Retoryka w tekstach Nowego Testamentu WT-SST-RWNT
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do wykorzystywania retoryki jako narzędzia analitycznego w egzegezie tekstów biblijnych. Student zapoznaje się z podstawami retoryki klasycznej jako formą komunikacji perswazyjnej i podstawą kompozycji literackiej, w szczególności tzw. tekstów argumentacyjnych, a także z tzw. metodą retoryczną zaliczaną do synchronicznych metod badawczych mów, piśmiennictwa i tekstów literackich.
Celem zajęć jest praktyczne zdobycie umiejętności wykorzystywania retoryki jako narzędzia analizy egzegetycznej. Podczas zajęć student wykonuje krótkie ćwiczenia, utrwalające umiejętność stosowania konkretnych elementów analizy retorycznej. Ponadto samodzielnie wykonuje, poza czasem zajęć, ćwiczenia, łącząc kilka nabytych umiejętności w analizie wskazanego tekstu i prezentuje podczas zajęć wyniki swojej pracy.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent ma pogłębioną wiedzę w zakresie metody retorycznej jako metody analizy i egzegezy tekstów biblijnych i stosuje tę wiedzę twórczo w praktyce do analizy tekstów teologicznych.
Absolwent poprawnie posługuje się terminologią z zakresu retoryki i analizy retorycznej, zna zarówno starożytne, jak i współczesne teorie z zakresu retoryki jako narzędzia analizy i interpretacji tekstów.
Absolwent rozumie różnice w stosowaniu retoryki jako metody w badaniach synchronicznych i diachronicznych oraz miejsce tej metody w badaniach nad Biblią.
Absolwent jest gotowy do wykorzystywania wiedzy i umiejętności z zakresu retoryki w celach edukacyjnych. Potrafi zastosować samodzielnie zasady retoryki do analizy tekstów biblijnych oraz innych tekstów teologicznych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceny
Student do zaliczenia ćwiczeń zobowiązany jest do:
- aktywnego uczestnictwa w zajęciach, zaliczenia wszystkich ćwiczeń wykonywanych podczas zajęć
- przygotowania pisemnie oraz do zaprezentowania wyników pracy podczas zajęć analizy wybranych tekstów NT przy wykorzystaniu określonych elementów analizy retorycznej.
W ocenie zadań będą brane w szczególności: prawidłowe posługiwanie się terminologią retoryczną, umiejętność prezentowania wyników przeprowadzonych analiz, umiejętność zastosowania w praktyce wiedzy z zakresu retoryki do analizy tekstu (rozpoznawania w warstwie elokucyjnej figur retorycznych, odtwarzanie schematu argumentacji, rozpoznawanie dominanty rodzaju, typu perswazji oraz formy porządku argumentacyjnego, umiejętność schematyzowania pojedynczych argumentów, rozumienie funkcji poszczególnych komponentów retorycznych dla znaczenia tekstu).
Literatura
Obowiązkowa:
Tekst źródłowy – Nowy Testament w przekładzie na język polski oraz tekst oryginalny.
Papieska Komisja Biblijna, Interpretacja Pisma Świętego w Kościele (cześć dotycząca analizy retorycznej).
Rafiński Grzegorz, Metoda retoryczna we współczesnej biblistyce, Ruch biblijny i liturgiczny, 46 (1993) nr 3/4, s. 135-148.
Uzupełniająca:
K. Burke, Tradycyjne zasady retoryki, Pamiętnik Literacki 68/2 (1977) 219-250.
H. Lausberg, Retoryka literacka, Bydgoszcz 2002.
A. Budzyńska-Gaca, Współczesna genologia retoryczna wobec tradycji klasycznej – wybrane zagadnienia, w: Dialog z Tradycją. Tom VIII: Dziedzictwo antyczne i biblijne dziś, red. Magdalena Puda-Blokesz i Magdaleny Ryszka-Kurczab, Collegium Columbinum, Kraków 2020, 138-163.
J. Nowaszczuk, Kompozycja wypowiedzi w ujęciu greckiej szkoły retorycznej, Roczniki Humanistyczne 54/55 (2006-2007) 3, 241-262.
D. Muszytowska, Rhetorical Criticism in Biblical Interpretation, w: D. Sztuk, Z. Grochowski, J. Kręcidło, red., Sources, Methods, and Challenges, Warsaw 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: