Teologie azjatyckie WT-SST-TA
1. Teologia judeochrześcijańska - pierwsza teologia rozwijana w Azji.
2. Teologie starożytnych Kościołów Wschodnich.
3. Chrześcijańska teologia arabska.
4. Teologia steli "nestoriańskiej" - pierwsze chińskie tłumaczenie prawd wiary.
5. Matteo Ricci i akomodacyjny spór o "ryty chińskie i malabarskie".
6. Pionierzy teologii katolickiej w Azji w XX w. : Monchanin, Le Saux, Griffiths.
7. Międzynarodowa konferencja teologiczna w Nagpur w 1971 r.
8. Wątki teologiczne rozwijane w Indiach
9. Wątki teologiczne rozwijane w Chinach, na Tajwanie oraz w Korei.
10. Wątki teologiczne rozwijane w Japonii i na Filipinach.
11. Rozwój teologiczny w pracach Federacji Azjatyckich Konferencji Biskupów (FABC).
12. Rozwój teologii azjatyckich innych wyznań.
13. Religie niechrześcijańskie - wyzwanie dla teologii azjatyckich.
14. Wątki teologiczne adhortacji Jana Pawła II "Ecclesia in Asia".
15. Wątki teologiczne rozwijane podczas podróży papieskich do Azji.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
- w zakresie wiedzy:
TMA_W07 - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę prowadzącą do specjalizacji z zakresu teologii rozwijanych w Azji przez różne wyznania chrześcijańskie
- w zakresie umiejętności:
TMA_U01 - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem
różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej z zakresu tendencji teologicznych rozwijanych w Azji
TMA_U17 - posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wypowiedzi na piśmie
TMA_U18 - posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych
- w zakresie kompetencji społecznych:
TMA_K05 - ma świadomość złożoności rzeczywistości azjatyckiej i rozumie potrzebę międzykulturowego i interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Opis ECTS:
Aktywny udział w ćwiczeniach: 30 godz.
Praca własna studenta (przygotowanie prezentacji oraz przygotowanie do końcowego kolokwium): 25 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 5 godz.
Razem: 60 godz. = 2 ECTS.
Kryteria oceniania
Metoda oceny: Ocena prezentacji studenta oraz ocena z kolokwium końcowego w proporcji 2/3 prezentacja studenta w czasie ćwiczeń i 1/3 za aktywność na zajęciach. W razie potrzeby uzupełnienie oceny przez kolokwium końcowe.
Literatura
Literatura podstawowa:
Jan Paweł II, Adhortacja "Ecclesia in Asia".
Ewangelizacja, dialog, rozwój, Wybrane dokumenty międzynarodowej konferencji teologicznej, Nagpur (Indie) 1971, red. M. Dhavamony, Warszawa 1986.
Teologowie Trzeciego Świata. Jedenaście szkiców biograficznych z Afryki, Azji i Ameryki Łacińskiej, red. H. Waldenfels, Warszawa 1987.
Literatura uzupełniająca:
J. Danielou, Teologia judeochrześcijańska, Kraków 2002.
A.S. Atiya, Historia Kościołów wschodnich, Warszawa 1978.
A. Kaim, Kościół Chaldejski, Poznań 2001.
G. Andreotti, Jezuita w Chinach. Matteo Ricci z Italii do Pekinu, Kraków 2004.
A. Kurek, Inkulturacja misyjna w Chinach w XVII i XVIII w., ZMis t. VII, s. 144-155.
M. Perzyńska Szczęsna, O. Roberto de Nobili apostoł Indii, Warszawa 1985.
S. Endo, Milczenie, Warszawa 1971.
S. Endo, Samuraj, Warszawa 1987.
H. Le Saux, J. Monchanin, Benedyktyński Aśram, Kraków 1986.
B. Griffiths, Złota nić. Chrześcijański Aśram, Kraków 1974.
Pewnego razu w Azji, red. J. H. Kroeger, E. F. Thalman, Kraków 2007.
R. Malek, Federacja Azjatyckich Konferencji Biskupów, CT 46 (1976) fasc. II, s. 203-207.
Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim, red. D. Klejnowski-Różycki, Opole 2008.
Bluźnierstwo. Asia Bibi, Warszawa 2012.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagana ogólna orientacja w historii Azji i w historii Kościoła. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: