Społeczno-kulturowy kontekst Nowego Testamentu WT-SST-SKNT
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do wykorzystywania współczesnych metod badań z zakresu socjologii, antropologii kulturowej i socjoretoryki jako narzędzi do interpretacji tekstów Nowego Testamentu i odczytywania społeczno-kulturowego tła w podejściu synchronicznym oraz głębsze zapoznanie w praktyce z literaturą przedmiotu.
Zajęcia realizowane są w formie ćwiczeń, których celem jest:
1) zapoznanie z założeniami wykorzystywania w egzegezie biblijnej badań z zakresu socjologii, antropologii, historii kultury socjoretoryki
2) zapoznanie z dotychczasowym stanem badań w tym zakresie w odniesieniu do tekstów Nowego Testamentu
3) analiza wybranych tekstów i egzegeza z wykorzystaniem klucza socjoretoryki i antropologii kulturowej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
STL_U04 Absolwent ma pogłębioną wiedzę oraz umiejętności w zakresie wyszukiwania materiałów dotyczących społecznego i kulturowego podłoża tekstów Nowego Testamentu i potrafi zastosować narzędzia społecznych metod badawczych w egzegezie NT.
STL_U06 Absolwent poprawnie posługuje się terminologia z tego zakresu i potrafi jej używać w dyskusji. Umie merytorycznie dyskutować na temat społecznego i kulturowego tła NT oraz jego znaczenia w interpretacji tekstów przez współczesnego odbiorcę.
STL_U07 Absolwent, dzięki poznaniu szerokiego kontekstu kultury cywilizacji śródziemnomorskiej i jej podstawowych kategorii umie prowadzić międzyreligijny dialog w ramach interpretacji NT.
Kryteria oceniania
Student do zaliczenia ćwiczeń zobowiązany jest do:
- aktywnego uczestnictwa w zajęciach, zaliczenia wszystkich zleconych ćwiczeń wykonywanych samodzielnie oraz podczas zajęć, które weryfikują praktyczne przyswojenie wiedzy i umiejętność stosowania w egzegezie.
- przygotowania pisemnie analizy wybranych tekstów NT przy wykorzystaniu zasad z zakresu socjoretoryki i antropologii kulturowej, związane z weryfikacją umiejętności wyciągania wniosków z przeprowadzonej analizy tekstu, prawidłowość posługiwania się terminologią fachową oraz zdolność do syntezy stanu badań w zakresie społecznego i kulturowego tła NT.
- zaprezentowania w grupie wyników przeprowadzonej samodzielnie lektury wskazanych tekstów z literatury przedmiotu (syntetycznie i krytycznie)
- zaprezentowanie wyników analizy wybranego tekstu NT w kluczu socjologicznym i antropologii kulturowej.
W ocenie zleconych do wykonania indywidulanie i w małych zespołach zadań będą brane pod uwagę w szczególności: prawidłowe posługiwanie się terminologią; umiejętność syntetycznego prezentowania wiedzy z zakresu badań nad społecznym i kulturowym tłem NT; umiejętność zastosowania w praktyce wiedzy z zakresu socjologii, antropologii kulturowej i socjoretoryki do analizy tekstu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Tekst źródłowy – Nowy Testament w przekładzie na język polski oraz tekst oryginalny (wybrane fragmenty).
Papieska Komisja Biblijna, Interpretacja Pisma Świętego w Kościele (część dotycząca metod odwołujących się do nauk humanistycznych – podejścia socjologiczne i metoda antropologii kulturowej).
Burge G. M, Green G. L, The New Testament in Antiquity, 2nd ed., A Survey of the New Testament within Its Cultural Context, Zondervan 2020.
Kręcidło J., Honor i wstyd w interpretacji Ewangelii. Szkice z egzegezy antropologicznokulturowej, Verbinum, Warszawa 2013.
Kowalski M., Retoryka i socjoretoryka w lekturze tekstów Nowego Testamentu, The Biblical Annals 6/4 (2016) 611-654.
Robbins V. K., Exploring the Texture of Texts. A Guide to Socio-Rhetorical Interpretation, 1996 lub kolejne edycje.
Ferguson E., Backgrounds of Early Christianity, WB Eerdmans 1987 (lub następne edycje).
Malina B., The New Testament World. Insights from Cultural Anthropology, 3rd ed., John Knox Press 2001.
Malina B., Christian Origins and Cultural Anthropology. Practical Models for Biblical Interpretation, Eugene 2010 (lub wcześniejsze edycje).
Pilch John J., Social Scientific Models for Interpreting the Bible, Brill 2001.
De Silva D., Honor, Patronage, Kinship and Purity. Unlocking New Testament Culture, Downers Grove 2000.
Stambauh J.E., Balch D.L, The New Testament in Its Social Environment, Philadelphia 1986.
Neyrey J.H., Stewart E.C., The Social World of the New Testament. Insights and Models, Peabody 2008.
Leach E., Anthropological Approaches to the Study of the Bible during the Twentieth Century, in: Humanizing America’s Iconic Book: SBL Centennial Addresses 1980, Chico, 73-94.
Craffert P.F., Towards an Interdisciplinary Definition of the Social-Scientific Interpretation of the New Testament, Neotestamentica 25/1 (1991) 123-144.
Edwards O.C., Sociology as a Tool for Interpreting the New Testament, Anglican Theological Review 65: 431-448.
Trebilco P., Self-Designations and Group Identity in the New Testament, Cambridge University Press 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: