Metody antropologiczne w badaniach kryminalistycznych (przedmiot do wyboru tylko dla studentów II roku specjalność BC) WB-BI-MGR2-07ćw
Kurs podzielony jest na dwie części. Pierwsza z nich obejmuje zagadnienia z zakresu biologii człowieka, które znajdują zastosowanie w sądownictwie, w czasie zajęć w tej części studenci zostaną zaznajomieni z metodami identyfikacji osób żywych, a także metodami identyfikacji w oparciu o materiał szkieletowy i odontologiczny. Molekularna część kursu ma na celu zapoznanie studentów z zastosowaniem wiedzy i praktyki z zakresu: analiz DNA materiału ludzkiego, interpretacji wyników badań genetycznych oraz sporządzania opinii (ekspertyzy) na potrzeby policji i wymiaru sprawiedliwości.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Efekty kształcenia
Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie najistotniejsze problemy z zakresu antropologii i biologii molekularnej, które znajdują zastosowanie w kryminalistyce
Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi dokonać krytycznej selekcji i analizy informacji oraz danych biologicznych wykorzystywanych w kryminalistyce (także źródeł elektronicznych), potrafi dobrać odpowiednią metodę badawczą w zależności od celu badawczego
Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi wykorzystywać literaturę, w której prezentowane są metody antropologiczne i molekularne wykorzystywane w kryminalistyce i sądownictwie
Efekt przedmiotowy 4: absolwent jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej wynikającej z obowiązków biegłego sądowego
Efekt przedmiotowy 5: absolwent jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z rolą biegłego sądowego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Efekt przedmiotowy 1 – kolokwium zaliczeniowe obejmujące obie części zajęć
Efekty przedmiotowe 2-3 - przygotowanie ekspertyzy; wykonanie zadania w programie Familias.
Efekty przedmiotowe 4-5 – dyskusja w czasie zajęć
Ocena końcowa:
Student ma do zdobycia łącznie 100 pkt:
1. 50 pkt za kolokwium zaliczeniowe (test jednokrotnego wyboru)
2. 30 pkt za przygotowanie ekspertyzy
Kryteria oceny ekspertyzy:
Na ocenę 5.0 – ekspertyza pełna, odpowiedni dobór technik wraz z uzasadnieniem ich wyboru, odpowiednie ich zastosowanie, pełen i jasny opis otrzymanych wyników wraz z interpretacją wyniku w kontekście identyfikacyjnym, odpowiednie poparcie literaturowe
Na ocenę 4.0 – ekspertyza jest pełna, ale techniki nie zostały w pełni poprawnie dobrane lub wykorzystane, zawiera opis otrzymanych wyników, ale brak w nim dokładnego wnioskowania w kontekście identyfikacyjnym, dopuszczalne są uchybienia w poparciu literaturowym
Na ocenę 3.0 – ekspertyza jest niepełna np. nie zawiera opisu stosowanych metod, albo też zostały one błędnie wykorzystane, brak interpretacji wyników i literatury
Na ocenę 2.0 – student nie przedłożył ekspertyzy lub zawiera ona rażące błędy np. w doborze metod badawczych
3. 10 pkt za wykonanie zadania w programie Familias
Kryteria oceny zadania:
Na ocenę 5.0 – zadanie wykonane w pełni poprawnie, bez konieczności jego powtarzania, zawiera interpretację wyniku
Na ocenę 4.0 – zadanie wykonane poprawnie, ale w czasie jego wykonywania student napotkał problemy, interpretacja wyniku niepełna
Na ocenę 3.0 – zadanie wykonane dostatecznie, w czasie jego wykonywania student napotkał problemy np. w kolejności wykonywania jego etapów, dostateczna umiejętność interpretacji wyniku
Na ocenę 2.0 – student nie przystąpił do realizacji zadania
4. 10 pkt za udział w dyskusji w czasie zajęć
Ocena końcowa będzie stanowiła sumę zdobytych punktów, a ocena będzie oparta o podaną poniżej klasyfikację:
94 – 100% - 5,0
88 – 93% - 4,5
80 – 87% – 4,0
70 – 79% – 3,5
60 – 69% – 3,0
< 59,9% - 2,0
Kryteria oceniania:
Z zakresu wiedzy:
Na ocenę 2.0 (ndst): student nie zna i nie rozumie technik badawczych z zakresu biologii człowieka i biologii molekularnej, które są wykorzystywane w kryminalistyce
Na ocenę 3.0 (dst): student zna, ale nie do końca rozumie podstawowe techniki z zakresu biologii człowieka i biologii molekularnej, które są wykorzystywane w sądownictwie
Na ocenę 4.0 (db): student na poziomie dobrym zna i rozumie podstawowe techniki z zakresu biologii człowieka i biologii molekularnej, które są wykorzystywane w sądownictwie
Na ocenę 5.0 (bdb): student wykazuje bardzo dobrą orientację i znajomość technik badawczych z zakresu biologii człowieka i biologii molekularnej, które są wykorzystywane w sądownictwie
Z zakresu umiejętności:
Na ocenę 2.0 (ndst): student nie potrafi dokonać selekcji informacji z różnych źródeł, nie potrafi dokonać analizy otrzymanych wyników, nie potrafi korzystać z fachowej literatury
Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, w stopniu dostatecznym potrafi dokonać analizy otrzymanych wyników, potrafi korzystać z fachowej literatury
Na ocenę 4.0 (db): student w stopniu dobrym dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, dobrze radzi sobie z analizowaniem otrzymanych wyników, dobrze radzi sobie z korzystaniem z fachowej literatury
Na ocenę 5.0 (bdb): student bardzo dobrze dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, bardzo sprawnie radzi sobie z analizowaniem otrzymanych wyników, bardzo dobrze radzi sobie z korzystaniem z fachowej literatury
Z zakresu kompetencji społecznych:
Na ocenę 2.0 (ndst): student nie jest gotów do podjęcia obowiązków wynikających z roli biegłego sądowego, ponieważ nie potrafi w sposób dostateczny identyfikować i rozstrzygać dylematów związanych z rolą biegłego, nie rozumie jego roli w postępowaniu sądowym
Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z obowiązkami biegłego, rozumie jego rolę w postepowaniu sądowym
Na ocenę 4.0 (db): student dobrze radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z obowiązkami biegłego, rozumie jego rolę w postepowaniu sądowym, rozumie też aspekt odpowiedzialności związanej z doborem odpowiednich technik badawczych
Na ocenę 5.0 (bdb): student dobrze radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z obowiązkami biegłego, doskonale rozumie jego rolę w postepowaniu sądowym, aspekt odpowiedzialności związanej z doborem odpowiednich technik badawczych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: