psychologicznej/psychologii
student ujmuje dzieje myśli psychologicznej/psychologii na sposób właściwy tak dla historii wydarzeń jak i historii idei;
student jest w stanie zarówno wyróżnić w dziejach myśli psychologiczne/psychologii kolejne fazy/etapy jaki uchwycić obecne w nich tendencje rozwojowe i prawidłowości rozwoju
student wykorzystuje do wiązania teraźniejszości i przeszłości myśli psychologicznej rozmaite modele jej rozwoju
student zna wkład polskiej myśli psychologii w powszechną myśl psychologiczną
W 02
student identyfikuje pojawienie i obecność (w zmieniających się postaciach) rozmaitych perspektyw/ charakterystycznych rozkładów akcentów
W 01
student rekonstruuje ewolucję specyfiki myśli psychologicznej/psychologii - jej przedmiotu, zadań, problematyki, metodologii, języka oraz miejsca i pozycji w systemie nauk
Kryteria oceniania
• kolokwium z tematów wymienionych w sylabusie [15 pytań,], termin- drugi tydzień 05.2018r.,
Kryteria oceny:
• kolokwium - 15 pytań ocenianych po 10 punktów.
Skala ocen:
dst.: 80- punktów,
dst+: 81-90 punktów,
db: 91-110 punktów,
db+: 111-130 punktów,
bdb: 131-150 punktów.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Buss, D.M. (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańska: GWP. strony 44-55,
Domańska K. (1997). Metafora komputerowa w psychologii poznawczej, [w:] Tyszka T., Materska M. Psychologia i poznanie.
Ludy T. Benjamin Jr, (2013), Historia współczesnej psychologii, Warszawa: PWN,
Rzepa, T. (red) 1997 Psychologia w szkole Lwowsko-Warszawski.Warszawa, WN PWN,
Schultz Duane P., Schultz Sydney Ellen, (2016), Historia współczesnej psychologii, wyd. UJ. Kraków,
Szewczuk, W. (1988) Władysław Heinrich-Prekursor psychologi obiektywnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: