Filozoficzne koncepcje człowieka z ćwiczeniami 1 WF-FI-FKC1
1-2. Jak uprawiać filozofię człowieka? Wstęp do antropologii filozoficznej; antropologia filozoficzna a antropologia biologiczna, kulturowa.
3-4. Współczesny spór o antropologię filozoficzną: M. Scheller i H. Plessner.
5-6. Człowiek jako osoba. Co to znaczy dla człowieka być osobą? Historyczne źródła, człowiek w personalizmie.
7-8. Godność człowieka własnością człowieka jako osoby. Kiedy godność człowieka jest naruszana?Jakie warunki muszą być spełnione dla zachowania godności człowieka?Czy w naszym społeczeństwie narusza się godność ludzką?
9-10. Natura człowieka i jego krytycy. Czy człowiek wyposażony jest w swoją "ludzką naturę"?Czy może, jak chcą niektórzy socjologowie, nabiera swoich "ludzkich cech" w wyniku procesów socjalizacyjnych i kulturowych?
11-12. Czy istnieje dusza ludzka? Różne historyczne ujęcia duszy (Platon, Arystoteles); Ja i ciało-maszyna (Kartezjusz).
13-14. Intelekt i poznanie człowieka; świadomość człowieka, jego umysł.
15-16. Samoświadomość, samowiedza człowieka; Dlaczego człowiek chce poznawać samego siebie?
17-18. Nieświadomość/podświadomość człowieka. Koncepcja człowieka w pscychoanalizie (Z. Freud, G. Jung, J. Lacan).
19-20. Człowiek jako istot wolna. Ludzka wolność. Człowiek w determinizmie. Wolność w polityce. wolność pozytywna i negatywna.
21-22. Uczucia i namiętności. Miejsce uczuć w topografii umysłu, uczucia a emocje. Podejście psychologiczne i kognitywistyczne. Ontologia emocji, racjonalność i emocje, moralność a emocje.
23-24. Ciało i cielesność w człowieku: cielesność podmiotu, podmiot i jego ciało. Co to znaczy być cielesnym?
25-26. Problematyka płci w człowieku, płeć biologiczna a płeć kulturowa. Ontologia płci, socjologia płeci.
27-28. Człowiek wobec śmierci, człowiek jako osoba nieśmiertelna. Argumenty za nieśmiertelnością człowieka. Problem samobójstwa.
29-30. Szczęście człowieka; teorie szczęścia, nauka o szczęście: czy można mierzyć szczęście? źródła szczęścia.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1) student ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania
2) zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w zakresie filozofii człowieka
3) ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie bloków subdyscyplin antropologicznych
4)zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei antropologicznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie
5) zna metody interpretacji tekstu filozoficznego z zakresu filozofii człowieka
UMIEJĘTNOŚCI:
1) trafnie definiuje pojęcia języka potocznego w zakresie koncepcji filozofii człowieka i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach
2)słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych w zakresie koncepcji filozofii człowieka
3) analizuje argumenty filozoficzne w obszarze koncepcji filozofii człowieka, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia
KOMPETENCJE:
1) efektywnie organizuje własną pracę z zakresu filozoficznych koncepcji człowieka i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania
2) wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym
Udział w wykładzie - 30 godz.
Udział w ćwiczeniach - 30 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.
Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 25 godz.
Przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 35 godz.
suma godzin: 150 [150 : 30 (25) = 5]
liczba ECTS: 5
Literatura
1. G. Haeffner, Pytanie o właściwy punkt wyjścia, w: Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.
2. T. Williams, J. O. Bengtsson, Personalism, The Stanford Encyklopedia of Philosophy, ed. E. Zalta 2014.
4. Ch. Taylor, Pojęcie osoby, w: Filozofia podmiotu, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.
5.G . Haeffner, Uspołecznienie , w: Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.G
6. G. Haeffner, Pierwiastek duchowy, w: Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.
7. G. Haeffner, Wiedza, w: Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.
8. R. Piłat, Wstęp oraz Przyczyny aporetyczności samowiedzy, w: Aporie samowiedzy, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2013.
9. V. Dusek, Natura człowieka: narzędzia czy język?, w: Wprowadzenie do filozofii techniki, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.
10. J. Jagiełło, Niedokończony spór o antropologię filozoficzną (Heidegger-Plessner). Studium historyczno-analityczne, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: