Latin Authors: Hosius, Hilary, Rufinus, Optatus of Mileve WT-SSTA-LA
Poznawanie dziedzictwa poszczególnych łacińskich autorów (Hozjusza z Kordoby, Hilarego z Poitiers, Rufina z Akwilei i Optata z Milewe) odbywać się będzie według następującego trzyetapowego schematu: życiorys, problematyka zawarta w poszczególnych dziełach, kluczowe elementy myśli teologicznej. Ważnym momentem kursu będzie analiza wybranych fragmentów dzieł poznawanych autorów.
Główne zagadnienia:
1. Wpływ cesarza Konstantyna na sytuację chrześcijaństwa w Imperium Rzymskim.
2. Formowanie się dogmatu trynitarnego w IV wieku.
3. Hozjusz z Kordoby jako obrońca wiary nicejskiej.
4. Rola Hilarego z Poitiers w zwycięstwie wiary nicejskiej na Zachodzie.
5. Analiza De synodis i pism do Konstancjusza
6. Teologia De Trinitate Hilarego
7. Komentarze do Psalmów Hilarego jako przykład typologicznej interpretacji Starego Testamentu.
8. Rola Rufina z Akwilei w popularyzacji dziedzictwa Orygenesa na Zachodzie.
9. Spór o Peri archon między Rufinem a Hieronimem.
10. Znaczenie Rufinowego Komentarza do apostolskiego wyznania wiary.
11. Rufin i życie mnisze.
12. Optat z Milewe w walce z donatyzmem.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna:
- życiorysy i tytuły dzieł Hozjusza z Kordoby, Hilarego z Poitiers, Rufina z Akwilei i Optata z Milewe
- historię i problemy teologiczne epoki, w której żyli ci autorzy
- ogólną treść następujących dzieł: De synodis, De Trinitate, Komentarze do Psalmów (Hilarego z Poitiers), Apologia przeciw Hieronimowi i Komentarz do apostolskiego wyznania wiary (Rufina),
- historię formowania się dogmatu trynitarnego w IV wieku i stanowiska poszczególnych autorów
- spór o dziedzictwo Orygenesa
- rozwój życia monastycznego w IV-V wieku
2. Student potrafi:
- poddać teologicznej analizie treść wybranych passusów dzieł Hozjusza z Kordoby, Hilarego z Poitiers, Rufina z Akwilei i Optata z Milewe
- wskazać rodzaj stosowanej przez nich egzegezy tekstów biblijnych
- porównywać stanowiska autorów i wskazywać ich ideowe podobieństwa i różnice
Kryteria oceniania
1. Aktywny udział w wykładach (obecność, udział w dyskusjach) – 30%
2. Praca samodzielna weryfikowana przez ćwiczenia w trakcie trwania semestru – 20%
3. Egzamin końcowy ustny lub praca pisemna na zatwierdzony temat (12000 znaków) – 50%.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: