Retoryka i socjoretoryka Nowego Testamentu WT-SST-RSNT
Przedmiot przygotowuje studenta do wykorzystywania retoryki i socjoretoryki jako narzędzi analitycznych w egzegezie tekstów biblijnych. Student zapoznaje się z podstawami retoryki klasycznej jako formą komunikacji perswazyjnej i podstawą kompozycji literackiej, w szczególności tzw. tekstów argumentacyjnych, a także z tzw. metodą retoryczną zaliczaną do synchronicznych metod badawczych mów, piśmiennictwa i tekstów literackich w ujęciu tzw. „nowej retoryki”, która ma charakter uniwersalnej metody badającej cechy perswazyjne tekstów. Poznaje także podstawy krytyki socjoretorycznej, głównie w ujęciu modelu Vernona Robbinsa.
Celem zajęć jest zdobycie wiedzy w zakresie retoryki i retoryczności tekstów oraz umiejętności wykorzystywania retoryki jako narzędzia analizy egzegetycznej tekstów nowotestamentowych. Podczas zajęć konwersatoryjnych student ma okazje zapoznać się z praktycznym zastosowaniem retoryki w egzegezie oraz poprzez samodzielne wykonywanie analogicznych zadań do utrwalić wiedzę i umiejętności samodzielnego stosowania konkretnych elementów analizy retorycznej. Student poprzez samodzielnie wykonanie, poza czasem zajęć, ćwiczeń z egzegezy i prezentację ich wyników w trakcie zajęć, łączy zdobyta wiedzę z praktycznym jej wykorzystaniem i umiejętnością.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent ma pogłębioną wiedzę w zakresie metody retorycznej jako metody analizy i egzegezy tekstów biblijnych i stosuje tę wiedzę twórczo w praktyce do analizy tekstów teologicznych.
Absolwent poprawnie posługuje się terminologią z zakresu retoryki i analizy retorycznej, zna zarówno starożytne, jak i współczesne teorie z zakresu retoryki jako narzędzia analizy i interpretacji tekstów biblijnych.
Absolwent rozumie różnice w stosowaniu retoryki jako metody w badaniach synchronicznych i diachronicznych oraz miejsce tej metody we współczesnych badaniach nad Biblią.
Absolwent jest gotowy do wykorzystywania wiedzy i umiejętności z zakresu retoryki w celach edukacyjnych. Potrafi zastosować samodzielnie zasady retoryki i socjoretoryki do analizy tekstów biblijnych oraz innych tekstów teologicznych.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega wykonywanie zadań egzegetycznych wykonywanych podczas zajęć oraz zadanie końcowe, które student samodzielnie wykonuje i prezentuje wyniki swojej pracy. Zadanie polega na egzegezie wybranego tekstu NT przy użyciu metody retoryki i socjoretoryki.
Literatura
Tekst źródłowy – Nowy Testament w przekładzie na język polski oraz tekst oryginalny.
Papieska Komisja Biblijna, Interpretacja Pisma Świętego w Kościele (cześć dotycząca analizy retorycznej).
Rafiński Grzegorz, Metoda retoryczna we współczesnej biblistyce, Ruch biblijny i liturgiczny, 46 (1993) nr 3/4, s. 135-148.
Vernon Robbins, Exploring the Texture of Texts. A Guide to Socio-Rhetorical Interpretation, Harrisburg: Bloomsbury Academic 1996.
Kowalski M., Retoryka i socjoretoryka w lekturze tekstów Nowego Testamentu, The Biblical Annals 6/4 (2016) 611-654.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: