Warsztaty Umiejętności Trenerskich CSDZ-WUT
Zajęcia trwają 120 godzin przez cały rok akademicki (2 semestry) i kończą się zaliczeniem na ocenę na koniec roku.
CEL
Okazja do zdobycia praktycznych doświadczeń oraz przygotowanie do samodzielnego prowadzenia szkoleń.
OPIS
W związku ze znacznym wzrostem liczby projektów szkoleniowych realizowanych dzięki środkom z europejskiego funduszu społecznego oraz nieustającym wzrostem zainteresowania szkoleniami psychospołecznymi i biznesowymi, który przyczynił się do zapotrzebowania trenerów na rynku szkoleniowym, zasadne jest powstanie „Warsztatów Umiejętności Trenerskich”.
Zajęcia skierowane są do tych studentów, którzy widzą szansę rozwoju swojej kariery w zawodzie trenera, animatora oraz do tych wszystkich, którzy stanęli w swej karierze zawodowej przed wyzwaniem pracy z grupą. W trakcie zajęć pomagamy rozwinąć skrzydła i umożliwiamy stawianie pierwszych kroków początkującym trenerom.
„Warsztaty Umiejętności Trenerskich” to cykl szkoleniowy, który umożliwia zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności trenerskich. W czasie zajęć stwarzamy uczestnikom okazję do zdobycia praktycznych doświadczeń oraz przygotowujemy do samodzielnego prowadzenia szkoleń. Zajęcia mają przede wszystkim wymiar praktyczny, prowadzone są metodami aktywnymi i angażującymi uczestników. Kluczowym narzędziem pracy jest praktyka każdego uczestnika odbywająca się pod superwizją osoby prowadzącej i grupy.
Warsztaty trwają 120 godzin i kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 6 punktów ECTS.
Zakres tematów
Trening samopoznania / Warsztat integracyjny.
Kilka słów o procesie grupowym (fazy rozwoju grupy; role grupowe).
Jak pracować z grupą? (warunki pracy z grupą; nauka przez osobiste doświadczenia; zasady pracy z grupą; zawarcie kontraktu).
Etapy cyklu szkoleniowego (identyfikacja celów i potrzeb szkoleniowych; dobór uczestników; projektowanie szkoleń; przygotowanie materiałów; przeprowadzenie szkolenia; ocena szkolenia etc.).
Struktura warsztatu oraz cechy prawidłowo skonstruowanego warsztatu. Przygotowanie oferty – programu – scenariusza szkolenia.
Walizka Trenera (metody prowadzenia zajęć; techniki ćwiczeniowe).
Trener przed i po warsztacie… (sytuacje trudne w pracy trenera; profilaktyka pracy; otoczenie treningowe).
Etyka Trenerska (etos i style trenerskie).
Superwizje warsztatów samodzielnie prowadzonych przez studentów.
Poziom przedmiotu
Efekty kształcenia
Warsztaty Umiejętności Trenerskich należą do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Rozwój umiejętności trenerskich łączy dwie perspektywy: humanistyczną w zakresie identyfikowania i kształtowania postaw, samooceny i wyciągania wniosków, przygotowania scenariusza zajęć i oferty szkoleniowej, aktualizowania wiedzy
i doskonalenia umiejętności, rozwoju człowieka oraz społeczną opartą na systemie interakcji międzyludzkich w procesie grupowym, rozpoznawania potrzeb i reakcji uczestników szkoleń.
Efekty kształcenia Warsztatów Umiejętności Trenerskich jako przedmiotu ogólnouczelnianego należą w większości do kategorii umiejętności i kompetencji, z wykorzystaniem kategorii wiedzy
w niezbędnym jej minimum.
Celem zajęć jest uzyskanie przez studenta elementarnej wiedzy z zakresu procesu grupowego
i budowania oferty szkoleniowej oraz rozwój umiejętności związany z wykorzystaniem zdobytej wiedzy poprzez przygotowanie i poprowadzenie szkolenia z superwizją według wskazówek opiekuna naukowego.
SEK:
H1A_W02
H1A_W03
H1A_W08
S1A_W02
S1A_W04
S1A_W06
S1A_W07
S1A_W10
HA1_U03
H1A_U04
H1A_U06
S1A_U02
S1A_U03
S1A_U08
S1A_U08
H1A_K01 H1A_K02
H1A_K03
S1A_K01
S1A_K02
S1A_K03
S1A_K05
S1A_K06
S1A_K07
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach. Zaliczenie uzyskuje student, który zna elementarną terminologię związaną z procesem grupowym i projektowaniem szkoleń poznaną podczas zajęć, potrafi się nią posługiwać i wykorzystywać w praktyce. Aby uzyskać zaliczenie student sporządza scenariusz szkolenia, przygotowuje i prowadzi krótkie szkolenie z superwizją.
ocena i kryteria
2 -powyżej 6 nieobecności na zajęciach
3-3,5 -znajomość i posługiwanie się elementarną terminologią z zakresu rozwoju człowieka, procesu grupowego, ról grupowych, projektowania szkoleń
4 -w/w oraz aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i zadaniach, systematyczne przygotowanie do zajęć, sporządzenie i złożenie w określonym terminie scenariusza krótkiego szkolenia
4,5-5 -w/w oraz samodzielne przygotowanie i poprowadzenie krótkiego szkolenia
z superwizją według wskazówek opiekuna naukowego, maksimum 2 nieobecności na zajęciach
Literatura
1. Jarmuż S., Witkowski T.: Podręcznik trenera. Wrocław 2004
2. Vopel K.: Poradnik dla prowadzących grupy. Kielce 2006
3. Łaguna M.: Szkolenia. Jak je prowadzić, by… Gdańsk 2004
4. Kozak A., Łaguna M.: Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera. Gdańsk 2009
5. Silberman M., Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków 2004
6. Rojewska J.: Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Cz. I-II. UNUS. Wałbrzych 2000-2003
7. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce 2003
8. Noga E., Wasilak A.: Stare i nowe zabawy podwórkowe. Lublin 2003
9. Böhner T.: Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów. Kielce 2004
10. Koppett K.: Techniki teatru improwizacji w programach szkoleniowych. Kraków 2003
11. Rae, L., Planowanie i projektowanie szkoleń. Kraków 2001
12. Kossowska M., Jarmuż S., Witkowski T.: Psychologia dla trenerów. Kraków 2008
13. Aronson, E, Wilson T.D., Akert, R.M.: Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: