Zarys teologii życia mistycznego WT-SST-ZTM
Wykład ma przekazać wiedzę o aktywnym duchowym poszukiwaniu możliwości najbardziej bezpośredniego doświadczenia Boga (doświadczenie mistyczne) lub życia, którego celem jest zjednoczenie z Bogiem. Dzięki niemu student ma zapoznać się z: terminem mistyka, oraz jej sensem ujętym w potrójnym znaczeniu: biblijnym, sakramentalnym i duchowym. Do tego ma on wykorzystać wiedzę nie tylko z zakresu teologii ale także historii, kulturoznawstwa, psychologii i pedagogiki. Podczas przedmiotu słuchacze poznają teologiczne podstawy mistyki oraz współczesne nauczanie Kościoła na ten temat. Odrębną część wykładu stanowi prezentacja wiedzy o: doświadczeniu duchowym (mistycznym); szkołach duchowości jako jej ośrodkach; teologii świętych; locus theologicus oraz myśli wybranych pisarzy mistycznych, według których doświadczenie to łączy się z poznaniem Boga. Powyższa dydaktyka ma utrwalić w słuchaczu przekonanie, że mistyk nie tyle, jest dopuszczany do oglądania prawdy, co jest bardziej przez tę prawdę pochłonięty, poznanie bowiem dokonuje się przez akty miłości. Jest ono dziełem miłości Boga ku człowiekowi, rozpalając w sercu mistyka miłość nadprzyrodzoną.
Uwzględnione zostaną także najnowsze badania na temat teologii życia mistycznego, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzącym dzięki jej rozwojowi, tak ludzkiemu jak duchowemu.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - ma wiedzę na temat powiązania mistyki chrześcijańskiej z teologią, naukami humanistycznymi i społecznymi w zakresie przydatnym dla formacji duchowo – ludzkiej człowieka.
W2 - ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat teologii życia mistycznego.
W3 - zna procesy i uwarunkowania rozwoju mistycznego człowieka oraz jego zagrożenia
U1 - potrafi posługiwać się faktami i integrować je do obiektywnej wiedzy na temat mistyki chrześcijańskiej;
U2 - potrafi ukazać teologię życia mistycznego na rzecz nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami;
KS1 - ma świadomość odpowiedzialności za drugiego człowieka i potrafi organizować dla niego formację duchowo - ludzką;
KS2 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów związanych z formacją przy zachowania priorytetów teologicznych
Kryteria oceniania
Efekt W1:
- na ocenę bardzo dobrą słuchacz ma pogłębioną wiedzę na temat powiązania teologii życia mistycznego z naukami humanistycznymi i społecznymi w zakresie przydatnym dla rozwoju duchowego człowieka;
- na ocenę dobrą słuchacz ma wiedzę na temat powiązania teologii życia mistycznego z innymi naukami, ale nie potrafi jej odpowiednio wykorzystać dla formacji duchowej i ludzkiej;
- na ocenę dostateczną słuchacz dysponuje jedynie wiedzą teologiczną na temat rozwoju duchowego człowieka.
Efekt W2:
- na ocenę bardzo dobrą słuchacz ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na rozwoju duchowego człowieka;
- na ocenę dobrą słuchacz posiada podstawową znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat rozwoju duchowego człowieka;
- na ocenę dostateczną słuchacz dysponują wybiórczą znajomością nauczania Kościoła katolickiego na temat młodzieży i jej duszpasterstwa;
Efekt W 3:
- na ocenę bardzo dobrą słuchacz bardzo dobrze zna i operuje procesami mistycznymi i uwarunkowaniami rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożenia;
- na ocenę dobrą słuchacz dobrze zna procesy mistyczne i uwarunkowaniami rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożenia;
- na ocenę dostateczną słuchacz wybiórczo orientuje się w procesach mistycznych i uwarunkowaniach rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożeniami.
Efekt U1:
- na ocenę bardzo dobrą, słuchacz swobodnie posługuje się informacjami z zakresu teologii mistycznej, potrafi je integrować do obiektywnej wiedzy na temat rozwoju duchowego człowieka;
- na ocenę dobrą słuchacz bardzo dobrze posługuje się informacjami z zakresu teologii mistycznej ale nie potrafi ich integrować do obiektywnej wiedzy na temat rozwoju duchowego człowieka;
- na ocenę dostateczną słuchacz wybiórczo posługuje się informacjami z zakresu teologii mistycznej.
Efekt U2:
- na ocenę bardzo dobrą, słuchacz wykazuje się umiejętnością wskazania wzorców w mistycznym rozwoju człowieka z możliwością nawiązywania współpracy z różnymi podmiotami;
- na ocenę dobrą słuchacz wykazuje się umiejętnością wskazania wzorców w mistycznym rozwoju człowieka bez umiejętności nawiązywania współpracy z różnymi podmiotami;
- na ocenę dostateczną słuchacz zna przesłanie teologii życia mistycznego jako przedmiotu akademickiego.
Efekt KS1:
- na ocenę bardzo dobrą słuchacz ma świadomość odpowiedzialności za rozwój duchowy drugiego człowieka i potrafi wskazać elementy życia mistycznego odpowiedzialne za formację;
- na ocenę dobrą słuchacz ma świadomość odpowiedzialności za rozwój duchowy drugiego człowieka ale nie potrafi wskazać elementy życia mistycznego odpowiedzialne za jego formację;
- na ocenę dostateczną słuchacz rozumie znaczenie formacji duchowej we współczesnym świecie.
Efekt KS2:
- na ocenę bardzo dobrą słuchacz ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów związanych z formacją duchową człowieka przy zachowania priorytetów teologicznych związanych z mistyką chrześcijańską;
- na ocenę dobrą słuchacz ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów związanych z formacją duchową człowieka ale nie potrafi ustalić w niej priorytetów teologicznych związanych z mistyką chrześcijańską;
- na ocenę dostateczną słuchacz ma świadomość złożoności rzeczywistości mistycznej ale nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów związanych z formacją duchową człowieka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: