Seminarium przedmiotowe z psychologii klinicznej i osobowości1 WF-PS-ORKO1
Podczas zajęć studenci zapoznają się z zasadami postępowania badawczego oraz przygotowywania empirycznych tekstów naukowych.
Z każdym z omawianych podczas zajęć zagadnień studenci zapoznają się w praktyce. W małych zespołach będą prowadzić badania dotyczące funkcjonowania poznawczego i społeczno-emocjonalnego dzieci w wieku wczesnoszkolnym (tematy otrzymają od prowadzącej zajęcia). Na ich podstawie sporządzą pisemną pracę semestralną.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student wymienia i charakteryzuje etapy procesu badawczego
2. Student zna zasady przeprowadzania procesu badawczego
3. Student zna zasady pisania doniesień naukowych
4. Student potrafi opisać najczęstsze błędy metodologiczne popełniane przez badaczy.
Umiejętności:
1. Student potrafi wykorzystać zdobyte informacje o etapach i zasadach przeprowadzania procesu badawczego w planowaniu własnych badań.
2. Potrafi posługiwać się i dobierać różne metody i testy psychologiczne pozwalające na diagnozę zachowań człowieka, różnic indywidualnych i osobowości.
3. Potrafi zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do interpretacji danych empirycznych posługując się pakietem statystycznym SPSS.
4. Potrafi wyszukiwać i odpowiednio wykorzystać źródła bibliograficzne.
Kompetencje:
1. Student jest wrażliwy na ryzyko błędów metodologicznych, jakie mogą pojawić się już na etapie planowania i przeprowadzania badań
2. Student wykazuje odpowiedzialność i rzetelność naukową.
3. Student jest wrażliwy na zagadnienia etyczne związane z prowadzeniem badań.
ECTS:
udział w seminarium - 15
przygotowanie pracy semestralnej - 15
SUMA GODZIN 30 [30 : 30 =1]
LICZBA ECTS - 1
Kryteria oceniania
Oceniane będą:
- pisemna praca semestralna oparta na przeprowadzonych badaniach
- aktywność na zajęciach i zaangażowanie w badania
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne są 3 usprawiedliwione nieobecności)
Kryteria oceny pracy pisemnej:
Oceniana będzie opanowanie standardów przygotowania tekstu naukowego, wartość merytoryczna pracy, dobór i wykorzystanie źródeł, poprawność przeprowadzenia badań, obliczeń i interpretacji wyników.
Literatura
Podstawowa:
Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia testów Psychologicznych PTP.
Bedyńska, S., Capryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz. Część 1 - Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa/l: Wydawnictwo Akademickie Sedno, SWPS.
Brzeziński, J. (2007). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
Dodatkowa:
uzależniona od wybranego tematu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: