Sacramental catechesis WT-SSTA-SCA
Tematyka zajęć wiąże się po pierwsze z procesem wzrastania chrześcijanina w wierze od momentu chrztu świętego poprzez inne sakramenty wtajemniczenia ku dorosłości (perspektywa procesu), po drugie z zaangażowaniem wspólnoty eklezjalnej (rodziców, krewnych, parafii, przyjaciół) - jako dzieła Kościoła (perspektywa uspołecznienia religijnego), po trzecie z nabywaniem zdolności do rozeznania duchowego jako podstawowego narzędzia dorosłego chrześcijanina (perspektywa moralna i duchowa).
Realizacja tych treści ma przyczynić się do realizacji odpowiednich efektów uczenia się, związanych z podejmowaniem praktyki ewangelizacyjno-katechetyczną (STL_W05; STL_U10; STL_K07) w Kościele lokalnym, a także dialog kulturowy i religijny w kontekście afrykańskim (STL_W08; STL_K05; STL_K07).
Na zajęciach zatem podejmowane będą następujące zagadnienia:
1. Katecheza jako dzieło Kościoła.
2. Sakramenty i ich udzielanie w praktyce duszpasterskiej.
3. Przygotowanie do sakramentów: perspektywa rozwoju człowieka i jego wiary.
4. Katecheza i liturgia.
5. Przygotowanie do chrztu św.
6. Wymiar katechumenalny katechezy.
7. Przygotowanie do sakramentu Eucharystii.
8. Przygotowanie do sakramentu pokuty i pojednania.
9. Przygotowanie do sakramentu bierzmowania.
10. Katecheza mistagogiczna.
11. Katecheza chorych i sakrament namaszczenia.
12. Katecheza przedmałżeńska.
13. Katecheza w rodzinie.
14. Parafia wspólnotą sakramentalną.
15. Organizacja duszpasterstwa.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA (W 5 i 8):
Student zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego, a także zagrożenia rozwoju religijnego. Zna również znaczenie i tematykę katechez przygotowujących do przyjęcia sakramentów we wspólnocie Kościoła.
UMIEJĘTNOŚI (U 10):
Student potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego.
KOMPETENCJE (K 5 i 7):
Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. Ma także świadomość własnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego oraz jakości katechezy przygotowującej kandydatów oraz ich rodziny do przyjęcia sakramentów świętych.
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobra (5) - student doskonale orientuje się w tematyce zajęć; rozumie zasady działalności ewangelizacyjnej i katechetycznej Kościoła; w sposób przekonujący wyraża własną odpowiedzialność za przygotowanie do sakramentów w ramach katechezy;
Ocena dobra plus (4+) - student doskonale orientuje się w tematyce zajęć; rozumie zasady działalności ewangelizacyjnej i katechetycznej Kościoła; rozumie i wyjaśnia potrzebę zaangażowania całej wspólnoty w przygotowanie kandydata do przyjęcia sakramentów świętych.
Ocena dobra (4) - student orientuje się w tematyce zajęć; rozumie zasady działalności ewangelizacyjnej i katechetycznej Kościoła; rozumie i wyjaśnia potrzebę zaangażowania całej wspólnoty w przygotowanie kandydata do przyjęcia sakramentów świętych.
Ocena dostateczna plus (3+) - student swobodnie porusza się w terminologii obowiązującej na zajęciach; przedstawia zasady działalności ewangelizacyjnej i katechetycznej Kościoła; wyjaśnia zasady prowadzenia katechezy sakramentalnej;
Ocena dostateczna (3) - student swobodnie porusza się w terminologii obowiązującej na zajęciach; przedstawia zasady działalności ewangelizacyjnej i katechetycznej Kościoła; nie do końca radzi sobie z uzasadnianiem niektórych zasad obowiazujących w przygotowaniu katechetycznym do przyjęcia sakramentów świętych.
Literatura
General Directory of Catechesis (2020).
J. Ekanem, P.M. Emenike Ayika, Sacrament of Reconciliation: A liturgical catechesis for young people in the Church in Africa, "SIST Journal of Religion and Humanities" 2021, no 1.
D. Dudoit Raiche, Liturgical catechesis: A Method With Constitutive Elements, "International Journal of Evangelisation and Catechetics" 2020, no 1, p. 19-43.
Y.J.Wahyu Yuniarto et con., Catechesis as an Experience of the Presence of the Holy Spirit, "Paideia Christiana: Journal of Evangelisation, Catechesis and Religious Education in Asia" 2023, no 1, p. 58-71.
C.G. Taylor, A Study of the Parents’ Experience of the Sacramental Preparation Journey They Undertook with Their Child, Toronto 2023.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: