Teologia życia duchowego WT-SST-TZD
Seminarium stanowi niejako ukoronowanie nauczania z teologii duchowości. Jednakże dla właściwego, odpowiedzialnego formułowania tez teologicznych na podstawie wyników studiów niezbędna jest także dobra znajomość fundamentów dyscyplin teologicznych, a zwłaszcza metodologii teologicznej. Cechą charakterystyczną zajęć będzie uwzględnianie szerokiego kontekstu literackiego, teologicznego, filozoficznego i ideologicznego tekstów źródłowych, jak również innych nauk rozwijających się w określonych kontekstach kulturowych. W ten sposób studenci otrzymają pomoc w poszukiwaniu interesujących dla nich obszarów i tematów badań, w wyborze materiału źródłowego oraz wyborze literatury pomocniczej do swoich prac.
Do udziału w zajęciach zaproszeni są zatem studenci pragnący - w przynajmniej podstawowym stopniu - wnieść twórczy wkład w rozwój teologii duchowości.
W cyklu 2022/23_L:
Seminarium ma przekazać wiedzę o metodologicznie uporządkowanej, naukowej refleksji nad życiem duchowym człowieka. Dzięki niej student ma zapoznać się z nazwą, przedmiotem, źródłami, metodą. Do tego ma wykorzystać wiedzę nie tylko z zakresu teologii ale także historii, socjologii, psychologii i pedagogiki. Podczas przedmiotu słuchacze poznają teologiczne podstawy teologii duchowości oraz współczesne nauczanie Kościoła na ten temat. Odrębną część wykładu stanowi prezentacja wiedzy o: doświadczeniu duchowym (mistycznym); szkołach duchowości; teologii świętych; locus theologicus. Uwzględnione zostaną także najnowsze badania na temat duchowości człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzącym dzięki jego rozwojowi, tak ludzkiemu jak duchowemu. |
W cyklu 2023/24_Z:
Seminarium ma przekazać wiedzę o metodologicznie uporządkowanej, naukowej refleksji nad życiem duchowym człowieka. Dzięki niej student ma zapoznać się z nazwą, przedmiotem, źródłami, metodą. Do tego ma wykorzystać wiedzę nie tylko z zakresu teologii ale także historii, socjologii, psychologii i pedagogiki. Podczas przedmiotu słuchacze poznają teologiczne podstawy teologii duchowości oraz współczesne nauczanie Kościoła na ten temat. Odrębną część wykładu stanowi prezentacja wiedzy o: doświadczeniu duchowym (mistycznym); szkołach duchowości; teologii świętych; locus theologicus. Uwzględnione zostaną także najnowsze badania na temat duchowości człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzącym dzięki jego rozwojowi, tak ludzkiemu jak duchowemu. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Na płaszczyźnie wiedzy:
W1- Student definiuje istotę teologii duchowości; charakteryzuje poszczególne etapy rozwoju w zależności od powołania;
w2 - określa poszczególne elementy rozwoju duchowego; posiada wiedzę klasycznych przedstawicieli teologii duchowości;
w3 - ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii duchowości; zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno‐duchowego oraz jego zagrożenia; ma gruntowną znajomość zasad interpretacji źródeł oraz literatury przedmiotu.
Na płaszczyźnie umiejętności:
U1 - umie dokonać właściwej analizy fenomenu doświadczenia teologicznego; U2 - potrafi dokonać właściwego porównania poszczególnych etapów rozwoju, rozwiązuje kwestie sporne w zakresie teologii duchowości, a także doświadczeń przeżyciowych; posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych oraz merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych, z wykorzystaniem poglądów zaczerpniętych ze szkół duchowości, a także poglądów pochodzących z literatury,
U3 - posiada umiejętność formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; posiada umiejętność wdrażania poznanych treści w duchowość praktyczną.
Na płaszczyźnie kompetencji:
K1 - posiada krytyczną postawę w ocenie wpływów współczesnych kierunków duchowości; prowadzi dyskusje na poziomie akademickim wskazując na aspekty teologii duchowości;
K2 - inicjuje różnorodność spotkań prowadzących do formowania postawy otwartej wobec innych doświadczeń chrześcijańskich;
K3 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno‐duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;
Ma także świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; dąży do kształtowania wiedzy i postawy katolików na temat teologii duchowości.
Opis ECTS:
Aktywny udział w seminarium: 30godz.
Praca własna studenta: 15 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 15 godz.
Razem: 60 godz. = 4 ECTS | W cyklu 2023/24_Z: Na płaszczyźnie wiedzy:
W1- Student definiuje istotę teologii duchowości; charakteryzuje poszczególne etapy rozwoju w zależności od powołania;
w2 - określa poszczególne elementy rozwoju duchowego; posiada wiedzę klasycznych przedstawicieli teologii duchowości;
w3 - ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii duchowości; zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno‐duchowego oraz jego zagrożenia; ma gruntowną znajomość zasad interpretacji źródeł oraz literatury przedmiotu.
Na płaszczyźnie umiejętności:
U1 - umie dokonać właściwej analizy fenomenu doświadczenia teologicznego; U2 - potrafi dokonać właściwego porównania poszczególnych etapów rozwoju, rozwiązuje kwestie sporne w zakresie teologii duchowości, a także doświadczeń przeżyciowych; posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych oraz merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych, z wykorzystaniem poglądów zaczerpniętych ze szkół duchowości, a także poglądów pochodzących z literatury,
U3 - posiada umiejętność formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; posiada umiejętność wdrażania poznanych treści w duchowość praktyczną.
Na płaszczyźnie kompetencji:
K1 - posiada krytyczną postawę w ocenie wpływów współczesnych kierunków duchowości; prowadzi dyskusje na poziomie akademickim wskazując na aspekty teologii duchowości;
K2 - inicjuje różnorodność spotkań prowadzących do formowania postawy otwartej wobec innych doświadczeń chrześcijańskich;
K3 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno‐duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;
Ma także świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; dąży do kształtowania wiedzy i postawy katolików na temat teologii duchowości.
Opis ECTS:
Aktywny udział w seminarium: 30godz.
Praca własna studenta: 15 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 15 godz.
Razem: 60 godz. = 4 ECTS | W cyklu 2023/24_L: Nakład pracy studenta:
30 godz. - aktywny udział w wykładzie
20 godz. - praca badawcza własna
20 godz. - przygotowanie do egzaminu
5 godz. - konsultacje
75 godz. - razem
3 ECST | W cyklu 2022/23_Z: Aktywny udział w seminarium: 30godz.
Praca własna studenta: 15 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 15 godz.
Razem: 60 godz. = 4 ECTS |
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - ma wiedzę na temat powiązania teologii z naukami humanistycznymi i społecznymi w zakresie przydatnym dla formacji duchowo – ludzkiej człowieka.
W2 - ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat teologii duchowości.
W3 - zna procesy i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożenia
U1 - potrafi posługiwać się informacjami i integrować je do obiektywnej wiedzy na temat teologii duchowości; U2 - potrafi tworzyć formację duchowo - ludzką i na jej rzecz nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami KS1 - ma świadomość odpowiedzialności za drugiego człowieka i potrafi organizować dla niego formację duchowo - ludzką KS2 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów związanych z formacją przy zachowania priorytetów teologicznych
Kryteria oceniania
3(dst) - Przygotowywanie tematów zlecanych przez prowadzącego zajęcia na podstawie wskazanej literatury,
4(db) - aktywny udział w dyskusji na zajęciach,
5(bdb) - postęp w przygotowaniu pracy magisterskiej.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: zaliczenie
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- zaliczenie : dst - dst plus - 50-60%, db - db plus 60-85%, bdb - 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst - od 60%; db - 60-95%, bdb - 95-100%.
Literatura
W cyklu 2022/23_L:
J. Gogola, Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2001; A. Żynel, Chrześcijaństwo żywe, Warszawa 1985; W. Słomka, Doświadczenie chrześcijańskie i jego rola w poznaniu Boga. Studium w świetle fenomenologicznej metody Husserla, Lublin 1972; Ch. Bernard, Teologia spirituuale, Roma 1983; P. Teilhard de Chardin, La Mystique de la Science, Paris 1939; R. Garrigou-Lagrange, Trzy oresy życia wewnętrznego, Niepokalanów 1998; W. Granat, Życie wewnętrzne powołaniem każdego chrześcijanina, ,,Ateneum Kapłańskie” (dalej: AK) 67(1975) z. 400; C. V. Truhiar, Concetti fondarnentali delia teologia spirituale, Bre 1971; A. G. Matanić, La spiritualiai come scienza. Introduzione metodologica alto studio delia vita spirituale cristiana, CB 1990; Teologia spi¬rituale. Temi e probiemi, red. M. Gioia, R 1991; J. M. Garda, Teologia espiritual. Elernentos para una dejini¬ción de su estatuto episternoiogico, R 1995; M. Chmielewski, Posoborowe koncepcje teologii duchowośći, RT 43(1996), 5, 21-37; tenże, Metodologiczne problemy posoborowej teologii duchowośći katolickiej, Lb 1999; tenże, Meto¬dologiczne podstawy teologii duchowośći, w: Duchowość na progu trzeciego tysiąclecia, red. M. Chmielewski, Lb 1999, 45-85; tenże, Od teologii ascetyczno-mistycznej do teologii duchowośći, w: Studia Diecezji Radomskiej, 2(1999), 89-102; tenże, Teologia duchowośći w wybranych dokumentach Kościola, RT 47(2000), z. 5, 93-101; La teologia spirituale. Atti del Congresso Internazżonale OCD. Roma 24-29 opnie 2000, [b. red.], R 2000. |
W cyklu 2023/24_Z:
J. Gogola, Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2001; A. Żynel, Chrześcijaństwo żywe, Warszawa 1985; W. Słomka, Doświadczenie chrześcijańskie i jego rola w poznaniu Boga. Studium w świetle fenomenologicznej metody Husserla, Lublin 1972; Ch. Bernard, Teologia spirituuale, Roma 1983; P. Teilhard de Chardin, La Mystique de la Science, Paris 1939; R. Garrigou-Lagrange, Trzy oresy życia wewnętrznego, Niepokalanów 1998; W. Granat, Życie wewnętrzne powołaniem każdego chrześcijanina, ,,Ateneum Kapłańskie” (dalej: AK) 67(1975) z. 400; C. V. Truhiar, Concetti fondarnentali delia teologia spirituale, Bre 1971; A. G. Matanić, La spiritualiai come scienza. Introduzione metodologica alto studio delia vita spirituale cristiana, CB 1990; Teologia spi¬rituale. Temi e probiemi, red. M. Gioia, R 1991; J. M. Garda, Teologia espiritual. Elernentos para una dejini¬ción de su estatuto episternoiogico, R 1995; M. Chmielewski, Posoborowe koncepcje teologii duchowośći, RT 43(1996), 5, 21-37; tenże, Metodologiczne problemy posoborowej teologii duchowośći katolickiej, Lb 1999; tenże, Meto¬dologiczne podstawy teologii duchowośći, w: Duchowość na progu trzeciego tysiąclecia, red. M. Chmielewski, Lb 1999, 45-85; tenże, Od teologii ascetyczno-mistycznej do teologii duchowośći, w: Studia Diecezji Radomskiej, 2(1999), 89-102; tenże, Teologia duchowośći w wybranych dokumentach Kościola, RT 47(2000), z. 5, 93-101; La teologia spirituale. Atti del Congresso Internazżonale OCD. Roma 24-29 opnie 2000, [b. red.], R 2000. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: