Teorie umysłu WF-PS-TUMS
OPIS KURSU: Ludzie podejmowali próby opisania umysłu i zasad, według których on funkcjonuje. Koncepcje formułowane początkowo na gruncie nauk filozoficznych i biologicznych, w XIX w. zaczęto zastępować koncepcjami psychoanalitycznymi. Gwałtowny rozwój nauk w XX wieku radykalnie zmienił sposób podejścia do ludzkiego organizmu. Wytyczyły one nowe interdyscyplinarne podejście do badań nad czynnościami poznawczymi człowieka, w którym nauki biologiczne, psychologiczne i kognitywistyczne wzajemnie się uzupełniają.
Na zajęciach skoncentrujemy się na sposobach badania umysłu i tworzonych na tej podstawie koncepcjach.
Cele zajęć i efekty kształcenia: Zapoznanie z teoriami umysłu oraz z historią poglądów na temat funkcjonowania mózgu i człowieka. Przedstawiona zostanie również historia tworzenia interdyscyplinarnych koncepcji i modeli umysłu.
Forma pracy:
>> Wykład połączony z dyskusją
>> Ćwiczenia: zadanie do wykonania w grupach / dyskusja
Warunki zaliczenia i wymagania:
>> Obecność na 80% ćwiczeń
>> Aktywny udział w dyskusji na wykładach
>> Przeczytanie i zaliczenie lektury wskazanej przez prowadzącego
>> Zaliczenie: pozytywny wynik z testu końcowego (dodatkowe punkty będą doliczone za aktywność)
Zagadnienia omówione w ramach wykładu:
1. Wprowadzenie w badanie umysłu
2. Archeologia umysłu
3. Mitologia i najstarsze opowieści o umyśle
4. Badanie zmysłów jako droga do umysłu
5. Podobieństwa i różnice umysłów zwierząt i ludzi
6. Umysł i matematyka
9. Sztuczna inteligencja
10. Umysł i filozofia
11. Umysł i neuronauki
12. Umysł ponadnormwtywny
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza: student wie czym zajmują się neuronauki oraz filozofia umysłu, jak się kształtowały, zna główne zagadnienia omawiane w ramach nauk z obszaru neurobiologii. Student ma orientację w głównych osiągnięciach współczesnej neuronauki.
Umiejętności: student interpretuje wiadomości z obszaru neuronauk, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie uzasadnić możliwość zajmowania się wybranymi zagadnieniami umysłowymi w kontekście fnauk psychologicznych.
Kompetencje: jest otwarty na możliwość racjonalnej interpretacji odkryć i osiągnięć neuronauk.
ECTS:
udział w wykładzie - 15
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów naukowych - 5
przygotowanie do egzaminu - 10
SUMA GODZIN 30 [ 30: 30 = 1]
LICZBA ECTS - 1
Literatura
Bremer J., Jak to jest być świadomym. Analityczne teorie umysłu a problem neuronalnych podstaw świadomości, IFiS PAN 2005.
Chlewiński Z. (red.) , Modele umysłu, PWN 1999.
Chmielecki A., Między mózgiem i świadomością, Warszawa 2001.
Crick F., Zdumiewająca hipoteza, Prószyński i S-ka 1997.
Hetmański M., Umysł a maszyny. Krytyka obliczeniowej teorii umysłu, Lublin 2000.
Kim J., Umysł w świecie fizycznym, Wyd. IFiS PAN 2003.
Koch Ch., Neurobiologia na tropie świadomości, WUW 2008.
Nagel T., Pytania ostateczne, Aletheia 1997.
Neumann J von., Maszyna matematyczna i mózg ludzki, Warszawa 1963.
Piłat R., Umysł jako model świata, Warszawa 1999.
Searle J., Umysł, mózg i nauka, PWN 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: