Teologia religii WT-SST-TR
Tematyka zajęć
1. Wprowadzenie do teologii religii
1.1. Przedmiot badań
1.2. Status metodologiczny
1.3. Przynależność instytucjonalna
1.4. Kontekst współczesny
1.5. Chrześcijańska teologia religii
2. Objawienie Boże podstawą religii
2.1. Dostrzeganie elementów objawieniowo-zbawczych w religiach niechrześcijańskich
2.2. Skrajne rozwiązania (przekonania deprecjonujące inne religie, przekonania deprecjonujące chrześcijaństwo)
2.3. Nowe ujęcia niektórych rozwiązań tradycyjnych (zasada „poza Kościołem nie ma zbawienia”, konieczność chrztu do zbawienia, absolutny charakter chrześcijaństwa)
2.4. Różnorodność spojrzeń (ekskluzywizm, pluralizm relatywistyczny, inkluzywizm)
2.5. Soborowe i posoborowe wypowiedzi Kościoła
2.6. Objawieniowa geneza religii a zbawienie
3. Boskie i ludzkie źródła religii
3.1. Człowiek otwarty na Boga (capax Dei)
3.2. Bóg wychodzi do człowieka
3.3. Człowiek odpowiada Bogu
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
- ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie studiowanej specjalności teologicznej; jest w stanie rozwijać tę wiedzę i twórczo stosować ją w działalności edukacyjnej i środowiskowej;
- ma uporządkowana, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metody studiowanej specjalizacji teologicznej;
- zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego;
- ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi;
- rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym.
Umiejętności
Student:
- potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem ogólnej wiedzy teologicznej;
- posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych;
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej zagadnień biblijnych, teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
- umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny, szczególnie w ramach interpretacji Biblii;
- potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej,
pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego.
Kompetencje społeczne
Student:
- ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
- rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;
- ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
- ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego;
- uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną;
- zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy.
Literatura
Bronk A., Nauki o religii. 12. Teologia religii, w: Zimoń H. (red.), Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, Lublin 2001, s. 48-52.
Dajczer T., Teologia religii, w: Bałka M. (red.), Chrześcijaństwo wśród religii. Praca zbiorowa, Warszawa 1990, s. 45-65.
Kałuża K., Ku teologicznemu pojęciu religii, „Analecta Cracoviensia” 2017 t. 49, s. 41-65.
Kałuża K., Teologia w poszukiwaniu kryteriów prawdziwości religii, „Studia Oecumenica” 2020 t. 20, s. 295-328.
Kamykowski Ł., Teologia religii. Pojęcie – natura – przedmiot, w: Dziewulski G. (red.), Teologia religii. Chrześcijański punkt widzenia, Łódź-Kraków 2007, s. 21-33.
Kubacki Z., Wprowadzenie do teologii religii, Warszawa 2019.
Ledwoń I., Teologia religii, w: Gigilewicz E. (red.), Encyklopedia katolicka, t. 19, Lublin 2013, kol. 681-686.
Nauki o religii. 3. Teologia religii, w: Rusecki M., Traktat o religii, Warszawa 2007, s. 50-58.
Rusecki M., Objawienie Boże podstawą religii, w: Dziewulski G. (red.), Teologia religii. Chrześcijański punkt widzenia, Łódź-Kraków 2007, s. 157-182.
Rusecki M., Teologia religii, w: Janeczek S. (red.), Filozofia religii, Lublin 2012, s. 119-135.
Sakowicz E., Księdza profesora Tadeusza Dajczera rozumienie teologii religii, w: Fic L., Mazanka P. i in. (red.), Chrześcijaństwo wśród religii świata. Księga dedykowana Księdzu Profesorowi Tadeuszowi Dajczerowi (1931-2009), Warszawa 2017, s. 67-80.
Skierkowski M., Boskie i ludzkie źródła religii, w: Dziewulski G. (red.), Teologia religii. Chrześcijański punkt widzenia, Łódź-Kraków 2007, s. 327-340.
Teologia religii, w: Bronk A., Podstawy nauk o religii, wyd. 3, Lublin 2009, s. 159-170.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: