Tradycja synodalna Kościoła latynoamerykańskiego WT-SST-TSL
Tematy:
1. Rady kościelne i synody Nowego Świata
2. Wymiar duszpasterski w świetle synodów w Nowym Świecie
3. Język przepowiadania i nauczania wg norm synodalnych w Nowym Świecie
4. Synody prowincjalne Limie (XVI wiek)
5. Synody prowincjalne w Meksyku (XVI wiek)
6. Wizytacje duszpasterskie i synody diecezjalne okresu kolonialnego
7. Synod Plenarny dla Ameryki Łacińskiej (1899)
8. Synody krajowe w pierwszej połowie XX wieku
9. Konferencja w Rio de Janeiro (1955) i powstanie CELAM
10. Epoka Soboru Watykańskiego II i Konferencja CELAM w Medellin (1968)
11. Konferencja CELAM w Puebla (1979)
12. Konferencja CELAM w Santo Domingo (1992)
13. Konferencja CELAM w Aparecida (2007)
14. Nadzieje i kontrowersje związane z Nadzwyczajnym Synodem poświęconym Amazonii
15. Przesłanki i kryteria drogi synodalnej w Ameryce Łacińskiej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Aktywne uczestnictwo we wszystkich wykładach (dopuszczalne są 2 nieobecności)
2. Przygotowanie jednej pracy semestralnej w formie pisemnej lub aktywne uczestnictwo w konferencji misjologicznej
3. Kolokwium śródsemestralne
4. Zaliczenie przedmiotu w formie testu końcowego.
EK nr 1 określany jako posiadanie wiedzy: Na ocenę
Ndst (2): nie rozróżnia poszczególnych okresów i nie jest w stanie dokonać ich charakterystyki
Dst (3): posiada bardzo ogólną wiedzę dotyczącą tradycji synodalnej w Ameryce Łacińskiej
Db (4): orientuje się dobrze w poszczególnych okresach historycznych i potrafi wskazać charakterystyczne cechy tradycji synodalnej
Bdb (5): orientuje się bardzo dobrze w poszczególnych okresach historycznych i trafnie wskazuje charakterystyczne cechy synodów i konferencji CELAM
EK nr 2 określany jako umiejętność:
Ndst (2): nie jest zdolny do przedstawienia podstawowych faktów z wymaganego zakresu
Dst (3): potrafi przynajmniej w sposób mechaniczny wyrazić przyswojoną wiedzę
Db (4): potrafi poprawnie zaprezentować przyswojoną wiedzę
Bdb (5): potrafi swobodnie i kompetentnie dzielić się zdobytą wiedzą, precyzyjnie kojarzyć fakty oraz wyciągać i formułować samodzielne wnioski
EK nr 3, określany jako kompetencje społeczne:
Ndst (2): nie dostrzega żadnych powiązań tradycji synodalnej z sytuacją społeczno – polityczną w Ameryce Łacińskiej
Dst (3): posiada wiedzę schematyczną, ale nie potrafi jej powiązać z aktualną rzeczywistością latynoamerykańską
Db (4): jest zorientowany w problematyce latynoamerykańskiej i potrafi poprawnie kojarzyć fakty mające wpływ na myśl teologiczną
Bdb (5): jest bardzo dobrze zorientowany w problematyce synodalnej oraz konferencji CELAM i potrafi wskazać ich znaczenie oraz oddziaływanie na społeczeństwo
Literatura
García J., Oblicza Chrystusa według Synodu poświęconego Ameryce, „Nurt SVD” (2000), nr 1, s. 23-49
Gutierrez G., Nowa Ewangelizacja. Kościół Latynoamerykański. Konferencja w Santo Domingo. Refleksje, „Nurt SVD” (1994), nr 3, s. 29-41.
Różański J. (red.), Ecclesia in America. Wybrane problemy Kościoła w Ameryce Południowej w świetle posynodalnej adhortacji Jana Pawła II. Warszawa 2003.
Saranyana, J.I. (red.), Historia de la Teología latinoamericana. Primera parte: siglos XVI y XVII. Pamplona 1996 Saranyana, J.I. (red.), Teología en América Latina, tom I: Desde los orígenes hasta la Guerra de Sucesión (1493-1715). Frankfurt-Madrid 1999.
Saranyana, J.I. (red.), Teología en América Latina, tom II/1: Escolástica barroca, Ilustración y preparación de la Independencia (1665-1810). Madrid - Frankfurt 2005.
Saranyana, J.I. (red.), Teología en América Latina, tom III: El siglo de las teologías latinoamericanistas (1899-2001). Frankfurt-Madrid 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: