Tożsamość ciała - antropologia i komunikacja WT-SST-TAK
1. pojęcie ciała w tradycji starożytnej Grecji, w judaizmie, w chrześcijaństwie.
2. Człowiek obrazem i podobieństwem Boga przez ciało - tradycja Kościoła.
3-4. Przegląd myśli filozoficznej w kontekście pojęć osoba i ciało (Nietzsche, Freud, Marleau-Ponty, Husserl, Ingarden. Levinas, Tischner.
5. Teologia ciała w koncepcji Jana Pawła II (Levinas, Tischner)
6. problem ciało w regulacji struktur kulturowych i społecznych (idea gender)
7-8.temat ciała jako model sztuki krytycznej - body arts
9. miejsce ciała w kulturze w kontekście budowania tożsamości indywidualnej i społecznej.
10. struktury pamięci ciała
11-12. traktowanie ciała w strukturach religijnych
13-14.wzory kulturowe grup etnicznych i ich stosunek do ciała
15 Transhumanizm i post-człowiek
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wykształcenie umiejętności krytycznej oceny przemian w kulturze dotyczących ciała,
- umiejętność zdefiniowania cech charakterystycznych ponowoczesności
- umiejętność oceny przemian w odniesieniu do konkretnych filozofii, czy światopoglądów,
- znajomość wartości ciała w różnych kulturach
- umiejętność odkrywania relacji zachodzących miedzy religia a stosunkiem do cielesności
i odwrotnie trendy w kulturze, modzie a wpływa na religie
- wypracowanie podstawowego warsztatu pojęciowego odnośnie etyki i estetyki w mówieniu o
ciele
Nakład pracy studenta
30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie
15 godz. – przygotowanie do wykładu i lektura zaleconych publikacji
10 godz. – analiza omawianych zagadnień i ich przyswojenie
5 godz. – prace zaliczeniowe i konsultacje z prowadzącym zajęcia
60 godz. – razem 2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- na ocenę 2 (ndst.): - nie potrafi definiować pojęć dotyczących nauki o ciele w różnych kulturach; nie
potrafi ocenić przemian w odniesieniu do konkretnych filozofii, czy światopoglądów; nie potrafi wskazać wartości ciała w różnych kulturach; nie wykazuje umiejętności analizowania
relacji zachodzących między religią a stosunkiem do cielesności i odwrotnie; nie dysponuje podstawowym warsztatem pojęciowym odnośnie etyki i estetyki w mówieniu o ciele
- na ocenę 3 (dst.): wyraża zdobytą wiedzę, umiejętności i kompetencje analizując omawiane zagadnienia przy pomocy wykładowcy;
- na ocenę 4 (db.): wyraża zdobyta wiedzę, umiejętności kompetencje poprzez znajomość i samodzielną analizę treści wykładowych,
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi prezentować, analizować, dyskutować na podstawie zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą efektywnie, kreatywnie i oryginalnie
Literatura
- Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.
- Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 1987.
- Jan Paweł II, Mężczyzna i niewiastą stworzył ich, KUL, Lublin 1981;
- Kowalczyk S., Człowiek a społeczność, Lublin 2005.
- Maritain J., Dziewięć wykładów o podstawowych pojęciach filozofii moralnej, KUL, Lublin 2001;
- Melosik Z., Tożsamość, ciało i władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne. Poznań-Toruń 1996.
- Mroczkowski I., Osoba i cielesność : moralne aspekty teologii ciała, Warszawa 2008.
- Shiling Ch., Socjologia ciała, tłum. M. Skowrońska, Warszawa 2010;
- Szyłak J., Gra ciałem. O obrazach kobiet w kulturze współczesnej, Gdańsk 2002.
- Wieczorkiewicz A., Muzeum ludzkich ciał. Anatomia spojrzenia, Gdańsk 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: