Methodology in Biblical Sciences WT-SSTA-MIB
Podczas cotygodniowych wykładów studenci poznawać będą strategie interpretacyjne stosowane w studiach egzegetycznych Nowego Testamentu. Poszczególne podane poniżej metody i podejścia będą skonfrontowane ze współczesnymi teoriami dotyczącymi pamięci społecznej.
1. Pamięć społeczna, pamięć kolektywna, pamięć kulturowa, oralność vs. studia nad Nowym Testamentem.
2. Podejście synchroniczne vs. diachroniczne.
3. Tekst jako element procesu komunikacji.
4. Strukturalizm.
5. Lingwistyka - analiza syntaktyczna i semantyczna.
6. Analiza pragmatyczna i pragmalingwistyczna.
7. Retoryczność tekstu i analiza retoryczna.
8. Analiza narracyjna.
9. Lektura diachroniczna - metoda historycznokrytyczna.
10. Krytyka tekstualna.
11. Krytyka literacka.
12. Krytyka tradycji.
13. Krytyka redakcji.
14. Podejście antropologicznokulturowe.
15. Egzegeza kanoniczna.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1: Student zdobywa wszechstronną wiedzę na temat metod interpretacji Nowego Testamentu.
EK2: Na podstawie zdobytej wiedzy, student potrafi samodzielnie rozwijać umiejętności interpretacji fragmentów pochodzących z różnych partii Nowego Testamentu.
EK3: Student posiada zdolność samodzielnego pogłębiania wiedzy i umiejętności na polu egzegezy Nowego Testamentu.
Kryteria oceniania
Studenci przygotowują i prezentują ustnie prace końcowe, w których wykazują się nabytymi podczas wykładu kwalifikacjami w zakresie metodologii NT.
Literatura
The Greek New Testament, B. Aland et alli, Stuttgart 2015.
PBC, Interpretation of the Bible in the Church, Rome 1993.
J. Kręcidło, The Spirit Paraclete and Jesus in the Gospel of John, Kraków 2008.
J. Kręcidło, Nowe życie uczniów Jezusa, Warszawa 2009.
W. Egger, Metodologia del Nuovo Testamento, Bologna 2002.
T. Söding, Wege der Schriftauslegung. Methodenbuch zum Neuen Testament, Wien 1998.
B.J. Malina, The New Testament World. Insights from Cultural Anthropology, Louisville 2001.
J.B. Breen (ed.), Hearing the New Testament. Strategies for Interpretation, Grand Rapids 2010.
B.M. Metzger, A Textual Commentary on the Greek New Testament, Stuttgart 1994.
B.M. Metzger, The Text of the New Testament. Its Transmission, Corruption, and Restoration, Oxford 1992.
J. Assmann, Cultural Memory and Early Civilization: Writing, Remembrance, and Political Imagination, Cambridge University Press 2011.
M. Halbwachs, On Collective Memory, Chicago 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: